onsdag den 17. september 2014

Bøger fra mine hylder #3.

Sidste indlæg i denne omgang, hvor jeg ud fra nogle tal, valgt af medbogbloggere og venner, viser nogle bøger frem fra mine hylder. Det er sjovt at tallene 6 og 7 igen er valgt ofte. Der skulle vælges to tal mellem 1 og 7 og et tal mellem 1 og 20.

Første tal er valgt af Simone, der har bogbloggen Boghjørnet: 5-7-12

Bjarne Reuter - Barolo Kvartetten. Bogen er udgivet i 2002 og er en kriminalroman. Jeg synes det var en fin historie, men desværre havde jeg meget tidligt gættet, hvem morderen var og hvorfor. Så der var ikke så meget spænding i den.

Jeg har flere af Bjarne Reuters bøger skrevet til voksne, men jeg kan meget bedre lide hans børnebøger og ungdomsbøger. "Når Snerlen blomstre" og "Zappa" er ungdomsklassikere, som mange har dissekeret på skamligstevis i folkeskolen.

Bente fra bogbloggen Trolderier valgte: 7-2-13

Cecilia Samartin - Señor Peregrino. Jeg læste den første bog sidste efterår og nummer to bog "La Peregrina" i starten af året. Jeg tror nok, der kommer flere i serien, for slutningen i anden bog var meget abrupt.

Bøgerne handler om kvinden Jamilet, der er opvokset i en lille mexikansk landsby, hun bliver født med et kæmpe vansirende jordbærmærke/ modermærke, der dækker hele hendes bagside. Første bog er hende og hendes bedstefars historie og i andel del får man bedstemoderen historie.

Det var en virkelig god bog, men jeg synes altid det er svært, at holde begejstringen oppe, hvis jeg skal vente længere tid på at få afsluttet historien. Det kræver næsten altid også en genlæsning, for at komme ind i historien igen.

Min anden højskole veninde Diana skrev tallene: 4-6-19

Heinz Aleman - Katarina den store. Oprindeligt er bogen udgivet i 1957. Denne udgave er fra 2008.

Jeg har altid været meget historisk interesseret og jeg synes især at det er spændende, at læse om fortidens konger og dronninger. Derfor har jeg en del bøger om personer fra den danske kongerække og enkelte om markante udenlandske statsoverhoveder og magthavere.

Min datters bedste venindes mor Jeanette gav tallene: 3-6-11

Amitav Gosh - Tidevandslandet. Bogen er udgivet i 2004. Forfatteren er nok mest kendt for romanen Glaspaladset.

Jeg har læst bogen, men kan ikke huske andet end, at det handler om en ung kvinde, som tager til et sted i den Bengalske bugt for at studere floddelfiner. Jeg synes, jeg husker den som god, men meget forvirrende.

Som rosinen i pølse enden valgte Sidsel fra bogbloggen Buch´s books: 7-7-15

Mark Frost - Paladin profetien. Bogen er udkommet sidste år. Mark Frost er nok bedre kendt som forfatteren bag tv-serien "Twin Peaks" og filmene "The Fantastic Four".

Jeg må indrømme, at jeg udelukkende købte bogen på grund af den meget i iøjnefaldende forside.

Dette er første bog i "Paladin"-trilogien. Bog nummer to er udkommet i år. Jeg har læst bogen, selv om jeg normalt venter med at læse dem, til alle bøger er udkommet i en serie.

4 kommentarer:

  1. Hvor er det en sjov idé, godt fundet på :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu er det noget jeg har tyvstjålet fra Booktube, men jeg synes faktisk det er en rigtig hyggeligt på den måde, at fortælle lidt om bogsamlingen.

      Slet
  2. Det er så dejligt med en rundtur i din reol, jeg håber du viser mere på et senere tidspunkt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil helt sikkert tage det op igen. Det er faktisk ret sjovt :)

      Slet