fredag den 29. august 2014

#fredagsbog d. 29. august 2014.

Denne weekend læser/ genlæser jeg Laura Ingalls Wilders dejlige "Det lille hus på prærien"-børnebogsserie om livet som nybygger i USA i slutningen af 1800-tallet.

 
Da jeg var barn læste min mor bøgerne højt for min søster og jeg. Selv har jeg og så læst dem højt for mine egne børn. Jeg er dog aldrig kommet længere i serien end til bog nummer tre. Hvilket jeg synes var en skam. Derfor var det nu på tide at få læst hele serien.

Bøgerne er rigtig godt skrevet, med mange detaljerede beskrivelser af landets flora og fauna og jeg synes det er rigtig spændende, at læse om det til tider meget hårde liv som nybygger i det vestlige USA. Det er fascinerende, at læse om, hvor hurtig prærien blev koloniseret og hvad jernbanen kom til at betyde for livet på prærien. De levede et meget barsk og arbejdsomt liv, hvor alle naturens ressourcer, skulle udnyttes til fulde for at kunne overleve.

I november i år udkommer der en ny selvbiografisk bog skrevet af Laura Ingalls Wilder, der hedder "Pioneer Girl", der helt bestemt ikke er for børn. Der er flere barske episoder, som forfatteren ikke selv synes passede i en børnebog og tingene er måske knapt så lyserøde, især bliver faderen Charles Ingalls ikke helt så romantiseret som i serien. Den må jeg simpelthen også læse, når eller hvis den bliver oversat til dansk.

Da jeg skulle finde bøgerne frem opdagede jeg, at jeg kun har bøgerne indtil nummer otte og altså mangler bog nummer ni "De første fire år". Jeg er ked af at skulle ud og købe den i indbunden udgave, når jeg har alle de andre i hæftet. Så jeg må være tålmodig og prøve at søge efter den antikvarisk.

God weekend og god læselyst!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar