mandag den 13. januar 2014

Alfabet tag (A-G).

Dette tag er fundet på Book Tube og går i sin enkelthed ud på, at man for hvert bogstav i alfabetet skal finde en bog i sin bogsamling, hvis titel starter med A, B, C og så videre. Jeg har valgt, at dele taget op over 4 indlæg, for at det ikke skal blive for langt. Så her er bogstaverne fra A til G.


(A). Eoin Colfer - Artmis Fowl. En serie på 8 bøger, hvor vi følger det 12-årige geni Artemis Fowl. Bøgerne foregår halvt i vores verden og halvt i feernes underjordiske verden. Jeg har læst de første 2 bøger i serien og venter på at den tredje udkommer, som grafisk novelle her i januar måned. Jeg har haft bogen siden 2001, da den udkom på dansk. Første gang jeg læste den brød jeg mig slet ikke om den, jeg synes Artemis Fowl, var en egoistisk møgunge. Jeg genlæste så bogen sidste år og blev helt grebet af universet den foregår i og den er faktisk ret sjovt skrevet.

(B). Naja Marie Aidt - Bavian. En barsk novelle samling om hverdagens tabuer, utroskab, vold mod børn og så videre. Bogen er læst sammen med Læseklubben sidste år og var en rigtig god diskussions bog.


(C). Elizabeth Gaskell - Cranford. Jeg kan se og svagt huske, at jeg har læst bogen en gang for mange år siden. Men jeg kan altså ikke huske, hvad den handler om. Forfatteren er en af Viktoriatidens store kvindelige forfattere og Cranford anses for at være en af Englands mest elskede klassikere, ja det står der i hvert fald på flappen på bogen...

(D). Leif Davidsen - Den serbiske dansker. En politiks spændingsroman. Jeg har igen læst bogen for mange år siden og kan svagt huske den. plottet er bygget op om en lignende situation, som den med dødsdommen over Salman Rushdie. Jeg har mange af Leif Davidsens bøger og har altid haft meget fornøjelse af at læse dem. Jeg er altid meget fascineret af hans store viden inden for international politik og ikke mindst russisk kultur og samfund.

(E). James Harriot - Every living Things. Tv-serien Folk og fæ er baseret på James Harriots selvbiografiske bøger om livet som dyrelæge på landet i England. Meget hyggelige bøger om livets skærmydsler i medgang og modgang.

(F). Tracy Chevalier - Faldne engle. Af samme forfatter som Pigen med perleørering. En historie om et engelsk samfund i forandring og forholdet mellem to middelklasse familier og døtrenes forhold til graverens søn. Jeg husker den som god og fangende, men Pigen med perleørering, var, efter min mening, bedre.

(G). Kihura Nakamura - Geisha. Erindringer om forfatterens eget liv som Geisha. Jeg elsker at læse livshistorier fra folk, som virkeligt har oplevet noget ud over det sædvanlige. Geisha er noget man bliver specielt udvalgt til og som kræver mange talenter og hårdt arbejde. Meget spændende bog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar