onsdag den 25. juni 2014

Læseliste juli 2014.

Over længere tid har jeg nu samlet på bøger med et ganske bestemt tema. Nemlig bøger, der på en eller anden måde har noget med bøger at gøre. Derfor har jeg valgt, at juli måneds læsetema, skal være bøger der handler om bøger. Da bogstakken denne måned er meget omfattende, har jeg ikke valgt nogen "månedens tykke bog".


Bøgerne er:

Mikkel Birkegaard - Libri di Luca og Fra drømmenes bog. Begge bøger er genlæsninger.
"Libri di Luca" var en af de første bøger vi læste sammen i min Læsegruppe for snart 3 år siden. Den handler om Jon, der er en succesfuld advokat. Han kan noget helt særligt med ord, når han taler, er alle der lytter som tryllebundet af hans ord. Hans far Luca Campelli , der ejer antikvariatet Libri di Luca i København, bliver myrdet og nu arver Jon boghandlen. Han opdager, at det ikke er en helt almindelig boghandel og så tager begivenhederne for alvor fart.

"Fra drømmenes bog" Foregår i 1846 i København og handler om drengen Arthur, som mister sin far i en mystisk drukneulykke. Efter faderens død kommer Arthur i lære hos bogrestauratøren, pantelåneren og amatørdetektiven Mortimer Welles. Enevældet i Danmark synger på sidste vers og det er et meget restriktivt samfund de lever i, hvor bogministeriet styrer pøblens adgangen til information, via bestemte lånekort. Gennem en bog Arthurs fader har efterladt kommer Arthur og Mortimer i kontakt med et hemmeligt broderskab.

Begge bøger husker jeg som rigtig gode og spændende, jeg glæder mig til at genlæse dem.

Peggy Christian - The Bookstore Mouse. En sød lille børnebog, der handler om musen Cervantes. Han bor i en boghandel og en dag havner han i en af bøgernes historie. Bogen har modtaget nogle amerikanske børnebogspriser og jeg synes den lød som en hyggelig lille bog.

Scarlett Thomas - the End of Mr. Y. Fantastisk flot forside, der virkelig fangede mig ind, med de varme røde og orange farver og de nærmest hypnotiserende cirkler af ord. Bogen handler om Ariel Manto, hun finder en udgave af den meget sjældne bog The End of Mr. Y. Bogen siges at være forbandet og alle der tidligere har haft noget med den at gøre er sporløst forsvundet. Alligevel kan Ariel ikke modstå bogen og lader sig opsluge af historien.

Robin Sloan - Mr. Penumbra´s 24-hour Bookstore. Bogens omslag skulle angiveligt være selvlysende i mørke, jeg har endnu ikke haft tid til at afprøve om det er rigtigt. Bogen handler om Clay, der bliver arbejdsløs, han er dog så heldig at han får arbejde i Mr, Penumbras boghandel, der har åbent 24 timer i døgnet. Boghandlen har ikke ret mange kunder og dem der kommer, er meget suspekte og køber ingenting, men bytter mystiske bøger, som Clay ikke må kigge i. Clay bliver nysgerrig og sætter sig for at finde ud af hvad det er der foregår. Meget mystisk, min nysgerrighed er i hvert fald vakt.

Glenn Cooper - De dødes bibliotek og Sjælebogen. Begge bøger handler om den lidt afdankede FBI agenten Will Piper, der bliver trukket ind i nogle hæsblæsende jagte på mystiske og magtfulde bøger. Som en lille belønning til mig selv, fordi jeg havde fået kæmpet mig igennem "Den lukkede bog", tyvstartede jeg på juli måneds læsetema og gik allerede i mandags i gang med at læse "De dødes bibliotek".

Allison Kingsley - Mind over Murder, A Sinister Sense og Trouble Vision. De første tre bøger i Raven´s Nest Bookstore Mystery serien. Jeg ved intet om denne serie, men forventer at det er lidt som Agatha Christie med et overnaturligt twist og jeg er også spændt på hvad Edgar Allan Poe, har med den første bog at gøre, siden hans portræt pryder dens forside. Udgaverne jeg har er Large Print udgaver, for svagtseende. Jeg har valgt at købe dem, fordi man ellers kun kunne få bøgerne i pocket udgaver og dem undgår jeg helst, hvis jeg kan komme til det.

Deborah Meyler - The Bookstore. Bogen handler om Esme Garland, der kommer til New York for at studere på Columbia University.  Her møder hun den tiltrækkende New Yorker Michell van Leuven og de indleder et forhold. Hun bliver gravid, men inden hun kan nå, at fortælle ham om graviditeten, ender han brat deres forhold. Esme beslutter sig til, at lade være med at fortælle ham om barnet. For at kunne klare sig som alene mor, får hun arbejde i en lille boghandel.

Laurence Cossé - A Novel Bookstore. Jeg er meget spændt på denne bog. Jeg tror det er en form for mysterium/krimi bog. Af synopsisen på bogflappen, kan jeg forstå, at tre vidt forskellige mennesker kommer ud for en ulykke, den eneste fællesnævner for de tre er deres litterære interesse. Der figurer også en boghandel i Paris kaldet The Novel Bookstore. Mere ved jeg ikke, men den lyder meget spændende.

Katarina Bivald - læserne i Broken Wheel anbefaler. Det lyder som en fantastisk sød og dejlig sommerbog. En yngre svensk kvinde og en ældre amerikansk dame har skrevet sammen i et stykke tid. De har blandt andet udvekslet meninger om bøger. Da den unge svensker endelig får mulighed for at tage på besøg i USA, er den ældre dame død kort tid inden hun ankommer. Resten af byen indbyggere tager sig derefter af hende og hjælper hende med at falde til i byen.
 
Andre bøger om bøger, som jeg lige kan komme i tanker om, men som jeg ikke har tænkt mig at læse i denne omgang er:

Carlos Ruiz Záfon - Vindens skygge og Englens spil. Jeg var meget tæt på at købe den tredje bog Himlens fange i sidste uge, da jeg var i Arnold Busck i Hjørring, men jeg valgte alligevel ikke at købe den, da det var den engelske paperback udgave og jeg ville helst have, så den passer med dem jeg har i forvejen. Alle tre bøger tager udgangspunkt i den samme lille boghandel i Barcelona. Den første af bøgerne "Vindens skygge" læste jeg i starten af 00erne, da den udkom. Jeg vil rigtig gerne genlæse den på et tidspunkt, når jeg har fået anskaffet den tredje af bøgerne.

Emberto Ecos Rosens navn, den har jeg i sin tid, for mange mange år siden, skrevet afsluttende projekt om i dansk, hvor vi skulle sammenligne filmen med bogen. Det var meget overvældende og jeg er ikke helt frisk på en genlæsning endnu.

Jeg vil også lige nævne The Thirteenth Tale af Diana Setterfield, den har længe været på min ønskeliste. Jeg kan virkelig godt lide den viste forside. Den handler om en ung forfatterinde, der bliver hyret til at skrive en biografi om en døende berømt forfatters liv.

Det var en liste med rigtig mange bøger og jeg regner slet ikke med, at kunne nå at læse dem alle. Det er trods alt sommerferie og familien skal ud og opleve noget sammen i det ganske danske land. Som altid med mine læselister, er jeg super glad, hvis jeg når at læse de bøger jeg har planlagt. Hvis ikke, ja, så pyt med det, så får jeg dem læst en anden gang. Jeg synes bare det gør læsningen sjovere, hvis jeg sætter mig nogle mål.

4 kommentarer:

  1. Jeg har hørt meget godt om Glen Cooper-bøgerne, jeg har selv den første, men har ikke læst den endnu .. Måske i løbet af sommeren når jeg går i krig med min udryd-min-tbr-plan :D

    SvarSlet
  2. Jeg er nu færdig med De døde bibliotek. Jeg synes det var rigtig god underholdning, jeg kan helt sikkert anbefale dig at læse den.

    Glæder mig til at høre hvordan du vil gribe det an med at udrydde din TBR ;) For mig ville det være utopi at forsøge sådan noget.

    SvarSlet
  3. Hvor lyder det virkelig spændende med et bøger om bøger-tema, og hvor har du udvalgt en masse bøger, som alle lyder virkelig gode. Jeg har selv lige læst "Læserne i Broken Wheel anbefaler" af Katarina Bivald, og det er virkelig en fantastisk fin og sød sommerbog :)

    - Boghjørnet // Simone Hagemann

    SvarSlet
  4. Den glæder jeg mig også virkelig meget til at læse, den lyder så sød.

    SvarSlet