lørdag den 29. november 2014

Lydbøger og vigtigheden af en god oplæser.

Inspireret af Bente fra bogbloggen Trolderier, der fornylig har haft en meget skuffende oplevelse med en lydbog. Fik jeg lyst til at skrive lidt om min egen erfaring med lydbøger.

Jeg forsøgte for første gang for alvor med lydbøger sidste år. Baggrunden var, at jeg måtte stoppe som Zumba instruktør på grund af en alvorlig knæskade. Efter en del år som instruktør, havde jeg dagligt brugt ipoden til at øve mit program og lære nye sange at kende, mens jeg gik og arbejdede, nu blev der lige pludselig meget ledig tid, hvor jeg ellers havde lyttet til musik. Så fik jeg ideen til at skifte musikken ud med lydbøger. (Hvilket egentlig også er mere sikkert end høj musik, da man stadig kan høre og følge med i hvad der sker i omgivelserne).

Den første lydbog jeg kastede mig ud i var Ken Follets "Giganternes fald" og "Verdens Vinter" . Jeg havde nok en tanke om, at det var en nem måde, at komme i gennem de enormt tykke bøger på. Men jeg måtte opgive, historien havde svært ved at holde min interesse fanget, både på grund af, at det ikke er den mest action mættede historie, men også fordi, at teksten bare blev læst op. Jeg har efterfølgende forsøgt mig med andre lydbøger af samme oplæser, men jeg er bare ikke fan af lige præcis den oplæser.

Derefter gik jeg i gang med at lytte til krimier, da jeg regnede med, at der var mere fart over feltet, som kunne holde mig fanget og det gik også ganske fint. Jeg fik lyttet til en del af Karin Slaughters bøger og var godt underholdt, selv om jeg ikke er så meget for brutale og blodige mord. Jeg lyttede også til Joakim Zanders bog "Svømmeren", som var knald god og spændende. Problemet med krimier er bare, at jeg som regel kun har lyst til, at lytte til dem én gang, for når man ved hvem morderen er, så er der ikke meget spænding i at lytte til den igen.

Efter at have prøvet lidt forskellige genre blandt andet en af Ellen Degneres bøger (som var fin og sjov at lytte, men meget kort), en biografi (som var lidt for lang og kedelig) og et par BBC lydspil af H.G. Wells bøger, (som var lidt sjove og spøjse oplevelser), fandt jeg ud af at hele lydbogs oplevelsen fuldstændig afhænger af oplæseren. Først og fremmest om man kan lide vedkommendes stemme eller det at nogle oplæsere betoner ord og sætninger på en i ørefaldende og irriterende måde, andre oplæsere er monotone og kedelige at høre på, hvilket kan gøre lytningen til en søvndyssende affære.

De bedste lytteoplevelser har jeg fået efter jeg faldt over booktube kanalen TodayInJensLibrary. I en af videoerne anbefalede hun bogen "The Martian" af Andy Weir oplæst af R.C. Bray og den var intet mindre end fantastisk. Hver enkelt person i bogen giver oplæseren sin egen stemme og accent og derved også sin egen personlighed. Jeg har allerede genlyttet bogen en enkelt gang og det er bestemt ikke sidste gang jeg vil give den et genlyt.

Sprogmæssigt er det måske nemmere på engelsk at jongelere rundt med amerikansk-kinesisk, eller amerikansk-tysk accent. Jeg har i hvert fald stødt på fænomenet igen i den seneste bog jeg har lyttet til, som er "Americanah" af Chimamanda Ngozi Adichie oplæst af Adjoa Andoh. Hun giver denne bog, om tilhørsforhold og kulturforskelle en dimension ekstra ved, at lade bogens personer tale med forskellige accenter og der med udtrykke deres kulturelle karaktertræk.

Så kort sagt er min erfaring, at der skal mere til en lydbog, end at den bare bliver læst op, for at holde mig fanget. Der skal indlevelse og entusiasme til og man skal gerne kunne høre på stemmen hvem af personerne i bogen der taler og hvilken sindsstemning de er i. Efter nogle uheldige episoder med at indlæse og afspille MP3 cder, hvilket ikke er så lige til som det lyder, har jeg valgt, at købe mine lydbøger på Itunes, der kan jeg nemlig også lytte til en lille bid af oplæsningen inden jeg køber bogen og dermed sikre, at det er en oplæsning jeg kan holde ud at lytte til.

I øjeblikket er jeg ved at lytte til Elizabeth Gaskells klassiker "North and South", uha, den er god. Når jeg er færdig med den, har jeg endnu en klassiker der venter, nemlig Anne Brontës "The Tenant of Wildfell Hall".

På min fremtidige lydbogsønskelisten har jeg blandt andet "The Caos Walking"-trilogien af Patrick Ness, som desværre endnu ikke er frigivet på dansk Itunes og "The Night Circus" af Erin Morgenstern.

2 kommentarer:

  1. Jeg har aldrig haft held med andre lydbøger end Kenneth Bøgh Andersens selvindlæste "Den Store Djævlekrig" som jeg også elsker som fysiske bøger jeg selv kan læse. Alle andre lydbøger jeg har prøvet har jeg enten forkastet på grund af elendig oplæsning (hvis vedkommende ikke kan udtale personernes navne eller sågar titlen, så skal man bare lade være!) - Og hvis jeg endelig støder på en bog der først slipper gennem nåleøjet, så glemmer jeg at høre efter.

    Nu har jeg bare givet op og hører ikke lydbøger. Det nytter jo ikke noget, når jeg pludselig sidder og tænken "Hvem pokker er Mr. X?" :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også måttet tage mange tilløb, før jeg fandt ud af hvilke lydbøger der virker for mig, men det er bare så skønt et tidsfordriv og en god adspredelse, når der skal ordnes vasketøj, støvsuges eller laves andet trivielt arbejde.

      Slet