onsdag den 1. oktober 2014

Læseliste for oktober 2014.

På trods af alle de dejlige bøger jeg fik med hjem fra bogbloggertræffet i Aalborg i weekenden og som lige med et slag lagde 15 bøger oven i min liste af ulæste bøger, har jeg valgt at bibeholde min planlagte læseliste for oktober.

Nu går vi jo ind i Halloween-måneden og jeg vender for en kort bemærkning tilbage til temalæsningen. Af en eller anden grund, har jeg fået samlet en ordentlig bunke vampyr-bøger. Så hvorfor ikke maraton-læse dem her i oktober.

Jeg har tre serier om vampyrer liggende klar til læsning.

P.C. Casts Mørkets hus serie, der indtil videre består af 11 bøger. Den tolvte udkommer engang her sidst på året. Hver gang der kommer en ny, håber jeg, at nu er det den sidste, men der bliver alligevel ved med at dukke flere bøger i serien op. Jeg har tidligere læst de tre første, da jeg troede det var en trilogi. Så nu hænger jeg lige som på også at læse de sidste 10 bøger.

Jeg synes egentlig, efter at have læst de første tre bøger, at det tegner til at være en okay serie. Men jeg er meget spændt på om forfatterne kan holde plottet kørende i så mange bøger, uden at det bliver repetitivt og langtrukkent.

Charlaine Harris - True Blood eller Sookie Stackhouse-serien. Denne serie begyndte jeg at læse sidste år og i starten af dette år og gik totalt død efter en fem- seks bøger.

Serien handler om den unge Sookie Stackhouse, der lever i en nutidig verden, hvor vampyrerne lige er kommet ud af eventyr skabet og ud i den virkelige verden. Der findes også andre væsner, som feer, formskiftere og lignende, som afventer hvordan vampyrerne modtages af menneskeheden.

Bøgerne er underholdenden og meget hurtigt læst. Jeg synes dog hurtigt de blev repetitive og Sookies forvirrende kærlighedsliv var virkelig irriterende at læse om. Men jeg giver serien et forøg mere, for at få slutningen med.

Richelle Mead - The Vampire Acedamy-serien. Jeg har de to første bøger på dansk og de sidste fem på engelsk. Jeg har ikke læst nogen af bøgerne endnu, men jeg har hørt meget godt om denne serie og den anden vampyrserie hun har skrevet "Bloodlines" der er udsprunget af denne.

Hvis jeg ikke går helt død i vampyrerne, ville det være så skønt, at kunne krydse disse tre serier af min liste med ulæste serier. Jeg håber også at kunne få tid til at læse de to følgende bøger:

Michael Sims - Draculas gæst. Bogen er købt på dette års store bogudsalg og jeg har med fuldt overlæg, gemt den til oktober måned.

Undertitlen er "22 af de bedste victorianske vampyrhistorier", så jeg forudser en stærk undertone af undertrykt seksualitet og tabuer, der kommet til udtryk i historierne.

Ann Radcliff - The mysteries of Udolpho. Bogen er købt på The Book Depository og dukker op igen i det næste bogkøbs indlæg.

I den forgangne måned har jeg læst Jane Austens roman Northanger Abbey og der nævnes denne bog rigtig tit. Derfor må jeg simpelthen læse den, for at finde ud af hvad det hele går ud på.

Bogen hører til den genre der kaldes gotiske-romaner eller rædselsromaner på dansk og som anses for, at være en af forløberne for vor tids kriminalromaner. Mange af dem var af meget tvivlsom karakter, men "Udolpho" skulle være af en af de bedste.

6 kommentarer:

  1. Hvor spændende! Du har altså godtnok mange bøger! :)

    SvarSlet
  2. Jeg læste Radcliffs roman af præcis samme grund, og det giver virkelig en sjov dimension til læsningen. Glæd dig! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Northanger Abby fik virkelig pirret min nysgerrighed. Jeg elsker når en bog inspirerer til at læse en anden bog :)

      Slet
  3. Udolpho bogen lyder ret interessant! Men mon man skal læse Northanger abbey først? :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det kan måske være en god ide. For så får du en fornemmelse for om det er noget der tiltaler dig.

      Slet