lørdag den 2. august 2014

Memory Lane #1 Søndagskvisten.

Indlægget er inspireret af Sort Tale og Mit Superego og deres udfordringskrukke, hvor første udfordring var, at læse en bog der vækker barndomsminder. Først kunne jeg ikke komme i tanker om en eneste bog fra min barndom, men mens jeg skrev indlægget om Laura-bøgerne, blev der ved med at dukke erindringer om andre bøger op i mit hoved og det er så blevet til et par indlæg, som jeg kalder Memory Lane.

De to bøger jeg vil nævne her, har direkte forbindelse til radioprogrammet "Søndagskvisten", der i min barndom blev sendt hver søndag morgen. Jeg kan ikke huske meget om hvad de andre indslag i programmet handlede om. Det jeg altid ventede på med længsel, var de sidste ti minutter af programmet, hvor der blev læst op fra en bog. Jeg mener også der blev læst et par bøger op af Dennis Jürgensen, blandt andet "Djævlens hule" og måske "Jord i hovedet". Men de to bøger der gjorde størst indtryk er:

Maria Gripe - Skarnbassen flyver i skumringen. Forfatteren var svensk og har skrevet flere børne- og ungdomsbøger.

Det er en spændingsroman for børn i to bind og jeg fik aldrig hørt historiens slutning, hvilket har irriteret mig i alle disse år. Jeg har ledt efter bøgerne antikvarisk, men det er ikke lykkes mig at opspore dem endnu.

Den bid der stadig hænger fast i mit hoved fra bogen er, at børnene historien handler om, bliver ringet op af en person, jeg tror det er en dame, som de finder ud af har været død i lang tid. Jeg kan huske, jeg fik helt gåsehud på armene af spænding.

Billedet har jeg Googlet mig til og hugget fra en bograpport på Skovbakkeskolens blog.

Otfried Preussler - Krabat. Er den anden af bøgerne der står knivskarp i min erindring. Den handler om den 14 årige Krabat, der bliver sendt i lære hos en møller. Men møllen er et skalkeskjul for den sorte skole og der sker sære og dystre ting i møllen og hvert år dør den ældste af lærlingene på mystisk vis og snart står Krabat for tur.

Helt tilfældigt fandt jeg bogen i en boghandel for nogle år siden, men jeg har ikke genlæst den endnu. Jeg er lidt bange for at den ikke er så god som jeg husker og derved mister det magiske skær.

2 kommentarer:

  1. Ved godt dette er et gammelt indlæg, men vil bare sige, at du roligt kan læse "Krabat", den holder bestemt vand den dag i dag. Filmatiseringen er jeg ikke så glad for, den foregår kun over 2 år og der er flere uoverensstemmelser med bogen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, det lyder godt, så vil jeg se om jeg kan få den klemt ind på læselisten meget snart :)

      Slet