mandag den 29. december 2014

Årets bedste bøger 2014.

Med denne liste af de bedste enkeltstående bøger jeg har læst i år, vil jeg ikke så meget skrive hvad de handler om, men kort prøve at sætte ord på, hvorfor jeg lige præcis har givet dem fem stjerner.


Amanda Lindhout & Sara Cobert - Huset i himlen. Bogen er forfatterens egen fortælling om de 15 måneder hun blev holdt fanget i Somalia. Det er en meget barsk historie og det kræver mod at stå frem og fortælle om de ting hun har været udsat for.

Menneskets sind fascinerer mig. Især synes jeg det er spændende at forsøge at forstå, hvad der gør at nogle mennesker kan udholde ekstreme situationer, der ville knække de fleste andre.

Donna Tartt - Stillidsen. Bogen er noget af en moppedreng, men jeg var fanget fra første side og forfatterens fantastiske sprog guidede mig hele tiden videre i historien, så det føltes som om siderne vendte sig selv. Utrolig godt skrevet roman.

Patrick Ness - A Monsters Call. Der findes mange bøger derude om børn der mister deres forældre og om de ulykkelig følelser og sorgen. Men dette er den eneste bog jeg indtil videre har læst, der arbejder med den efterladtes vrede og skyldfølelse over, at ønske at den syge dør, så det hele endelig kan få en ende. Det er en meget stærk bog.

Jesper Bugge Kold - Vintermænd. Det jeg syntes var godt ved denne bog er, at vi for en gang skyld ser krigen fra tyskernes synspunkt og følger det manipulative spil nazisterne førte med Tysklands egne indbyggere.

Det er virkelig rystende at læse, hvordan bogens to brødre, selv om de ikke deler nazisternes overbevisning, ikke har noget valg, ganske langsomt bliver trukket længere og længere ind i galskaben, indtil der ikke længere er nogen vej tilbage.

Haruki Murakami - Trækopfuglens krønike. Endnu en mental rutsjebanetur fra den japanske forfatter. Jeg elsker hvordan alle naturlove ophæves og hans historier kan tage helt uventede retninger. Igen er det det totalt uventede og uforudsigelige jeg så godt kan lide ved hans bøger. Jeg vil helt sikkert bestræbe mig på, at læse mere Murakami i det nye år.

Erling Jepsen - Den sønderjyske farm. Jeg er vild med denne tragikomiske bog, fordi forfatteren med ganske få ord kan beskrive meget komplekse forhold og så gør han det med en dejlig underspillet og underfundig humor, der dækker over stor alvor.

Peter Madsen - Eventyrbogen. Jeg har altid været stor fan af Peter Madsens Valhalla tegneserie, som jeg læste da jeg var teenager. Hans tegninger er flotte og humoristiske. "Eventyrbogen" har jeg læst højt for mine børn og vi har hygget os med alle de meget forskellige eventyr bogen indeholder, lige fra de meget populære eventyr til de mere ukendte.

Fredrik Backman - En mand der hedder Ove. Grunden til at jeg faldt for denne bog er, at den handler om mennesker fra vores hverdag. Ove er en almindelig gammel gnaven mand, som vi alle støder på i vores omgivelser. Hans historie bliver fortalt med et glimt i øjet og med en dejlig morbid humor. Jeg både grinede højt flere gange for kort tid efter, at fælde en lille tåre. Eminent roman skrevet med stor menneskelig indsigt.

Jane Austen - Stolthed og fordom. Dette er min helt klare Austen favorit. Jeg har slet ikke tal på hvor mange gange jeg har læst den. Jeg elsker forfatterens humoristiske karikaturer og alle personernes samspil, der giver en helt fantastisk kærligheds historie. Jeg er helt vild med denne udgave fra Bechs Forlags klassiker-serie.

Mahtob Mahmoody - Forfulgt. Mange kender amerikanske Betty Mahmoodys historie om, hvordan hun og hendes 3-4 årige datter blev holdt fanget af ægtemanden i hans hjemland Iran og deres flugt hjem til USA.

Dette er datterens historie om, hvordan det er, at leve i evig frygt for æresdrab og bortførelse. Men det jeg syntes var fantastisk ved historien, er hendes evne til at komme ud af faderens skygge og leve uden had og bitterhed, på trods af alt det han har kostet hende. Det er en utrolig stærk og livsbekræftende historie.

4 kommentarer:

  1. Jeg er gået i krig med The Goldfinch - og det er virkelig noget af en moppedreng, men meget interessant. Jeg er fanget!

    Forfulgt har jeg også planer om at få læst på et tidspunkt - men hold da op min læseliste bliver længere og længere!! ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den læseliste får ingen ende, der bliver ved med at komme bøger på. Men det gør jo ikke noget hvis bare de er gode ;)

      Slet
  2. Fedt, at 'den sønderjyske farm' er med på listen! Den står nemlig på min bogreol og venter på at blive læst :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er simpelthen så godt skrevet. Jeg elsker den underspillede humor :)

      Slet