tirsdag den 29. juli 2014

#Sortsuperego 1.

Pigerne fra Sort tale og Mit superego, Michella og Ida er gået sammen og har fundet på at lave en læseudfordringskrukke. Hver 14. dag udtrækker de en ny udfordring, som kan være for eksempel "Læs en krimi" eller "Læs ti sider hver dag".

Det lyder som en super god ide, der kan ryste op i læsningen og gøre det hele lidt sjovere. Fremover vil jeg deltage i udfordringerne, når jeg har mulighed for det. Den første udfordring er:

Læs en bog der vækker barndomsminder:

Jeg har valgt at genlæse "Det lille hus på prærien"-bøgerne skrevet af Laura Ingalls Wilder. På grund af tidsnød, har jeg valgt bare at genlæse de to første bøger, så må de andre følge, hvis jeg får tid.

Min familie boede i et meget lille hus og min søster og jeg har delt værelse, lige indtil hun flyttede hjemme fra og jeg fik værelset helt for mig selv. Det har været hyggeligt og meget betryggende og vi har haft meget sjov af at dele værelse. Men når jeg tænker tilbage forekommer det mig, at det må have været en pestilens for min søster, der er fire år ældre end jeg. Indrømmet, jeg var en ret irriterende lille møgunge. For eksempel sørgede jeg for, at mine legekammerater og jeg altid spiste knækbrød, tvebakker og andet der krummer virkelig meget i min søsters seng og ikke min egen. Undskyld Søs!

Laura Ingalls Wilder
 
Da vi var helt små læste vores mor godnathistorie for os. Nogle gange hændte det, at jeg nok har været for lille til den pågældende historie. Hvilket blandt andet skete med Laura-bøgerne. Jeg havde mareridt flere uger efter. Især husker jeg afsnittene, hvor familien bliver omringet af glubske ulve og kapitlet med indianerne, der pludselig står truende inde i familiens hus, meget levende.

Som barn har jeg aldrig læst bøgerne på egen hånd, men valgte at læse dem højt for  mine egen børn for et par år siden. På det tidspunkt delte de også værelse alle fire. Sjovt nok endte det også ud med mareridt om ulve og indianere for de to mindste. Vi nåede kun bog nummer tre, så gik vi helt død i serien.

Det var en rigtig hyggelig genlæsning og jeg er stadig lige imponeret og betaget af hvordan livet var for nybyggerne dengang. Alle de ting de måtte lave fra bunden af og hvor god man var før i tiden til, at udnytte alle ressourcer de havde i naturen omkring sig. Det er virkelig en skarp kontrast til vores forbruger samfund, hvor bare det at stoppe sokker eller lappe tøj er en saga blot.

Jeg har set bøgerne er blevet genudgivet med nye flotte hardcovers. Jeg kan varmt anbefale at læse dem, det er efter min mening udødelig børnebogs klassiker.

2 kommentarer:

  1. Hvor er det bare fedt, at du fik en god oplevelse ud af det! Jeg (/vi) takker mange gange fordi du ville være med, det gør det bare lidt sjovere! ^^

    Jeg har aldrig læst "Det lille hus på prærien", men var som yngre meget glad for tv-serien faktisk! Selv læste jeg meget Harry Potter, Skammer-serien, Gåsehud og diverse hestebøger! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig svært ikke at se skuespillerne fra tv-serien i hovedet når jeg læser Laura-bøgerne. Men jeg synes ikke det gør noget, de gjorde et godt stykke arbejde.

      Jeg var 23 år da den første Harry Potter bog udkom på engelsk, så det er ikke noget jeg forbinder med min barndom, men jeg synes det er en rigtig god serie. Det er et helt fantastisk magisk univers J.K. Rowling har bygget op.

      Slet