tirsdag den 26. august 2014

#Sortsuperego 3.

Pigerne fra Sort tale og Mit superego har denne gang trukket udfordringen Anbefal en undervurderet bog. Det synes jeg har været rigtig svært.

Havde jeg skulle skrive dette indlæg for halvandet år siden, havde jeg nok skrevet om "Orange is the New Black" af Piper Kerman. Da jeg læste den i marts sidste år, havde jeg intet hørt om bogen. Der var ingen omtale af den nogen steder og den var ikke engang registreret på Goodreads. Jeg faldt over den på Amazon ved et tilfælde og synes den lød sindssygt spændende. I dag er der nok ingen der ikke har hørt om den på grund af tv-serien af samme navn. Sådan ændres en bogs popularitet med et enkelt slag.

Det kan også være modsat, at en bog er vildt omtalt og populær lige når den udkommer, men at det ikke rigtig hænger ved.

Bøgerne jeg gerne vil anbefale er Noah Gordons Familien Cole trilogien, der består af bøgerne Helbrederen, Shamanen og En kvindes valg. Bøgerne var meget populære da de udkom i slutningen af 1990erne og var på alle de europæiske bestseller lister, men er nu nogle af de bøger der er gledet lidt ud i glemslen.

I trilogien følger vi medlemmer af familien Cole gennem tre generationer, fra år 1020 og frem til i dag. Det er en spændende fortælling om lægevidenskabens udvikling gennem tiderne, med et lille twist. De familiemedlemmer bøgerne handler om, har nemlig evnen til at se om en person skal dø, bare ved at berøre dem. Jeg elsker historiske romaner og i trilogien følger vi personerne gennem mange historiske brandpunkter. Det var virkelig en godt fortalt familie saga.

På Wikipidia kunne jeg se at der er lavet en tysk filmatisering af den første bog fra 2013, med Ben Kingsley ( ham der spillede Gandhi ) i en af rollerne. Jeg tror ikke den er blevet en særlig stor succes, jeg har i hvert fald ikke hørt om den før.

Jeg ejer desværre ikke den sidste bog i serien, men det var også den jeg brød mig mindst om. Det der tiltrak mig ved de to første bøger er helt klart det historiske aspekt. Men da det er noget tid siden bøgerne udkom, kunne det være spændende at genlæse dem alle og især den sidste, for at se hvordan verdenen har ændret sig eller måske ikke har ændret sig på de små 25 år siden bøgerne udkom.

2 kommentarer:

  1. Det er lidt spøjst med disse glemte skatte - jeg kendte overhovedet ikke til disse bøger før de indlæg. Det er godt de kommer frem i lyst ^^

    Og endnu engang: Tak fordi du vil være med! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de indlæg jeg har læst indtil videre, har vist mange spændende bøger, som jeg ikke har kendt før. Det er meget interessant :)

      Det er altså nogle rigtig fine udfordringer i har fundet på :)

      Slet