mandag den 13. oktober 2014

Bogskattejagt. Første del.

Endnu et tag, jeg har tyvstjålet fra Booktube og fordansket. Jeg er helt fjollet med disse små boglege, hvor man får lov at vise sine bøger frem. Der er 19 udfordringer i alt og jeg har valgt at dele det op i to dele for at indlægget ikke bliver for langt.

Find:

- en forfatter med Z i navnet.
Charles Frazier - Tilbage til Cold Mountain. Bogen er udgivet i 1998. Det er mange år siden jeg læste denne bog. Jeg kan tydeligt huske, at en boghandlerkollega og jeg selv diskuterede bogen og kom til at røbe slutningen for en anden kollega og det blev ikke vel modtaget

Bogen fortæller om en soldats lange vandring hjem til sin elskede, efter at have deltaget i Den Amerikanske Borgerkrig. Vi følger soldaten gennem det hærgede land og hans elskede Ada, der venter derhjemme. Den var meget gribende og rigtig god.

- en klassiker.
Herman Bang - Tine. Der er ingen udgivelses dato i bogen, men jeg vil skyde på omkring 1960´erne. Jeg har fået bogen af min moster.

Endnu en bog med krigsrelationer. Bogen foregår i det skelsættende år 1864. Hovedpersonen er den 20-årige Tine, der bor på Als og lever et relativt godt og trygt liv med sin familie.  Men krig og elendighed er ikke langt borte.

Jeg har læst bogen utallige gange, jeg synes den er så fantastisk god.

- en bog med en nøgle på omslaget.
Ruth Rendell - Nøglerne til gaden. Bogen er udgivet i 1996 og er en krimi. Jeg har læst den for mange år siden. Den handler om noget med nogle nøgler til en gade...

Jeg har denne og en mere af forfatteren. Samt en håndfuld bøger, også krimier, som hun har skrevet under pseudonymet Barbara Vine og de bøger kan jeg bedre lide. Desværre har jeg meget nemt kunne gennemskue plottene i hendes bøger og derfor dalede min interesse for at købe hendes bøger hurtigt.


- noget i reolen, der ikke er en bog.
Mine reoler er proppet med bøger og der har længe ikke været plads til alle de bøger jeg har. Men jeg har da fået klemt dette lille træskrin ind oven på et par bøger.

Det er en lille souvenir min søster har haft med hjem til mig fra Ungarn. I den opbevarer jeg mine farvestålende papirklips, som jeg nogle gange bruger til bogmærker. De er nemme lige at sætte på siden og de falder ikke af, hvis jeg skal have bogen med nogen steder.

- en bog med en pige/kvinde på forsiden.
Joyce Carol Oates - Blondine. Bogen er udgivet i 2000. Bogen er en biografisk roman om legenden Marilyn Monroe. Det er en meget barsk fortælling om en kvinde, der levede et meget hårdt liv, der på ingen måde levede op til den glamour, der i offentlighedens øjne omgav fænomenet og filmstjernen Marilyn Monroe.

Jeg kan så godt lide citatet fra bogen der siger " Hendes problem var ikke, at hun var en dum blondine, det var, at hun ikke var blondine og at hun ikke var dum."

- den ældste bog i din samling.
Knud Hjortø - Hans Råskov. Bogen er udgivet i 1906, hvor denne udgave også er fra. Jeg har just købt bogen antikvarisk i forbindelse med mit litteratur kursus. Hvor vi beskæftiger os med dansk litteratur i perioden omkring århundredeskiftet.

Knud Hjortø hører med til forfatterne man også referere til som bondedigterne, på lige linje med den mere kendte Johannes V. Jensen. Det jeg har læst af forfatteren indtil videre, har jeg sat stor pris på.

- en bog der handler om et dyr.
Cecil Bødker - Silas og den sorte hoppe. Serien er udgivet i dette flotte samlede box-set i 1999. Serien er på 12 bøger. Det er den klassiske børneserie om drengen Silas og hans oplevelser, sammen med hans hest, som alle prøver at narre eller stjæle fra ham.

Jeg har aldrig læst bøgerne. Men jeg har set den tyske tv-serie med Patrick Bach i hovedrollen. Det siger virkelig noget, at jeg efter så mange år stadig kan huske skuespillerens navn. Jeg var stor fan og havde endda en plakat med ham.

- en bog med en mandelig hovedperson.
Jan Kjærstad - Opdageren. Bogen er udgivet i 2000. Den er en del af en trilogi og forfatteren modtog Nordisk Råds Litteraturpris for den i 2001.

Hovedpersonen i denne bog, er den fiktive berømte tv-producer Jonas Wergeland, der er mistænkt for at have myrdet sin kone. Det er mange år siden jeg har læst den, men efter hvad jeg kan huske oplever man som læser, den samme forbrydelse fra tre vinkler i de tre bøger. Den var meget anderledes end hvad jeg hidtil havde læst og jeg synes den var rigtig spændende.

- en bog med kun bogstaver på forsiden.
Toni Morrison - Love. Bogen er udgivet i 2005. Forfatteren modtog Pulitzerprisen for bogen i 1988 og i 1993 modtog hun Nobelprisen i litteratur. Hun opfattes som en af de helt store afro-amerikanske forfattere.

Jeg har ikke læst bogen endnu, men har hørt så meget godt om den. Gennem tre generationer af sorte kvinder, fortæller bogen om kærlighedens magt.

- en bog med illustrationer i.
Brian Selznick - Wonderstruck. Bogen er udgivet i 2011. Forfatteren er nok bedre kendt for sin fantastiske bog "Opfindelsen af Hugo Cabret". Denne bog er i samme stil. Historien fortælles i en blanding af flotte illustrationer og tekst.

I "Wonderstruck" fortælles historien om to børn, der lever med 50 år imellem. Bens historie følger vi i teksten og Roses historie fortælles gennem illustrationerne.


Anden og sidste del af Bogskattejagten følger snart.

2 kommentarer:

  1. Det var et sjovt indlæg! Kan være man skulle gøre dig kunsten efter i løbet af vinteren, det er altid dejligt at se sine bøger igennem :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skulle du prøve :) og tak, det er dejligt at høre, at der er andre end mig selv der synes det er sjovt.

      Slet