torsdag den 6. november 2014

Jung Chang - Enkekejserinden.

-  Cixi, konkubinen, der banede vejen for det moderne Kina. Bogen er et anmelder eksemplar fra forlaget Rosinante.

Virkeligheden overgår mange gange ens vildeste fantasi og det er bestemt tilfældet i denne spændende bog om Enkekejserinden. Her er en fortælling fra det virkelige liv om magt, korruption, spioner og mord.


Cixi startede som kejser Xianfengs konkubine og endte sine dage med at regere det kæmpe land Kina. Hun var en øjensynligt klog og retfærdig regent, der har været utrolig fremsynet for sin tid. Hun gjorde noget som ellers aldrig tidligere havde kunnet lade sig gøre i Kinas historie, hun var kvinde og landets ubestridte overhoved. I mange år regerede hun i skyggen af først sin søn og siden sin adoptivsøn, for til sidst endelig at kunne stå frem.

Hun stod for mange ændringer i landet. Blandt andet et mere åbent forhold til udlandet og åbenhed over for teknisk udvikling, som jernbanen, elektricitet og telegrafen. Hun stod også for mange ændringer indenlands. Lige inden hun døde i 1908 indførte hun et konstitutionelt monarki, der paradoksalt nok også blev Qing dynastiets undergang.

Hun lavede også humanitære forbedringer i landet, som at afskaffe tortur og de mest brutale henretningsmetoder ( blandt andet "Død ved 1000 snit", hvilket betød at forbryderen blev skåret levende i bitte små stykker ) og hun forbød og så den traditionelle og invaliderende snøring af Han-kvindernes fødder og forbedre generelt kvindernes leve vilkår i samfundet.

Jeg synes, det er en knald god bog og jeg synes, det er så interessant rent historisk, at læse om hvordan der så ud i den del af verdenen på den tid i forhold til hvad der skete her i Europa. Det er så spændende med de verdenspolitiske forhold og hvordan landene manipulerer rundt med hinanden og krævede krigsskade erstatning fra Kina, selv om det var udlændingene (Rusland, Japan, Storbritannien og Tyskland) der bekrigede kineserne i deres eget land.

Mit eneste kritik punkt er, at jeg synes forfatteren får enkekejserinden til at fremstå som en ren helgen. Det kan godt være, at hun ledede landet godt og retfærdigt, men jeg er sikker på, at med de intriger og små magtkampe, der var ved hoffet har hun ikke været bleg for at bruge metoder der ikke var helt fine i kanten for at opnå og bibeholde sin position. Hun myrdede trods alt sin egen adoptivsøn med gift, lige inden hun selv døde. Det siger måske lidt om, hvilke midler hun var villig til at gribe til.

Jeg elsker at tilegne mig ny viden og udvide mine horisonter. Jeg kan klart anbefale bogen, hvis man har bare lidt interesse i Kina og landets historie.

4/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar