søndag den 6. juli 2014

Bøger læst i uge 27-2014.

Den sidste uges tid har min læsning selvfølgelig været mærket af, at børnene har haft sommerferie. Selv om to af mine døtre har været sendt på fodboldskole, var der stadig to børn tilbage, der skulle hygges med i det gode vejr og derfor har jeg ikke fået læst så meget som jeg plejer.

Katarina Bivald - Læserne i Broken Wheel anbefaler. En perfekt, sød og letlæselige sommerbog. Den var lige den rette bog til at vække min skræntende læselyst til live igen.

Den unge svenske kvinde Sara Lindqvist, har i et par år skrevet sammen med den 75 årige Amy, der bor i den lille by Broken Wheel i staten Iowa. Da Sara rejser til USA for at møde Amy og se den by, hun har hørt så meget om i brevene, er Amy desværre død kort tid forinden.

Bogen er i stil med Maeve Binchy, Tracy Chevalier og Fannie Flagg ( den sidste, dog minus de makabre deltaljer ). Jeg elskede beskrivelsen af den lille dovne nærmest uddøde landsby, med de spøjse personligheder, der alle tager den helt almindelige Sara Lindqvist til sig og til gengæld sætter hun noget i gang i landsbyen, der berører stort set alles liv.

Det er en rigtig feel good bog, der er ingen grimme overraskelser undervejs og alle personerne har deres gode sider, som man kommer til at holde af hen ad vejen. Bogen er fyldt med spændende litterære anekdoter og henvisninger, der gav mig lyst til at læse endnu mere.

3/5 stjerner.

J.R.R Tolkien - Hobitten. Lyttet til som lydbog, købt på Itunes. Denne bog er noget helt særligt for mig. Det var den bog, der for alvor satte mig i gang med at læse. Vores fantasy glade klasselærerinde læste bogen højt for os i 4. eller 5. klasse og det var første gang jeg stiftede bekendtskab med fantasy genren og jeg var helt fanget ind af det fantastiske eventyr. Især delen med dragen Smaugh, var helt uforglemmelig for mig.

Før "Hobbitten" havde jeg læst "De 5" bøgerne af Enid Blyton , "De tre detektiver" at diverse forfattere og "Safty"-bøgerne af Kirsten Holst.  Fantasy genren var helt ny for mig og J. R. R. Tolkiens fantasiverden tog mig fuldstændig med storm.

Nu har jeg så genoplevet historien for 117 gang. Det er første gang jeg lytter til den som lydbog og det var en rigtig god oplevelse. Torben Sekovs stemme og oplæsning af bogen er fantastisk, hans dybe og melodiske stemme passer så godt til personerne og den verden fortællingen foregår i.

Et must read for en hver bibliofil.

5/5 stjerner.

Markus Zusak - Bogtyven. Efter jeg havde lavet indlægget om juli måneds læsetema og månedens TBR/læseliste, var jeg lidt flov, da jeg opdagede, at jeg rent havde glemt at tage "Bogtyven" med, som jo åbentlyst også er en bog der handler om bøger.

Bogen handler om pigen Liesel der bor i Tyskland under 2. Verdenskrig og der er det specielle ved bogen, at det er Døden der fortæller Liesels historie.

I min Læseklub har vi hidtil valgt bøgerne vi skulle læse i fællesskab. Som noget nyt er vi begyndt med, at skiftes til at vælge en bog og efter jeg var startet på "Bogtyven" fandt jeg ud af, at en af de andre damer har valgt "Bogtyven", som en fremtidig Læseklubsbog. Derfor vil jeg ikke skrive så meget om den nu. Men vente til at jeg skal genlæse den og diskutere den med Læseklubben.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar