fredag den 16. maj 2014

#fredagsbog d. 16. maj 2014.

Som noget nyt, har jeg fra maj måned, valgt at indføre en læseudfordring, som jeg kalder "månedens tykke bog". Det vil sige, at jeg hver måned skal vælge en tyk bog, som jeg skal læse den pågældende måned. Før oplevede jeg tit, at jeg gentagende gange sprang over de tykkere bøger, når jeg skulle vælge bøger til læselisten. Dels fordi de godt kan virke intimiderende, men også på grund af deres uhandyhed.

Hvilket denne måneds tykke bog, Donna Tartts Stillidsen, gjorde mig opmærksom på. Bogen er en flot indbunden udgave på lidt over 800 sider og den er tung og uhandy at have med at gøre. Så denne weekend er dedikeret til at prøve at få læst denne mursten af en bog færdig.

Stillidsen er nem at læse og jeg blev helt opslugt af fortællingen om Theo Deckers meget begivenhedsrige liv, hvis omdrejningspunkt efter en voldsom begivenhed, da han er barn, bliver Carel Fabritius´ lille maleri som har givet bogen sin titel. Historien er fyldt med utrolig detaljerede miljø beskrivelser, der får bogen til at emmer af atmosfære. Bogen lever helt klart op til den medie hype der har været omkring den.

2 kommentarer:

  1. Hvor er det fantastisk, du læser denne bog. Den er så god. Så enestående fin.

    SvarSlet
  2. Nu mangler jeg ca. 50 sider og selv om den er rigtig god og jeg har nydt at læse den glæder jeg mig vildt til at være færdig. Den er som intet jeg har læst før.

    Jeg tror ikke jeg har mod på at læse mere Donna Tartt lige i øjeblikket, hvis de er lige så tykke som denne.

    SvarSlet