søndag den 12. oktober 2014

Bøger læst i uge 41-2014.

 
Som vist på billedet oven over, er jeg stadig i gang med, at læse "Nattens Hus"-serien af P.C. Cast og Kristin Cast. Jeg er netop blevet færdig med bog nummer seks her søndag aften. Generelt er det en meget underholdende serie, men jeg synes den begynder at have følelsen af, at den bliver trukket unødvendigt i langdrag. Samlet anmeldelse af serien kommer senere.

Haruki Murakami - Trækopfuglens krønike. Bogen er en foræring fra min søster. "Trækopfuglens krønike" betegnes som forfatterens hovedværk. Neden stående er muligvis totalt volapyk, men jeg synes det er rigtig svært at sætte ord på Haruki Murakamis bøger.

I "Trækopfuglen" møder vi manden Toru Okada. En dag modtager han et meget mærkelig telefonopkald og fra den dag ændres hele hans verden. Murakamis romaner leger meget med forståelsen af individet set i forhold til tiden og verdenen.

Endnu engang har jeg med stor fornøjelse læst en af Murakamis bøger. Jeg synes, den verden han har bygger op i hans bøger er så fascinerende at følge. Selv om det ofte er mærkelige hændelser og personer han skriver om, giver det på en eller anden måde, bare mening for mig. Der er så mange spændende ting i hans bøger. For eksempel har han valgt at lade personen Ushikawa, gå igen i hans trilogi 1Q84, hvilket er uhyre interessant. Da han på den måde igen lader to verdener fusionere.

I bogen er der flere personer, der vælger at ændre deres navn og den tanke om, at man kommer ud på den anden side af en oplevelse, som en hel ny person betog mig meget. Det er en rigtig spændende tanke at lege med, at jeg gennem livet ikke er den samme, men for hver beslutning og hændelse, bliver en ny udgave af mig selv og det er fint illustreret med navneskiftene.

Det er lige præcis på grund af sådan nogle tankeeksperimenter, at jeg så godt kan lide at læse Murakamis bøger. Han udfordrer min tankegang og mit syn på verdenen.

5/5 stjerner.

Rainbow Rowell - Eleanor & Park. Bogen er lyttet til som lydbog, men jeg måtte lige halvvejs i gennem lytningen, tjekke slutningen i den fysiske bog, da jeg synes oplæserne lagde op til en meget trist slutning. Heldigvis var den ikke så trist, som jeg havde forventet.

 Jeg synes det var en formidabel godt fortalt historie om to teenagere, der samtidig med at kæmpe med at finde sine egne ben at stå på her livet, mobning og et barskt hjemmeliv, oplever suset, usikkerheden og de tæer krummende øjeblikke i forbindelse med den første forelskelse, alle de følelser er så fint beskrevet i denne bog.

Man kan ikke andet end at holde af de to hovedpersoner,  og jeg var især vild med Parks forældre, hans mor er fantastisk og man føler også der gemmer sig en historie i hendes fortid. Det var også rigtig hyggeligt med tidsreferencerne. Kassettebåndene, walkmanen og boomblasteren, det var ren nostalgi at læse om.

4/5 stjerner.

4 kommentarer:

  1. Tager hatten af for at du har læst "Trækopfuglen" - selv måtte jeg give op halvvejs. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er ikke til Film Noir eller sådan noget mærkeligt noget normalt, men der er bare et eller andet ved Murakamis romaner der tiltaler mig.

      Slet
  2. Du er så sej! Hvor er det vildt, at du kan læse så mange bøger HVER uge :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu har jeg jo heller ikke et studie der skal passes og jeg bor ude på bøhlandet, hvor der ikke sker så meget.

      Desuden er det så nemt med lydbøger, så kan jeg få noget fra hånden mens jeg lytter ;)

      Slet