mandag den 28. april 2014

Bøger læst i uge 17-2014

E. B. White - Charlottes Web. En hurtigt læst, sød lille historie om grisen Wilbur og hans dyre og mennesker venner på bondegården. Bogen har temaer som venskab, liv og død. Den portrætterede meget fint livets gang i al almindelighed. Charlottes Web er tit omtalt, som en stor børnebogs klassiker i den engelsksprogede verden. Jeg må tilstå, jeg var lidt skuffet, bogen levede slet ikke op til de store forventninger jeg havde til den. Men den ville være rigtig god som oplæsning for børn på 5-8 år.

4/5 stjerner.

L. M. Montgomery - Emily of New Moon, Emilys Quest og Emilys Climb. Bøger af forfatteren til de meget berømte Anne fra Grønnebakken. Jeg har ikke læst Anne bøgerne, men set mini-serien, der bliver genudsendt hvert år mellem jul og nytår, utallige gange. Da jeg startede på Emily bøgerne var jeg overbevist om at jeg ikke ville kunne lide dem, da jeg er så glad for Anne fra Grønnebakken, men lidt efter lidt fangede bøgerne om Emily Starrs liv mig fuldstændig. Som 12-13 årig bliver Emily forældreløs da hendes far dør. Hendes mors familie The Murrays, ser det som deres pligt at varetage hendes opdragelse. Familien er en meget rig og stolt familie, der i sin tid bandlyste Emilys moder, da hun giftede sig med Emilys fader, som de mente ikke var god nok til deres familie. Igennem bøgerne følger vi Emilys udvikling fra barn til hun bliver en ung voksen kvinde. Hendes udvikling portrætteres gennem hendes dagsbogsnotater, hvor man følger hendes sprog og stavning, fra usikkert og fuld af fejl til korrekt og meget voksent. God serie, meget anbefalelsesværdig.

Hele serien får 4/5 stjerner.

John Green - The Fault in Our Stars. På dansk hedder den En flænge i himlen. Jeg har lyttet til den som lydbog købt på Itunes. Jeg har længe haft denne bog liggende og har udskudt den flere gange. Bogen handler om en pige på 16 år, med uhelbredelig kræft. Det tema er ikke lige det første jeg kaster mig over. Eskapisme er den primære grund til at jeg læser, så jeg går i en lang bue uden om triste bøger. Jeg hader sygdomsbøger, også er det til med en sygdomsbog om et barn. Men bogen har været rigtig meget omtalt, så til sidst tog jeg mig sammen og fik lyttet til den og det er jeg glad for at jeg gjorde. Den er selvfølgelig rigtig sørgelig, men slet ikke i den grad jeg troede. Den berører mange af de tabuer der er omkring dødeligt syge. Blandt andet om hvordan folk reagerer og opfører sig omkring en de ved skal dø. Men den gør det meget med humor, hvilket jo altid er en god måde at komme i lagt med ubehagelige emner. Jeg kan kun anbefale alle at læse den.

5/5 stjerner.

Mingmei Yip - Peach Blossom Pavilion. Netgalley.com e-bogs læseeksemplar. Sidste år læste jeg Jennifer Cody Epsteins Maleren fra Shanghai, der er bygget over den sande historie om malerinden Pan Yuliangs liv og i starten var der lige som at genlæse hendes historie bare med andre navne. Men ca. halvejs inde bliver denne sin egen og det gør den lidt bedre efter min mening. Peach Blossom Pavilion handler om den 13 årige Xiang Xiang, der efter faderens henrettelse for et mord, han ikke har begået, bliver solgt til et bordel, hvor hun skal lære at være kurtisane. Hovedpersonen synes jeg fremstod meget utroværdig. Jeg kan ikke tro, at en pige på 13 år, der har boet sammen med sin mor og far i et lille hus med få rum, ikke ved noget som helst om blomsterne og bierne. Samtidig med at hun bor flere måneder midt i et bordel, uden bare opfange lidt af, hvad det går ud på. Det virker meget mærkeligt. Jeg synes romanen var underholdende, men jeg kan helt klart bedst lide Maleren fra Shanghai, da jeg ved at det er en virkelig historie og det gør den mere interessant for mig.

3/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar