fredag den 12. september 2014

#fredagsbog d. 12. september 2014.

Efteråret lurer lige om hjørnet med regn og rusk. Men heldigvis har vi set en del solskinsdage den sidste uges tid, men sjovt nok aldrig de dage mine piger spiller fodboldkamp, da styrtregner det altid og blæser.  Så er det godt, at vende hjem fra et koldt stadion, til en varm kop kakao og en bog i lænestolen.


Denne måned går det forrygende med min læseliste. Jeg har allerede læst 5 bøger af de planlagte 7.

Lige pt. er jeg i gang med at læse Anna Funders Stasiland. Bogen er udgivet i 2003. Forfatteren er australier. Hun er fascineret af det tyske sprog og flytter til Berlin, hvor hun arbejder for en tv-station. Hun sidder og besvarer breve fra stationens seere.

En dag sidder hun med et brev fra en tysker der bor i Argentina, han efterlyser udsendelser om Stasi og Østtyskland. Men ledelsen afviser forespørgslen med et skuldertræk. Men Anna Funder er blevet nysgerrig og begiver sig på eget initiativ ud, for at interviewe østtyskere om livet under Stasis totalovervågning.

Jeg er ca. halvvejs og når jeg bliver færdig med den, har jeg tænkt mig at læse kærlighedsromanen Forbudt kærlighed, der er skrevet under pseudonymet Ai Mi.

Bogen foregår under Maos kulturrevolution og følger den unge kvinde Jingque, der bliver sendt ud på landet, for at nedskrive indbyggernes fortællinger i en fjern landsby.

Jeg har efterhånden læst en del bøger, der handler om tiden under Maos styre, så jeg er meget spændt på, hvad denne bog har at tilføje.

God weekend og god læselyst!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar