tirsdag den 13. maj 2014

Læseglæder og læsevaner.

Spørgsmålene i dette indlæg har jeg tyvstjålet fra Rikke på Paperback Castle. Hun har virkelig en flot og interessant blog. Jeg bliver helt misundelig, når jeg ser hvad hun kan med sprog, billeder og teknik. Jeg vender gentagende gange tilbage og går på opdagelse på hendes blog og læser lidt her og der. Det var sådan jeg faldt over hendes indlæg om læseglæder og læsevaner og tænkte at nogle af de spørgsmål havde jeg også lyst til at besvare.

Hvad læse du lige nu? Lige nu læser jeg Donna Tartts Stillidsen. Poems by the Brontë Sisters, Steele & Scoma The Family Story of Bonnie and Clyde, Sannah and the Pilgrim af Sue Parritt også lytter jeg til Haruki Murakamis Kafka på stranden.

Hvor mange bøger læser du ad gangen? Jeg har altid gang i mellem 4 og 5 bøger. Jeg har altid en digtsamling liggende, som jeg læser et par digte i hver dag. Så har jeg altid en lydbog kørende på Ipoden, som jeg lytter til, når jeg arbejder på gården, laver husarbejde eller når jeg cykler eller går en tur. Som noget nyt har jeg en "månedens tykke bog" liggende, som jeg også læser lidt i løbet af dagen. Så har jeg en anmelder e-bog som jeg læser på min søns Ipad, når den er ledig. Til sidst har jeg en bog, som jeg læser i om aftenen, når jeg har lagt de to mindste i seng. Det fungerer fint for mig og jeg har ingen problemer med at holde styr på handlingen i de forskellige bøger.

Hvor læser du? Jeg læser ved mit hyggehjørne i køkkenet, i tv-stuen og i sengen. Samt at jeg i stedet for at drøne frem og tilbage til og fra børnenes sportstræning, bruger ventetiden i sportshallen, gymnastiksalen eller på stadion til at læse.

Hvornår læser du? Til hverdag står jeg altid op kl. 6.00, så har jeg en halv times tid til, at læse i inden jeg vækker resten af familien. I løbet af dagen tager jeg mig også en times læsetid efter frokosten og inden børnene kommer fra skole og om aftenen læser jeg altid i stedet for at se fjernsyn, så der kan jeg nemt få læst i et par timer uden afbrydelser. Jeg vil lige pointere, at det er ikke fordi jeg på nogen måde er snobbet eller har noget imod at se fjernsyn, men jeg synes bare aldrig der er noget der fanger mig også vil jeg hellere læse en bog.

Hører du musik mens du læser? Nej aldrig, jeg hører kun musik mens jeg laver mad eller køre bil.

Spiser du mens du læser? Kun om morgenen, hvis jeg tager ristet rugbrød til morgen eller om fredagen, når der er fredags guf.

Hvor hurtigt læser du? Jeg tror, jeg læser lidt hurtigere end gennemsnittet. Men ikke super hurtigt.

Hvilken bog/bøger udsætter du hele tiden? Jeg har en tendens til, at udsætte de bøger jeg ved ender trist, som for eksempel Veronica Roths Allegiant eller John Greens The Fault in Our Stars, dem udsatte jeg meget længe. Jeg har også haft en tendens til at springe over de tykke boger, men det håber jeg på, at råde bod på med det tiltag jeg kalder "månedens tykke bog".

Hvilken genre læser du mest? I de sidste par år, har jeg læst mange engelske ungdomsbøger. Bøgerne er hurtige at læse, jeg får holdt mine engelsk kundskaber vedlige og sproget er ikke for svært for mig. Men ellers synes jeg selv, jeg er god til, at læse mange forskellig genre, blandt andet via de læsetemaer jeg vælger til hver måned. Februars tema var krimier og temaet denne måned er selvbiografier, biografier, erindringer og andre bøger i den stil.

Hvilken kommende bogudgivelse glæder du dig mest til? Jeg har en del forudbestillinger liggende på forskellige bøger. Blandt andet The Magician´s Land af Lev Grossman, der er sidste bind i The Magician trilogien og udkommer til august og Heir of Fire af Sarah J. Maas, der er sidste bind i Throne of Glass trilogien og udkommer til september.

Hvor køber du dine bøger? Jeg køber som regel mine engelske bøger på Saxo.com eller the Book Depository. Saxo er som regel hurtigst med leveringen, mens det gode ved TBD er, at man kan bestille både de engelske og amerikanske udgaver, samt at de har fuld bibliografi på alle bøgerne, med mål og det hele. Mine danske bøger køber jeg som regel i Bog & Idé i Brønderslev eller Arnold Busck i Hjørring. Arnold Busck har også et lille udvalg af engelske bøger, men desværre er det mest paperbacks de har.

Hvilken bogformat fortrækker du? Jeg foretrækker hæftede første udgaver, dem med flapperne og tykt kvalitets papir eller indbundne bøger og jeg elsker når man kan se, at siderne er skåret op på gammeldags manér. Jeg hader billige pocket paperbacks eller billige hardbacks, hvor ryggen er limet og siderne falder ud bare man nyser.

Har du en e-læser? Nej desværre, når jeg skal læse e-bøger bliver jeg nødt til at låne min søns Ipad.

Hvordan er dine bogreoler organiseret? Jeg har mine bøger samlet under genre og der efter forfatter og kontinent også land. For eksempel har jeg en hylde med bøger, der foregår i Kina eller er skrevet af en der bor eller har boet i Kina. Sammen med bøgerne om Kina står også mine andre bøger der har noget med Asien at gøre.

Hvordan behandler du dine bøger? Jeg passer på mine bøger, men jeg skriver i dem og mærkerer med overstregningstusser, hvis der er et afsnit, som jeg godt kan lide. Jeg har heller ikke noget imod, at der kommer knæk i ryggen på de bøger jeg læser. Man må gerne kunne se, at bøgerne bliver brugt og ikke bare står til pynt. Jeg er dog ikke så glad for, at låne mine bøger ud og låner kun ud til dem, jeg ved passer godt på dem.

Æseløre eller bogmærke? Jeg bruger altid bogmærke. Hvis jeg skal have bogen med mig bruger jeg en plastik papirklip, som sidder fast og ikke falder ud, men herhjemme bruger jeg bogmærkerne fra The Book Depository eller hvilken som helst lille papirlap jeg lige har ved hånden. 


Det var lidt om hvordan jeg får tid til at læse selv om jeg har fire børn og en travl hverdag. Jeg er altid nysgerrig efter at høre om andres læsevaner, så skriv endelig en kommentar.

2 kommentarer:

  1. Åh, sikke søde og varmende ord! Tusind, tusind tak for dem. Det sætter jeg kæmpemæssig pris på <3

    Og så hyggeligt med spørgeskemaet. Det er fin læsning :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, tak for lån af spørgeskemaet og undskyld det sene svar. Men bedre sent en aldrig ;)

      Slet