lørdag den 17. maj 2014

Donna Tartt - Stillidsen.

Hvor er jeg stolt af mig selv, over at jeg har fået læst denne mastodont af en bog. Den er på 840 sider, for at være helt præcis, med tætbeskrevne sider og lille margin. Jeg var ellers noget afskrækket fra starten af, med alt det omtale, der har været omkring forfatteren og bogen. Men jeg er så glad for at jeg fik den læst. Den levede helt op til de gode anmeldelser den har fået.

I Stillidsen følger vi Theodor Decker. Bogen starter i nutiden, hvor han sidder i et hotelværelse. Han er desperat og man kan mærke panikken ose fra siderne. Noget er gået helt galt i hans liv og han er for alvor på spanden. Derfra springer bogen tilbage i tiden, til da han var barn og gennem hans livshistorie kommer hele forklaringen på, hvordan han er endt på det hotelværelse. Jeg var hooked fra første side.

Theo er kun 13 år, da han under meget tragiske og voldsomme omstændigheder, mister sin mor og uheldigvis kommer i besiddelse af Carel Fabritius´ lille maleri Stillidsen, som kommer til at blive omdrejningspunktet i hele hans liv.

Jeg kan bedst selv lide, at gå helt uvidende ind til bøger i denne stil og vide så lidt som muligt om dem og bare lade indholdet overraske mig. Derfor skriver jeg kun meget korte resuméer i mine indlæg, hvis andre har det lige sådan.

Det siges at forfatteren Donna Tartt, har været mellem 10 og 12 år om at skrive romanen og at hun er perfektionist og kan arbejde med en enkelt sætning i flere dage. Jeg synes, det fremgår tydeligt i teksten, at der virkelig er tænkt over flowet og hvordan historien præsenteres. Bogen er ikke svær at læse, sproget flyder nemt og jeg var overrasket over, at fortællingen ikke på noget tidspunkt stod stille og blev kedelig. Jeg var hele tiden nysgerrig efter at vide, hvad sker der så nu?

Det er noget af en mundfuld og længden kan virke meget afskrækkende, men det er medrivende og spændende læsning fra første side. Jeg sætter stor pris på, at have læst den. Ligesom Dostojevskijs Idioten, der på mange punkter kan sammenlignes med Stillidsen, skal den nok ende med, at blive en must read klassiker.

5/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar