tirsdag den 18. marts 2014

The Opposites Book Tag.

Modsætningers tag. Endnu en af mine fordanskede udgaver af et BookTube tag. Ideen er, at man skal finde bøger der på forskellige punkter er modsætninger af hinanden.

1.) Første og sidste bog du har købt?

Den første bog jeg nogensinde købte tror jeg er De Tre Detektiver og papegøjemysteriet. Der er nummer to eller tre i serien om Alfred Hitchcock og De tre detektiver. Der var udkommet 34-35 bøger da jeg stoppede med at læse dem og jeg har set, at der stadig udkommer bøger i serien. De første 10-15 bøger var helt klart de bedste. Jeg elskede den serie da jeg var barn. Der var spænding og uhygge og mysterier på samme tid. Desværre har jeg kun et par stykker tilbage, da jeg på et tidspunkt, synes jeg var blevet for gammel til, at have dem stående på hylden og solgte hele min samling, på ca. 20 bøger til et antikvariat for en havltredser. Ja, det har jeg så fortrudt nu, da mine børn er blevet så store, at de kunne have glæde af dem.

Den sidste bog jeg har købt, er The Assasins Blade af Sarah J. Maas, der er en novellesamling. Bogen har forbindelse til Sarah J. Maas lejemorder trilogi. Indtil videre er der udkommet to bøger af de tre bøger i trilogien, Throne of Glass og Crown of Midnight.Den sidste bog udkommer til september og hedder Heir of Fire. Jeg kan bedst lide at vente med at læse serie bøger til jeg har dem alle. Så behøver jeg ikke at vente flere måneder, hvis en af dem nu ender med en cliff hanger.

2.) Billigste og dyreste bog du har købt?

Hvis man ser bort fra alle de læseeksemplarer, jeg fik mens jeg arbejdede i boghandel. Ja, det var tider! Så er den billigste bog jeg har købt fornylig Jefferey Deavers James Bond roman Carte Blanche, som jeg lige har læst i. Jeg  købte den for 10,- kr. i AZ. 10,- kr.! For en lækker første udgave, med sådan en god ryg, der ikke kan brække uanset, hvor meget man bøjer den. God bog, godt køb.

Den dyreste bog jeg har købt, er nok Saxo, Danmarks Krønikken i to bind genfortalt af Helle Stangerup og illustreret af Esben Hanefelt Kristensen. Jeg kan ikke huske præcis hvad den kostede, men kan mindes, at jeg synes den var meget dyr, selv om jeg fik medarbejder rabat. Og ja, jeg har læst den, begge bind!

3.) En bog med mandlig hovedperson og en bog med kvindelig hovedperson?

For en bog med en mandelig hovedperson, har jeg valgt, V.S. Naipauls Et hus for mr. Biswas, der er en tragikomisk fortælling om Mr. Biswas, der bor i en lille landsby på  den caribiske ø Trinidad og hans kamp for at skaffe sin familie et fint hus og alle de genvordigheder, han kommer ud for undervejs.

Bogen jeg har valgt med kvindelig hovedperson er, Kiharu Nakamuras Geisha. I bogen fortæller forfatteren om sit liv, fra hun startede som lille pige bliver optaget på den hårde uddannelse og om sit liv som Geisha fra hun var 17 år. At være Geisha kræver mange talenter, som at synge og spille på instrumenter, altid være i godt humør og korrekt opførsel over for gæsterne. Meget interessant bog.



4) En bog du har læst hurtigt og en bog du har været længe om at læse?

Jeg læser mange ungdomsbøger og de er som regel hurtige for mig at læse, så jeg har valgt Miranda Kennealys, Stealing Parker, der er nummer to bog i hendes Hundred Oaks High-serie. De er rigtig gode nemme bøger, som jeg læser på en 2-3 timer, hvis jeg ikke bliver afbrudt.

Fornylig har jeg læst Carsten Jensens Vi, de druknede og den tog mig lidt over 2 måneder at læse. Det var bestemt ikke fordi, den var dårlig, men med tykke handlingsmættede bøger, trænger jeg bare til at læse noget andet undervejs, jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det, men det bliver lige som bare for kompakt læsning og for ikke at gå helt i stå, bliver jeg nødt til at læse noget andet og lettere samtidig med.

5.) En bog med et omslag du synes er flot og en med et omslag du synes er grimt?

Jeg elsker bøger, hvor der er gjort noget ud af omslaget og nogle gange køber jeg bøger udelukkende fordi, jeg falder for det flot designede omslaget. Den jeg synes er flottes i min samling, er helt sikkert jubilæums udgaven af Paulo Coehlos Alkymisten.

Jeg måtte lede længe for at finde en bog, jeg synes har et virkelig grimt omslag. Det endelige valg blev Bøgen springer altid ud af Birte Frandsen. Jeg kunne virkelig ikke lide denne bog, der er en historisk fortælling om to slægter. Den er skrevet i korte staccato lignende sætninger, der var mange stavefejl og den var meget forvirrende skrevet. Den kvindelige hovedperson, blev fremstillet som en sexgal, manipulerende kælling og mændene var hendes hjælpeløse ofrer. Hvilket jeg fandt, at det måtte være datidens syn på stærke kvinder. Omslaget giver lige præcis udtryk for det undertrykkende kvindesyn, datidens samfund havde og som jeg også synes forfatteren, tilslutter sig. Men et par bare kvinde bryster, kan vel også sælge et par eksemplarer mere.

6.) En dansk bog og en udenlandsk bog?

Jeg kunne have valgt hvilken som helst dansk forfatter Herman Bang, Karen Blixen, St. St Blicher, eller nogen af de nyere Ib Michael, Erling Jepsen eller Naja Marie Aidt, men jeg valgte at gå efter en gammel klassisk forfatter og det blev Johannes V. Jensen  og hans Himmerlands historier. Om det hårde liv for bønderne på den jyske hede.

Af udenlandske forfattere har jeg valgt Khaled Hosseini, Og bjergene gav genlyd. Bogen er med på min liste over de bedste bøger jeg læste i 2013. En bror og en søster bliver under tragiske omstændigheder skilt fra hinanden. Bogen følger dem og de mennesker de kommer i berøring med gennem et helt liv og mange hemmeligheder bliver afdækket. Jeg har også læst Drageløberen af samme forfatter og den var lige så god.

7.) En tynd bog og en tyk bog?

For den tynde bog har jeg valgt Den lille Prins af  Antoine de Saint-Exupéry, bogen har ingen sidetal, men jeg vil gætte på at det er en af de tyndeste bøger jeg har. Jeg kan huske at have set den i fjernsynet da jeg var barn og jeg har læst den igen flere gange. Der var meget mystik om forfatteren, der forsvandt med sit fly, under en mission i 1944. I år 2000 fandt man så flyets vragrester ud for Marseille.

Som tyk bog har jeg valgt James Joyes Ulysses, jeg har ikke læst bogen og har ikke fanget andet end at den vist nok foregår i Irland. Det kunne ellers have været en god St. Patricks Days Read. Men det må vente til næste år.

8.) En skønlitterær bog og en fagbog?

Hovedparten af mine bøger er skønlitterære og jeg har valgt Ken Folletts Jordens søjler, der er et digert værk, der foregår i England i 1100-tallet og følger en gruppe mennesker under opførelsen af en katedral, der kommer til at strække sig over flere generationer og som symboliserer de ændringer der foregik i England på den tid. Der er kommer en efterfølger, Uendelige verden, som jeg aldrig har fået læst.

Fagbogen jeg har valgt er Nicholas Reeves Bogen om Tutankhamon. Der fortæller historien om Howard Carters fund af barnekongens rigt udstyrede grav i Kongernes dal i Ægypten. Bogen er rigt illustreret med flotte farve fotos af de fantastiske genstande, der var i graven. Før jeg blev elev i en boghandel, var jeg helt sikker på, at jeg skulle studere historie. Jeg har altid været fascineret af ægyptologi. Jeg faktisk blev jeg optaget på Aalborg universitet og skulle have læst historie. Men jeg valgte i stedet en praktisk uddannelse indenfor butiksfaget.

9.) En romantisk bog og en spændingsbog?

Ja, hvad andet kan jeg vælge end Jane Austens Stolthed og fordom, som er min yndlings kærligheds roman og en klassiker. Dejlig klassisk kærligheds roman med humor i.

Som spændingsbog eller thriller vælger jeg Mario Readings Jagten på Nostradamus forsvundne Profetier, som er første del af en trilogi, hvis omdrejningspunkt er Mayaernes berygtede kalender, der jo som bekendt sluttede i 22. december 2012. Jeg læste den i 2013, sammen med et hav af andre spændingsbøger, der omhandlede præcis det samme. Så min begejstring kunne lige på et meget lille sted.

10.) En bog der gør dig glad og en bog der gør dig trist?

Når jeg trænger til at komme ud af en dårlig periode, hvor jeg er ved at gå død i at læse eller hvis jeg bare skal have lidt let at læse, vælger jeg altid at læse en søde og romantisk ungdomsbog, eller også nyder jeg en af Janet Evanovich skønne, sjove og lidt sexede bøger om dusørjægeren Stephanie Plum. De er skrevet i en let og legende tone, der gør mig i godt humør.

Den bog der fornylig har ramt mig lige i hjertet, er Jojo Moyes bog Mig før dig. Den var bare så god og en rigtig tåreperser. Jeg har en tendens til at undgå sørgelige bøger, da jeg synes at jeg har oplevet nok af det i min tid. Så derfor har jeg også længe taget tilløb til, at læse den meget omtalte og nu filmatiserede John Green roman The Fault in our Stars eller en Flænge i himlen dansk. Den skulle helt sikkert også sætte gang i tårekanalerne.

Det var de ti spørgsmål i tagget om bøger med modsætninger. Det er sjovt at lave disse tags, det sværeste, synes jeg, er at begrænse sig, når der nu er så mange bøger jeg gerne vil fortælle om.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar