fredag den 1. august 2014

#fredagsbog d. 1. august 2014.

Efter hedebølgen de sidste par uger, er det dejligt at temperaturen er faldet lidt, så man kan sove ordentlig om natten igen. Vi høster på livet løs, solen har virkelig fået kornet til at modnes med ekspresfart og nu skal det hele høstes i en fart. Derfor er jeg også træt, når vi kommer til aften og det er ikke ret mange linjer, jeg kan nå at læse inden øjnene lukker sig.

Mine to fredagsbøger denne weekend er:

Scarlett Thomas - The End of Mr. Y. Bogen er den sidste ulæste bog på min læseliste for juli måned.

Den er helt anderledes end jeg havde regnet med. Det er ikke fordi den er dårlig, den er bare mere dyb og kringlet end jeg havde forventet.

Bogen handler om Ariel Manto, der arbejder på en ph.d. om store forfattere fra det 19. århundrede. En af dem er forfatteren Thomas Lumas. Der har skrevet bogen"The End of Mr. Y". Bogen siges at være forbandet, alle der læser den forsvinder. Ariel finder ved et tilfælde en udgave af bogen i en antikvarisk boghandel og kan slet ikke lade være med at læse den.

Der er en hel masse om den fjerde dimension, telepati og parallelle verdener. Hvilket jeg kan mærke, at jeg ikke har overskud og lyst til at sætte mig ind i lige nu. Jeg giver den lige en chance mere her i weekenden og hvis det heller ikke går, så gemmer jeg den til en anden gang.

Jeg bliver nødt til at nævne den utrolig flot forside, med de varme røde og gule farver og teksten i hypnotiserende cirkler. Det er super godt lavet.

Miguel de Cervantes - Den sindrige ridder Don Quixote de la Mancha. Hver måned vælger jeg en tykkere bog, som jeg skal læse og denne måned faldt valget på disse to meget intimiderende bind. Jeg har allerede læst ganske lidt i bogen og bare prologen på 16 sider, tog næsten helt pusten fra mig.

Jeg fornemmer det er en bog, hvor man skal læse meget mellem linjerne og ikke tage det hele så bogstaveligt. Jeg glæder mig til at kunne krydse Don Quixote af min mentale læseliste over klassikere jeg absolut skal læse.

God weekend og god læselyst!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar