torsdag den 6. november 2014

Hvad læser mine børn #3.

Så er der igen en lille update om hvad mine børn læser.

Min søn på 12 år er ved at gnave sig i gennem Whimpy Kid bøgerne, som han fik på engelsk i fødselsdagsgave. Han er stadig begejstret for dem og jeg synes, det er fedt, at han gider læse dem på engelsk.

Han har også lige læst en af bøgerne i Manu Sareens serie om Iqbal Farooq, men det var ikke lige hans smag. Han synes den var sjov, men svær at læse på grund af indvandre-slanget.

I skolen er hans klasse i dansk ved at arbejde med "Lad isbjørnene danse" af Ulf Stark og den synes han er rigtig god. Den handler om drengen Lasse, der oplever, at hans forældre bliver skilt, da hans mor skal have et barn med en anden mand end faren. Lasse starter med at bo hos sin mor, men efter et stykke tid flytter han hjem til faren.

Min ældste datter er ved at læse Herta. J. Enevoldsens historiske romaner om markante royale kvinder. Hun har lige læst de to bøger om Caroline Matilde og er nu ved at læse om Leonora Christina. Hun synes, det er rigtig spændende, at læse om personer der rigtig har levet. Hun går og venter med længsel på, at der skal komme en ny bog i Renee Toft Simonsens serie om Karla.

Min datter på 8 år hygger sig tit med at sidde og kigge i bøger om forskellige dyr. Men mest læser hun i læsebogen fra skolen eller i små letlæsningsbøger fra skolebiblioteket.

Hun er inde i en "jeg-vil-selv-læse"-fase, hvilket ikke er helt let, da hun stadig har meget svært ved det og det giver en del frustrationer. Hun spejlvender tal, bogstaver og læser ord bagfra. Men der er ingen grund til bekymring siger lærerne, det er bare en del i hendes hjerne, der ikke er helt læsemoden endnu.

For min yngste datter på 5 år, er jeg ved at læse den utrolig flotte "Eventyrbogen" skrevet og illustreret af Peter Madsen, som godmorgenlæsning.

Hun møder først i børnehave kl. 9, så vi har lige en time alene sammen om morgenen, efter de store er taget i skole, hvor vi hygger med højtlæsning. Hun er i sær vild med eventyrene "Pandekagen" og "Pimpegryden", som vi læser igen og igen.

2 kommentarer:

  1. Hvor er det sejt at alle dine børn læser, god opdragelse! ;) - Og super sejt, at din søn læser på engelsk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg må da også indrømme, at jeg bruger min indflydelse når jeg kan, for at få dem til at læse ;)

      Jeg tror på, at højtlæsning gør rigtig meget for, at fremme interessen for, at de senere har lyst til at læse selv.

      Slet