onsdag den 23. juli 2014

Bogkøb i juli 2014. Anden del.

Så er der nye bøger igen igen. De tre af bøgerne er fra Saxo.com da de havde sommerudsalg med 20% rabat og den sidste er købt på kræmmermarked i Løkken.


Jeg plejer ellers altid at påstå,  at jeg ikke er påvirket af de mange ulæste bøger jeg efterhånden har stående. Men efter jeg for et par måneder siden fandt Bloglovin og alle de dejlige bogbloggere der findes derude, vil jeg nok sige at min TBR nærmest er eksploderet. Så fokus det næste halve år vil nok være på, at få læst de bøger jeg allerede har på hylderne og ikke at købe så mange nye bøger.

Charles Bukowski - Med det hele.../ Hollywood /Kvinder og Ekstrabudene. Jeg blev inspireret til at købe disse bøger af Ida, der har bloggen Tanker om sprog, hun nævnte forfatteren i et indlæg og det gjorde mig nysgerrig efter at læse noget af denne kult-forfatter.

Moppedrengen er Bukowskis tre selvbiografiske romaner samlet i et bind og "Ekstrabudene" er en tragikomisk fortælling om Henry Chinaski, der er ansat ved det amerikanske postvæsen og hans oplevelser gennem livet.

 Anna Blankman - Prisoner of Night and Fog. Bogen har været meget omtalt på Booktube, men jeg har endnu ikke set nogen anmelde den.

Normalt bryder jeg mig ikke om opdigtede skæbne historier fra 2. verdenskrig. Min holdning er at der rigeligt, med autentiske beretninger, der langt overgår fantasien i grusomhed og umennskelighed og derfor mener jeg ikke der er brug for disse opdigtede historier, der prøver at se realistiske ud.

Men denne bog har en helt anden indgangsvinkel end normalt. Pigen det handler om, er ikke jøde hun er arier og ikke mindst er Adolf Hitler hendes onkel. Hun bliver fanget mellem det hun er opdraget med og det hun selv kan se ske i verden omkring hende.

Arthur Golden - Mit liv som Geisha. Jeg fandt bogen til kræmmermarked i Løkken. Jeg gav 15,- kr. for den.

Jeg har hørt meget godt om den. Imodsætning til Kiharu Nakamuras bog "Geisha", er denne en opdigtet roman. Bogen følger geishaen Sayuris spændende liv, fra barndommen  i Japan til alderdommen i USA.

I weekenden var jeg et smut i City Syd i Aalborg og jeg kunne ikke dy mig for at kigge i Arnold Buscks bogkasse med nedsatte bøger. Der faldt jeg selvfølgelig over tre spændende bøger. Alle tre bøger kostede 40,- kr. stykket

 Kate DiCamillo - Edward T´s forunderlige rejse. Jeg har lige læst "Eventyret  om Despero" af samme forfatter og kunne godt tænke mig at prøve at læse denne. Jeg faldt også for de enormt flotte illustrationer.

Samuel Beckett - Mercier og Camier. Jeg kender intet til forfatterens bøger, men som med Bukowski har jeg flere gange hørt Beckett nævnt, som en forfatter man bare skal læse og jeg har længe haft lyst til at læse noget fra hans forfatterskab. Så her var en oplagt og billig chance.

David Benedictus - Peter Plys på nye eventyr. Jeg har flere gange læst de gamle Peter Plys historier for børnene skrevet af A. A. Milne og jeg fik lyst til at læse disse ny digtede eventyr, for at se om det er lykkes forfatteren, at få sjælen fra de gamle bøger med.

Smudsomslaget på bogen var ellers meget beskidt og helt revet itu og jeg var lidt i tvivl, om jeg skulle købe den, men da jeg så hvor flot bogen var under omslaget, var jeg ikke i tvivl.



2 kommentarer:

  1. Jeg har læst 'mit liv som geisha', som jeg syntes var super god, så den kan du godt glæde dig til :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt :) Da jeg så den var jeg lidt i tvivl om jeg allerede havde læst den. Men jeg kom frem til at jeg nok bare forveksler den med den anden Geisha -bog.

      Slet