mandag den 7. april 2014

Bøger læst i uge 14-2014.

Som skrevet tyvstartede jeg allerede de sidste dage i februar på mit april tema, som er børnebøger. Jeg trængte simpelthen til at læse noget andet end krimier. Nu er det ikke sådan, at selvom jeg har valgt februar som min krimi måned, at jeg ikke må læse krimier på andre tider af året.

Nogle af de krimier, der var på læselisten for februar, som jeg ikke nåede, vender jeg helt sikkert tilbage til i løbet af året, når jeg får lyst. Det er bare rart en gang imellem, at læse flere bøger inden for det samme emne eller den samme genre, for at få større viden inden for et bestemt felt eller at kunne sammenligne bøger inden for en genre. Nogle gange fører det også til at jeg på den måde, får læst nogle bøger, der har stået ulæste på hylden længe.

Christina Hagen - White Girl. Digte skrevet ud fra en række postkort, sendt hjem fra udlandsrejser af hvide mennesker. Christina har så konverteret teksten på postkortene, undskyld hvis det lyder racistisk, til grill-dansk. Jeg forstå godt meningen med det, at de racistiske ting der er skrevet af hvide folk, der har været på ferier og som brokker sig over lokale guider, tjenere og liderlige græske strandløver og så videre, lige pludselig får en anden lyd og bliver provokerende, når det er skrevet på dårlig dansk. Men alligevel fungerer det ikke rigtig for mig, sproget gik mig i den grad på nerverne og jeg synes at konverteringen til grill-dansk i sig selv blev racistisk og stereotype. Men jeg har fået blod på tanden og vil helt sikkert prøve med en digt samling igen. Måske en der er mere klassisk i sin form.

Eoin Colfer - Artemis Fowl, the Eternity Code. Læst som grafisk novelle. Nummer tre ud af otte i
serien om det irske drenge geni Artemis Fowl. Artemis, har fået sin far tilbage og om det er fe magien eller omstændighederne er faderen en ændret mand, der vil forbedre sit liv for fremtiden. Det får Artemis til at overveje den løbebane han selv er slået ind på. Bogen handler ikke om så meget, men er en god start på et nyt plot til de følgende bøger.

Sacha Christensen - Den ydmyge amulet, De unaturlige og Det frosne tempel. Jeg har lavet et separat indlæg om denne spændende trilogi.

Robert Shore - Bang in the Middle. E-bog hentet på Netgalley.com. Meget underholdende og humoristisk rejsebeskrivelse. Alle kender Nord og Sydengland, men hvad med det store stykke i midten, hvor mange kender egentlig noget til det område? Området er relativt ukendt, selv for englændere. Forfatteren er bosiddende i London, men opvokset i Midtengland i Nottingham. Inspirationen til rejsen får han, da hans lille søn spørger: " Far hvor kommer du egentlig fra?"

Neil Gaiman - Den sygeste løgnehistorie. Sjov bog i stil med Baron Von Münchhausens eventyr, god til oplæsning for børn i alle aldre. Den handler om et par børn, hvis mor er til konference og nu står deres far for husholdningen. Hvilket resulterer i, at de ikke har noget mælk til morgenmaden. Faren smutter ned til købmanden efter mælk og børnene synes det tager evigheder inden han er tilbage. Da han komme hjem fortæller han, hvorfor det tog så lang tid, han mødte både rumvæsner, dinosaurer og tidsmaskiner. Meget underholdende.

Susanne Staun - Helt til grænsen. Lydbogen er hentet gratis på DR-bogklubbernes hjemmeside. Jeg har ikke læst andre af Susanne Stauns bøger, så det var første gang jeg stiftede bekendtskab med Maria Krause. Indlæsningen var superb, jeg nød at lytte til historien og oplæseren gav virkelig hovedpersonen liv og personlighed. Jeg var ikke grebet af selve plottet, der var meget banalt. Men det var antiheltinden Marie Krause, der gjorde bogen så fascinerende. Hun overskrider så mange moralske grænser og bryder så mange love og alligevel oplever jeg, at jeg føler sympati for hendes person. Meget fascinerende!

Jumpha Lahiri - The Namesake. Bogen fortæller om det at være immigrant, mødet med en ny kultur og konflikterne mellem generationerne. Vi følger den indiske familie Ganguli. Det starter med Ashoke og Ashima, de er blevet gift ved et arrangeret ægteskab i Indien og flytter derefter til USA. Ashoke bliver hurtigt integreret via hans arbejde som underviser, mens Ashima der går hjemme, med næb og klør prøver, at holde fast ved de indiske traditioner og hun savner også meget familien og vennerne hjemme i Calcutta. Privat omgås de kun andre Bengali familier. Da de får børn oplever, både børn og voksne, den store kontrast mellem amerikansk og indisk kultur. Ikke mindst da den ældste søn efter fødselen skal navngives, opstår problemer på grund af forskelle mellem indiske og amerikanske traditioner, love og regler. Det meste af historien følger vi denne ældste søn, gennem op og nedture og hvordan han kæmper med at finde sig selv i sine indiske forældres forventninger og det amerikanske samfunds opfattelse af ham. Meget smukt fortalt bog, der rammer hele følelses registeret, man kommer virkelig ind under huden på personerne.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar