søndag den 26. oktober 2014

Bøger læst i uge 43-2014.

 
Michael Sims - Draculas gæst, 22 af de bedste victorianske vampyrhistorier. Bogen er købt på dette års Store Bogudsalg. Jeg må sige, at jeg har nydt umådelig meget, at læse denne vampyr antologi. Det har været så spændende, at læse de enkelte historier. Især i kontekst til forfatterens forord, samt at hans små forfatter biografier før hver historie, har bundet indholdet fint sammen.

I øjeblikket er jeg også ved at lytte til Ann Ward Ratchliffs "The Mysteries of Udolpho", som på trods af at den ikke handler om vampyrer, både tidsmæssigt og stilmæssigt minder i dens udførelse om disse korte historier.

Har man, lige som jeg en præference og en interesse for historier og myter om vampyrer, så er det her en oplagt bog at læse.

4/5 stjerner.

Patrick Ness - A Monster Calls. Ideen til bogen er oprindelig udarbejdet af forfatterinden Siobhan Dowd, deværre døde hun af brystkræft i 2007, inden hun fik mulighed for at påbegynde bogen. Patrick Ness har efterfølgende arbejdet videre med Siobhans ide og resultatet er denne rørende historie.

Det er en meget følelsesmættet og stærk fortælling om drengen Conor, hvis mor er dødelig syg. Der er rigtig meget symbolik og psykologi gemt i fortællingen og illustrationerne. Den rammer lige i hjertet.

Det er en smuk og poetisk fortælling. Bogen fokuserer på, hvilke følelser børn af dødeligt syge, kæmper med. Blandt andet sorg, desperation og skyldfølelse og ikke mindst hvordan omverdenen behandler disse børn. Illustrationerne var stemningsfylde og stærke. 

5/5 stjerner.

JoJo Moyes - Honeymoon i Paris. En lille og sød novelle om kærlighedens uforudsigelighed, skrevet af forfatteren til "Mig før dig" og "En plus en".

Det er en virkelig sød og romantisk historie. Jeg synes altså, at de danske udgaver af Jojo Moyes bøger er utrolig flotte at se på. Jeg er helt vild med stilen og de sarte farver.

Bogen foregår i Paris og følger to spor. Det ene foregår i 1998 og følger det nygifte par Liv og David og det andet spor følger den nygifte kunstmaler Edouard  Lefevre og hans kone Sophie i 1912.

Selv om novellen er meget kort, alt for kort efter min mening, synes jeg man som læser, kom tæt på kvinderne og lærte mange ting om dem. Jeg glæder mig til, at læse mere om deres liv i forfatterens næste roman "Hende du forlod", der desværre først udkommer til februar næste år.

Forfatteren Jojo Moyes er at finde på BogForum både fredag og lørdag.

3/5 stjerner.

Neil Gaiman - The Sleeper and the Spindle. Dette fine lille eventyr er smukt illustreret af Chris Riddell. Bogen er en forudbestilling fra The Book Depository.

Jeg faldt for denne bog på grund af de meget smukke og sarte illustrationer, lavet i sort og guld og med i købet fik jeg et dejligt lille eventyr, hvor forfatteren Neil Gaiman væver elementer fra de to klassiske eventyr "Snehvide" og "Tornerose" sammen.

Det er en rigtig spændende nyfortolkning og der er noget af et plottwist til slut. Rigtig fin og smuk bog.

3/5 stjerner.

Anne-Cathrine Riebnitzsky - Forbandede yngel. Forfatteren modtog De Gyldne Laurbær for bogen i 2013. Bogen er købt på cdon.com og var til min store overraskelse signeret da den kom.

Historien handler om Lisa, der er ældste pige i en søskendeflok på fire. Hun står meget tidligt med ansvaret for hendes mindre søskende. Familielivet er domineret af en voldelig far, som ikke har nogen tilknytning til børnene og en meget beregnende og manipulerende mor. Gennem små flashbacks får vi familiens historie og følger den påvirkning opvæksten i hjemmet, har haft på de fire børn.

Jeg er selv opvokset i den tid bogen fortæller om og der var mange af de tidsbillederne jeg kunne genkende. Kim Schumacher, der speedsnakkede i radioen og minder om Giro 413, bringer nostalgiske følelser frem.

Bogen er fortalt i små korte kapitler, som gør at den er utrolig hurtig at læse. Men selv om den er hurtig læst, satte historien sig dybt i mig og er svær at slippe igen. Den er virkelig godt skrevet og jeg er imponeret over, at så meget kan fortælles med så få ord.

Jeg vil helt sikkert gerne læse mere fra Anne-Cathrine Riebnitzsky forfatterskab.

4/5 stjerner.

4 kommentarer:

  1. Hvor lyder det virkelig som om, du har haft en skøn læseuge! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det har været en rigtig gode uge med korte, men rigtig gode historier.

      Slet
  2. Jeg MÅ bare eje den der Neil Gaiman bog! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er så flot. Smudsomslaget er transparent, så man lige kan ane den sovende skønhed, der er på selve bogen. Elsker sådan nogle detaljer :)

      Slet