tirsdag den 8. juli 2014

Højtlæsningsbøger.

Som passioneret læser, har jeg også altid vægtet det meget højt, at læse for mine fire børn. Selv om der en aldersforskel på syv år fra den ældste til den yngste og den ældste er en dreng og den yngste en pige, har der været bøger som de trods forskellig alder og køn alle fire har haft som favoritter.


For dem alle fire gælder at Lotte og  måske mest Totte bøgerne har været et helt klart hit. Jeg tror jeg kan genfortælle de fleste af dem uden at se på teksten, så mange gange har vi læst om Totte, der bager, bygger eller bader og så videre.

Men den helt store favorit inden for billedbøger har absolut været bogen med den helt fantastiske titel, Muldvarpen,der ville vide hvem der havde lavet lort på dens hoved. Vi har allerede slidt et eksemplar helt op og nummer to har det heller ikke for godt længere.

Selvfølgelig har jeg også læst Astrid Lindgrens historier for dem. Det er et absolut must i et barns liv, at få læst nogle af hendes fantastiske og ikke altid lige pædagogiske bøger . Alle vi børn i Bulderby har været den helt klare favorit og Karlsson på tager, den de har synes mindst om.

Jeg har længe søgt efter en udgave med de samlede historier om Madicken, men har endnu ikke været så heldig at finde en. For jeg elskede selv, den evig uheldige Madicken, da jeg var barn. Selv om hun ligesom Emil absolut ingen intentioner havde om at være uartig, kom hun ofte til at være det alligevel.

Der er Lindgren bøger for børn i alle aldre, fra Pipi Langstrømpe og Emil fra Lønneberg for de mindre børn til Brødrene Løvehjerte, Ronja Røverdatter og Mio min Mio, der er for de lidt større børn.

Da vi bor på en gård, har min søn selvfølgelig været vild med traktorer og vi har læst mange bøger om traktorer og store maskiner, da han var helt lille.

Men efterhånden, som han blev ældre, begyndte han at opdage de fejl, der var i bøgerne fra de store forlag. For eksempel en rendegraver eller gummiged, der bliver kaldt det famøse "en gravko" eller en roeoptager, der bliver kaldt en finsnitter, for ikke at nævne, at det er så ufattelig vigtigt, at traktoren er omtalt ved det rigtige mærke (Case, John Deere og så videre).

Ja, så måtte jeg være lidt kreativ og søge efter bøger skrevet af mennesker, der faktisk ved noget om landbrug og jeg fandt Hanne Buchs to bøger om Forårsarbejde og Høst. Og Marianne Jørgensen og Line Margareta Iversens store flotte billedbog Sigurds traktor. Som alle bruger de rigtige fagudtryk og de rigtige navne på maskinerne.

Af nyere højtlæsningsbøger har vi læst Josefine Ottesens hæsblæsende og sjove bøger om hullerikkerne Ask, Birk og Ella og deres spændende og til tider noget farlige eventyr.

Indtil videre er der kommet fire højtlæsningsbøger i serien: Heltemod og Kragelort, Lynild og ormehug, Vingesus og odderplask og Rævehørm og sejrshyl.

Der er også udkommet fire interaktive letlæsningsbøger i serien, med QR-koder, der fører til små videoer på nettet. Der er også små opgaver, der skal laves undervejs og forslag til sjove ting man kan lave i naturen. 

Børnene har også været meget begejstret for Lene Kaaberbøls bøger Fortællinger om Bærfolket og Flere fortællinger om Bærfolket. De handler om Dug og alle hendes venner i bærriget.

Uanset hvor gode historierne er, synes jeg at de er sindssygt svære at læse og jeg har en teori om at det skyldes den manglende tegnsætning. Men efter man har læst dem et par gange og har lært historierne at kende, så er man over det problem

Der er rigtig mange andre højtlæsningsbøger, Marmelade Amalie, Peter Plys, Peter Pedal, Paddington, Halfdans ABC, Lille Babaji og mange flere. Men der vil altid være nogle bøger, der fanger børnene bedre end andre og det er der ikke noget at gøre ved. Man skal i hvert fald aldrig tvinge et barn til at lytte til en historie, som barnet ikke gider. Mine børn har  perioder, hvor de hellere vil se fjernsyn eller der er perioder, hvor jeg ikke har tid eller lyst til at læse højt. Det skal altid være hyggeligt for både børn og forældre.

4 kommentarer:

  1. Vidunderligt indlæg! Jeg bliver helt nostalgisk, for højtlæsning før sengetid var virkelig bare det bedste i verden! Især Astrid Lindgrens bøger nød jeg meget i den form som barn, og det var simpelthen det skønneste i verden :)

    SvarSlet
  2. Det er så hyggelig en måde at være sammen med børnene på og en god undskyldning for at blive ved med at læse børnebøger.

    SvarSlet
  3. Sikke nogle fine bøger. Jeg er også vokset op med højtoplæsning, og er ret overbevist over at det er grunden til min vedblivende læselyst gennem hele livet :) Jeg var også vild med maddicken som barn, og ejer bøgerne. I min oversatte udgave er maddicken dog blevet til Grynet og hendes søster til splint. Så måske du kan finde de to titler 'Grynet' og 'Grynet og lille splint', som er de to samlinger jeg ejer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu er jeg da dum, selvfølgelig hedder hun Grynet på dansk, det havde jeg lige glemt. Det hjælper nok på at finde dem ;)

      Slet