torsdag den 10. juli 2014

Laurence Cossé - A Novel Bookstore.


Jeg har nu forsøgt i en uges tid, at få læst denne bog og nu har jeg opgivet og kastet håndklædet i ringen. Men jeg tror den desværre var dødsdømt allerede fra starten.

Kender I det, når man tror en bog handler om noget helt andet end den egentlig gør. Da jeg bestilte bogen, troede jeg, at det var en kærlighedshistorie. Noget med en mand og kvinde, der på en eller anden romantisk måde, mødes i den her hyggelige lille boghandel i Paris.

Jeg tror, jeg måske var kommet til at forveksle den lidt med "Dash and Lily's book of Dares", for det er slet ikke det "A Novel Bookstore" handler om. For det første er det en krimi og har intet med romantik at gøre. Den omstilling var lidt svær for mig og jeg måtte tage mange tilløb til at starte med, for at omstille mig fra romantik til krimi.

Bogen handler om en boghandel i Paris, der kun sælger de allerbedste romaner. Romanerne bliver udvalgt af et anonymt og meget hemmelig panel, bestående af 8 forfattere spredt ud over Frankrig. Ingen i panelet kender hinanden og har uafhængigt af hinanden kontakt med boghandlens ejere, Francesca og Ivan. Derfor er det også meget mærkeligt, da tre af de otte medlemmer, pludselig modtager trusler og endda kommer ud for meget alvorlige ulykker. Så det skal selvfølgelig opklares, hvad der er sket.

Jeg synes den er utrolig forvirrende, da personerne bliver kaldt ved flere forskellige navne. For eksempel er der en der hedder Ivan Georg, han bliver kaldt både Van, Georg og Ivan og ofte alle navne i et og samme afsnit, det er umådeligt forvirrende. Fortælleren skifter også hele tiden uden varsel, så jeg-personen går fra, at være Francesca, til at være Ivan fra det ene afsnit til det næste, hvilket er ekstremt forvirrende.

Der er også rigtig mange henvisninger til store og for mig aldeles ukendte forfattere og franske titler på bøger, som heller ikke siger mig meget. Jeg har ikke tidligere læst ret meget af franske forfattere, det eneste jeg lige kan komme på er Marguerite Duras, som jeg har skrevet hovedopgave om i fransk på HH. For mig er det sjove ved at læse bøger der handler om bøger, jo ofte henvisningerne til populære og kendte bøger, som giver en lyst til, at læse endnu flere bøger. I denne bog er der ikke mange titler jeg kan nikke genkende til og de der er, virker ikke særlig interessante for mig.

Eneste lyspunkt indtil videre har været en kort omtale af Karen Blixen og en enkelt nævnelse af Prinsessen på ærten, sådan nogle danske islæt varmer altid mit dansk patriotiske hjerte.

Jeg bliver til sidst også nødt til at adressere, det bogen handler om, en boghandel der kun sælger de allerbedste bøger. Ja, ud fra hvis synspunkt? Jeg synes det er helt forkert, at stille sig til dommer over for andre folks smag af litteratur, kunst eller noget som helst andet for den sags skyld. Derfor kommer denne bog også til at virke lidt fransk snobbet på mig, bare i forsøget på at liste en hel masse franske titler, som skal sælges i sådan en boghandle. Nej, det frastødte mig og det fungerer slet ikke i min verden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar