mandag den 10. marts 2014

The Big Books tag.

I dette tag skal man gøre rede for, de fem tykkeste bøger man har læst og de to tykkeste bøger, som man ikke har læse. Med hensyn til side antal, har jeg valgt at tage hele molevitten med, personbeskrivelser, stamtræer, kildeangivelser og ordfortegnelser og så videre. Så det side antal der er nævnt, er udtryk for totalt antal sider i bogen.

De fem tykkeste bøger jeg har læst.

5. Stephenie Meyer - Vandrende sjæle ( The Host). 765 Sider. Bogen foregår i en fremtidig verden, hvor menneskenes kroppe bliver overtaget af sjæle, der kommer fra rummet. Sjælen Vandreren, bliver tildelt mennesket Melanies krop. Men Melanie nægter at give slip på sin krop og kæmper imod Vandreren og sjælen kommer undervejs til at sympatisere med Melanie og menneskerne. Kanon god bog, jeg læste bogen på to dage i sommerferien 2013, den var slet ikke til at slippe igen. Jeg synes, jeg har hørt at forfatteren skulle være i gang med en fortsættelse. Jeg kan slet ikke forestille mig, hvad den skulle handle om og jeg synes ikke det lyder som en god ide.


4. Fjodor Dostojevskij - Idioten. 843 sider. Bogen er læst sammen med Læseklubben. Idioten handler
om den naive Fyrst Mysjkin. Han er lige kommet hjem fra et rekreations ophold i Schweiz og bliver via den noget lyssky Rogózjin introduceret i de finere kredse i datidens Rusland og for bogens femme fatal Nastásja.  Han har en meget aparte opførsel og reagerer meget naivt og uskyldsrent på verden. Hans opførsel falder uden for den gængse norm og han anses af hans omgangskreds til at være en ren idiot. En af litteraturens store klassikere.

3. Joyce Carol Oates - Blondine. 896 sider. Historien er en skønlitterær biografi om Marilyn Monroe. Det er en meget barsk og tragisk fortælling om en ung kvinde, der bliver udnyttet af Hollywoods bagmænd og som hele livet leder efter den faderfigur, at støtte sig til, som hun manglede i hendes opvækst. Marilyn ender som bekendt i pille og alkoholmisbrug og dør som 36 årig i en alt for tidlig alder.

2. J.K. Rowling - Harry Potter og Fønixordenen. 924 sider. Den femte bog i
Harry Potter serien. Ministeriet for Magi nægter at tro på Harry når han siger at Voldemort er tilbage og på Hogwarts er Dumbldore blevet fyret og der er kommet ny ledelse under Professor Dolores Nidkjær. Men kampen mod Voldemort fortsætter og nogle af eleverne danner Dumbledors Armé med Harry i spidsen, når nu de voksne ikke vil indse faren.

1. J.R.R Tolkien - Ringens Herre. 1337 sider. Dette er den samlede udgave af Tolkiens 3 bøger i Ringenes Herre serien, Eventyret om ringen, De to tårne og Kongen vender tilbage. Denne udgave er meget flot illustreret af Alan Lee. Bøgerne handler om krigen om, Ringen der hersker over alle ringe. Frodo Sækker har arvet ringen efter Bilbo Sækker (Hobbitten), han får til opgave af troldmanden Gandalf, at holde Ringen skjult for den onde Fyrst Sauron, hvis han får fat på Ringen bliver hans magt ubegrænset. Snart jages Frodo og hans venner af Sauron og De sorte Ryttere gennem landet til Mordor, for at tilintetgøre ringen, ved at kaste den i vulkanen på Dommedagsbjerget, hvor Sauron oprindeligt lavede Ringen, samtidig med at Ringens trolddom begynder at påvirke Frodo. Sådan en tyk bog er meget uhandy og tung at side at bakse med. Hvis jeg på et tidspunkt skal genlæse bøgerne, bliver det helt sikker som individuelle bind.

De to tykkeste bøger jeg ikke har læst.

2. Jung Chang og Jon Halliday - MAO, den ukendte historie. 889 sider. Meget omfattende biografi
skrevet at forfatteren til Vilde svaner og hendes mand Jon Halliday. Alt om Kina har min interesse og da helt sikkert en mand, der har haft så stor betydning for det Kina vi kender i dag. Som med andre af verdens store diktatorer er mit spørgsmål, hvordan kan én mand, gøre så mange mennesker ondt og ødelægge et helt land. Jeg synes især denne biografi vil være interessant, da den er skrevet med en kinesers synspunkt.

1. George R.R. Martin - En dans med drager. 1028 sider. Den femte bog i middelalder fantasy serien En sang om is og ild. Historien foregår i landene Westeros og Essos og handler om store gamle familie dynastier, der slås indbyrdes om magten i landene. Jeg har læst de første to bøger Kampen om tronen og Kongernes kamp, der fantastisk gode bøger og det unikke ved disse bøger er, at alle personer bliver skildret, med gode og dårlige sider. Serien er planlagt til at være på syv bind og forfatteren arbejder på sjette bind i øjeblikket. Den engelske titel er The Winds of Winther.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar