søndag den 29. juni 2014

Bøger læst i uge 26-2014.

Jette A. Kaarsbøl - Den lukkede bog. Bogen er en genlæsning, jeg fik den som læseeksemplar fra Gyldendal i sin tid, da jeg arbejdede i boghandel. Forfatteren modtog De Gyldne laurbær for bogen i 2003.

Bogen foregår i tiden omkring det moderne gennembrud. Vi følger hovedpersonen Frederikke i hendes ungdom og ind imellem også i hendes alderdom. Hun bliver offer for sin meget overbeskyttede og gammeldags opdragelse, hvor kvinder ikke forventes at være mere end til pynt og den nye tid, der repræsenteres af hendes ægtemand Fredrik.

Som hovedperson er Frederikke meget speciel, hun er meget uselvstændig og negativ, hendes opførsel og væremåde frustrerede mig. Jeg havde hele tiden lyst til at råbe "Så tag dig dog sammen" eller "kom nu i gang med dit liv". Hun var hele vejen gennem bogen meget passiv og var næsten kun iagttager i hendes eget liv. Hun er meget letpåvirkelig og skifter meninger som vinden den blæser. Hun ender med at være en sur og bitter gammel dame og når man gennem bogen læser om hendes ægteskab, med den karismatiske og tankeløse Frederik, som også har sit at slås med, så kan man godt forstå hendes bitterhed.

Bogens persongalleri myldrer med datidens kendisser, brødrene Edvard og George Brandes og P.S. Krøyer holder til i samme kredse som Frederikke og hendes mand. Søren Kierkegaard kan man også genkende ud fra beskrivelsen af en ældre duknakket mand, Frederikke tit ser på hendes færden rundt omkring i København.

Fortæller stemmen i bogen er meget unik. Sproget er krydret med mange fremmedord og med underfundige henvendelser direkte til læseren, hvilket nogle gange virkede lige lovligt kækt på mig, men som hjalp til med at gøre læsningen lettere, da det er tunge emner der tages under behandling.

Jeg havde overraskende svært ved at komme igennem bogen. Jeg mindes ikke, at det var tilfældet første gang jeg læste den. Men det kan være fordi, jeg denne gang allerede fra starten kendte historiens udfald.

3/5 stjerner.

Glenn Cooper - De dødes bibliotek og Sjælebogen. Konspirations thrillere med FBI-agent Will Piper som hovedperson. Jeg er ikke helt sikker på, om det er en serie eller en duologi. Jeg tvivler på om man ville få noget ud af at læse Sjælebogen, som er nummer to, hvis man ikke har læst nummer et.

Hovedpersonen Will Piper, er den meget brugte lidt bryske, fandenivoldske, intelligente kvindebedårer, der drikker lidt for meget og har problemer med at følge regler. En type som vi kender fra utallige af spændingsromaner i samme stil. Will Piper lignede faktisk rigtig meget Comoran Strike fra "Gøgens Kalden", men bare lidt mørkere og lidt mere rå. Selv om den type mand er meget kliché, fungerede det rigtig godt for mig i disse bøger og af en eller anden grund kunne jeg næsten helt tilgive ham nogle af de fejl han laver, men også kun næsten.

Jeg synes, "De dødes bibliotek" og "Sjælebogen" var nogle rigtig fin spændingsromaner, de var hurtig at læse. Plottene der handlede om bøger, var det der tiltrak mig og det var anderledes end hvad jeg har læst om før og jeg kunne rigtig godt lide forfatterens skrivestil. Han var god til, at holde plottet enkelt og forståeligt. Hvor jeg tit har oplevet at plottet i andre lignende thrillere, kan blive meget indviklet og uoverskuelig, fordi forfatteren inddrager for mange ting i historien. Jeg havde lidt problemer med slutningen i "Sjælebogen", den skuffede mig ved at være alt for amerikansk. Men helt klart et par læseværdige thrillere.

Begge bøger får 3/5 stjerner.

Karen Salmanshon - Instant Happy, 10-Second Attitude Make-overs. Bogen er fyldt med små livsbekræftende og positive sætninger, der kan hjælpe med til at få et smil på læben og motivation til possitiv tænkning i daglig dagen.

Jeg har haft bogen liggende fremme på køkkenbordet i snart et par måneder nu og hver dag har jeg slået op på en tilfældig side og læst dagens besked. Min ældste datter har også taget bogen til sig og har hjulpet mig med at huske på at læse i den hver dag.

Jeg synes det er en sød ide med små opmuntringer og bogen er en god påmindelse om, at de små ting også tæller her i livet.

4/5 stjerner.

I ugen der er gået har jeg også læst Catherynne M. Valente - The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making, der er første bog i forfatterens Fairyland-serie. Jeg vil lave et separat indlæg, når jeg har læst de tre bøger, der foreløbig er udkommet i serien.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar