onsdag den 2. april 2014

Netgalley.com

Fornyligt hørte jeg om en hjemmesiden www.netgalley.com. Det er en online service, hvor forlag kan lægge bøger op, enten som fysiske eksemplarer eller som e-bøger. Bøgerne er læseeksemplarer på engelsksprogede bøger, der udkommer inden for det næste års tid. Ved at lave sig en konto, kan man anmode forlagene, om at få adgang til disse bøger, mod at man skriver en anmeldelse af dem.

Størstedelen af bøgerne kan man kun få adgang til, hvis man bor i USA, Storbritannien eller Australien.  Men der er dog lidt bøger det er muligt for en fra Danmark, at få adgang til.

De bøger jeg er blevet godkendt til at læse er alle e-bøger. Det havde jeg ikke lige tænkt på, da jeg anmodede om de pågældende bøger, det var lidt ups, jeg har nemlig ikke nogen form for e-bogslæser. Så nu jeg har måtte fedte mig ind, for at låne lidt tid på min søns Ipad. Det er lidt besværligt, fordi han både bruger Ipaden i skolen og til at lave lektier og spille på, når han kommer hjem, så jeg har stort set kun tid, efter han er gået i seng om aftnen.

Bøgerne jeg foreløbig har fået adgang til er:

Nomi Eve - Henna House. Bogen er en sagafortælling om den unge yemenitiske jødinde Adela Damari. Fortællingen starter i 1920, hvor Adelas forældre forgæves forsøger, at finde en ægte mand til deres datter. Hvis forældrene skulle dø, inden Adela er blevet forlovet. Vil hun med det samme blive adopteret af landets dominerende muslimske samfund. Gennem en tante og onkel der besøger hendes familie, stifter hun bekendtskab med ritualerne omkring henna tatoveringerne. Jeg valgte denne bog fordi, omslaget er så utroligt flot, historien lød også spændende, da jeg ikke ved ret meget om jødedommen.

Mingmei Yip - Peach Blossom Pavilion. Forfatteren har skrevet mange bøger, desværre er ingen af dem oversat til dansk. Xiang Xiangs far bliver uskyldigt henrettet for mord og hendes mor må søge tilflugt i et nonnekloster. Alene i verden, bare tretten år gammel, bliver Xiang narret ind i Fersken blomsten pavillon. Der bliver hun opdraget i musik, sang og finere kultur, men ikke mindst forførelsens kunst. Men Xiang har ikke tænkt sig, at acceptere sin skæbne og drager ud på en rejse, for at søge hævn over dem, der gjorde hendes familie uret. Selvfølgelig valgt jeg denne, da jeg er nødt til, at læse om alt jeg kan komme i nærheden af, der har med Kina at gøre.

Natalia Sanmartin Fenollera - The Awakening of Miss Prim. Prudencia Prim er en intelligent veludannet kvinde, hun ved meget om litteratur. Hun synes hendes liv er gået i stå og søger nye udfordringer. Men hun er ikke klar over hvad hun går indtil, da hun tager arbejde som bibliotikar i San Ireneo de Arnois i Frankrig. Jeg har valgt denne bog fordi, det lød, som en sød og hjertevarm kærligheds roman.

Robert Shore - Bang in the middle. Alle kender den nordlige og sydlige del af England, men hvad med hele den midterste del? Forfatteren er selv bosiddende i London, men opvokset i Midtengland. Hans søns spørgsmål om hvor han egentlig kommer fra, inspirer ham til at tage på en opdagelses rejse i det forholdsvis ukendte Midtengland. Jeg har valgt denne bog fordi, jeg elsker at læse rejsebeskrivelser og denne her så ud til at være skrevet med en god portion humor.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar