mandag den 3. november 2014

The TBR-tag.

Dette tag er startet på Youtube og det er Irene fra Boghunden der har sat legen i gang på de danske bogblogge. Jeg er blevet tagget af Simone fra Boghjørnet.

1.) Hvordan holder du styr på din TBR-liste?

Jeg elsker at lave lister og skrive op og strege over. Derfor besluttede jeg for to år siden, at købe en kinabog, hvor jeg skriver alle de bøger op, som jeg køber eller får fra forlagene.

Efterhånden som jeg så læser bøgerne streger jeg dem så ud. Det giver mig en dejlig følelse af, at have udrettet noget, når jeg kan sætte kryds over en hel side læste bøger.

Jeg benytter mig ikke rigtig af To-read listen på Goodreads, da jeg kun benytter Goodreads til at liste mine læste bøger.

2.) Er dine TBR bøger mest e-bøger eller print?

Jeg ejer ikke nogen e-læser, så alle mine TBR bøger er print. På et tidspunkt lavede jeg en konto på Netgalley.com og modtog engelske anmelder e-bøger på min søns ipad. Men det var bare ikke holdbart i længden. Jeg blev enormt stresset af, at jeg ikke kunne læse når det passede mig, men at jeg altid skulle vente på at han ikke brugte ipaden. Jeg tror stadig jeg har to eller tre ulæste bøger fra Netgalley.

Men e-bøger er noget jeg regner med, at benytte mig mere af i fremtiden. Til bogbloggertræffet var Mofibo så gavmilde, at sponsorere et gratis abonnement til alle deltagerne. Så nu står der e-bogslæser øverst på min ønskeseddel til jul.

3.) Hvordan beslutter du hvilken bog du vil læse?

Jeg bruger tit kinabogen til at vælge bøger til min månedslæseliste. Så vælger jeg de bøger, jeg kan se har stået ulæst på hylden længst og bevæger mig lige så stille kronologisk frem. Bøger til læsegrupperne og anmeldereksemplarer prøver jeg at læse så hurtig som muligt.


4.) Den bog der har været længst tid på din TBR.

De bøger der i øjeblikket har stået længst tid på min TBR er "Jeg er nummer fire" og "De seks garder", der er første og anden bog i "Arven fra Lorien"-serien skrevet af de to forfattere James Frey ( ham der lige nu er aktuel med serien "Endgame") og Jobie Hughes under pseudonymet Pittacus Lore.

Der er udkommet fem ud af seks bøger i serien og de to nævnte, er de eneste indtil videre, der er oversat til dansk. Udover de seks planlagte "hovedbøger" i serien, er der også udkommet tolv eller tretten supplements e-bogs noveller. Så jeg synes helt ærligt det begynder, at blive en lille smule uoverskueligt at skulle læse alle de bøger

Som regel står serier og trilogier tit længe på min TBR-liste, da jeg bedst kan lide at læse serier, når alle bøger er udkommet.

5.) En nyligt tilføjet bog til TBR listen?

Inden for de sidste 14 dage har jeg lige modtaget "En plus en" af Jojo Moyes som anmeldereksemplar, samt en forudbestilling fra The Book Depository , "In the Afterlight" af Alexandra Bracken, der er sidste bog i "The Darkest minds"-trilogien.

Begge bøger er selvfølgelig fluks blevet skrevet ind i min kinabog.

6.) En bog på fra TBR-listen, der kun er der, på grund af coveret?

 
Der er faktisk en hel del. Blandt andet science fiction bogen "Dark Eden" af Chris Beckett, som jeg faldt for på grund af de holografiske effekter på forsiden, jeg falder altid for forsider med bling-bling.

"Nineteen-Eighty-four" af George Orwell, som jeg længe har villet læse, men som jeg endelig besluttede mig for at købe, på grund af denne udgaves forsidegrafik.

Eller "These Broken Stars" af Amie Kaufman & Megan Spooner, der er en ungdoms fantasy/science fiction, som jeg bare synes var super flot. Jeg har også forudbestilt bog nummer to i denne serie af uafhængige romaner og coveret på den er lige så flot.

7.) En bog fra din TBR-liste du ikke har planer om at læse?

Coffee table-bøger, kunstbøger og opslagsværker, som jeg ikke har nogen intentioner om, at læse fra ende til anden, har jeg ikke opført i mine kinabøger. Så derfor har jeg reelt ikke nogen bøger på min TBR-liste, som jeg ikke har planer om at læse på et tidspunkt.

8.) En endnu ikke udgivet bog som jeg glæder mig meget til at læse?

Jeg har forudbestilt den nye Laura Ingalls Wilder biografi, "Pioneer Girl", der udkommer på engelsk d. 15. november.

Den glæder jeg mig rigtig meget til at læse. Jeg har med stor fornøjelse læst de meget kendte "Det lille hus på prærien"-børnebøger og er faktisk meget spændt på, at læse den ucensurerede og usødede udgave af livet på prærien.

Men generelt udkommer der utrolig mange bøger her op til jul og der er rigtig mange jeg godt kunne tænke mig at læse.

9.) En bog som alle andre har læst, som du stadig har til gode?

Jeg har set rigtig mange der har læst "En mand der hedder Ove" af Fredrik Bachman og nu er der så kommet en ny bog fra forfatteren der hedder "Britt-Marie var her! ", fantastiske titler, dem vil jeg bare så gerne læse.

10.) En bog alle anbefaler dig?

Det er ikke så tit at jeg bliver anbefalet bøger. Som regel er det mig der anbefaler bøger til andre.

Men jeg er ret påvirkelig, når jeg ser Youtube videoer og mange af de engelske bøger jeg køber, har jeg set omtalt i  Booktube videoer.

En af dem er "Who fears death" af Nnedi Okarafor, som Didi fra  Frenchiedee snakkede om i en af hendes videoer. Det er en afrikansk fantasyfortælling og det lyder bare utrolig spændende.

11.) En bog på min TBR-liste som jeg glæder mig særligt til?

Jeg glæder mig til dem alle, men en af de næste bøger jeg skal give mig i kast med i følge min kinabog er "Amerikanske guder" af Neil Gaiman. Den glæder jeg mig rigtig meget til at læse.

Indtil nu har jeg kun læst tre af Neil Gaimans børnebøger "Coraline" " Den sygeste løgnehistorie" og "Nobody", samt hans seneste udgivelse, der er en eventyrgenfortælling, der hedder "The Sleeper and the Spindle" , så jeg glæder mig til at stifte bekendtskab med denne bog, som betegnes som et af forfatterens hovedværker.

12.) Antallet af bøger på min TBR-liste.

I følge min kinabog, har jeg 212 ulæste bøger. Så det er vist meget godt at der er bogkøbs stop lige i øjeblikket!


Jeg tagger Astrid, Christina, Sascha, Mia, Sofie, Liva og alle andre der har lyst til at være med i legen.

Tak til Simone for at sende legen min vej, det var sjovt at være med.

10 kommentarer:

  1. åhh, købestop er ulideligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det går faktisk rigtig godt lige nu, jeg har næsten slet ikke lyst til at købe bøger. Det hjælper selvfølgelig også, at jeg ikke kan komme til BogForum i år, Øv bøv!

      Slet
  2. Sikke en sjov ide! :-) Jeg har det med at lave for mange lister for mange steder på én gang. Jeg har kun læst The Darkest Minds og jeg har i lang tid gået og ventet på det tidspunkt, hvor jeg kunne læse de andre to i serien. Glæder mig til at høre hvad du synes om dem! :-)
    Mvh Sofie, The Little Book Corner

    SvarSlet
    Svar
    1. Sofie, du er her med også tagget. Glæder mig til at læse dine svar og til at følge din blog fremover :)

      Slet
  3. Ej en sjov leg!
    Jeg elsker også at lave små lister i notesbøgerne, men det lykkes mig på en eller anden facon altid at miste dem, så jeg er ret glad for goodreads' læseliste - ellers glemmer jeg bare alle de skønne bøger, jeg vil læse. :)
    Mvh. Liva,
    A useless life is an early death

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det sjovt at lige præcis dette tag, introducerer mig til så mange ( for mig) helt nye blogs. Glæder mig til at følge med på din :)

      Hvis du har lyst til at svare på spørgsmålene, er du her med tagget :)

      Slet
  4. Hvor var det hyggeligt at læse dine svar. Og hvor er det altså en fin måde, du holder styr på dine læste bøger - det kunne være, jeg også skulle prøve det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var super hyggeligt at være med :)

      Slet
  5. Uha, så må jeg til at igang!;) jeg er igang med Neil Gaimans "Amerikanske guder", indtil videre er den god:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den glæder jeg mig også til at læse, selv tykkelsen er lidt intimiderende. Glæder mig til at læse dine svar :)

      Slet