mandag den 29. december 2014

Årets bedste lydbøger 2014.

Her er en liste med de bedste lydbøger jeg har lyttet til i løbet af 2014. Listen består af lydbøger, som jeg holder af på grund af selve historien eller på grund af det fantastiske arbejde oplæseren har lagt i udførelsen eller en kombination af begge dele. Bøgerne er nævnt i vilkårlig rækkefølge.

 Andy Weir - The Martian. Jeg har lyttet til bogen på engelsk. Den er opført af R.C. Bray, der gør et helt fantastisk arbejde. Han spiller de forskellige roller meget overbevisende og med forskellige accenter. Jeg har allerede genlyttet den én gang og det bliver bestemt ikke sidste gang.

Det er en science fiction og vi følger astronauten Mark Watney, der under en livstruende storm på Mars, bliver ladt tilbage af resten af besætningen, der tror at han er død. Det er han dog ikke og nu står han over for den ultimative kamp for at overleve. Historien er fortalt humoristisk, i sær hovedpersonen er sjov og jeg grinede højt flere gange.

John Green - The Fault in our Stars. Bogen er lyttet til på engelsk. Denne lydbogsudgave er udmærket udført. Jeg undgår helst at læse sørgelige bøger og især bøger om kræft. Så jeg har været meget længe om, at tage mig sammen til at læse denne bog. Men til sidst lykkedes det og jeg fik lyttet til lydbogen og det er jeg rigtig glad for at jeg gjorde.

Selvfølgelig er den sørgelig og jeg var rørt til tåre flere gange, hvilket er meget upraktisk, da jeg hørte bogen på mine daglige gåture. Men den er ikke kun sørgelig, den er humorfyldt og giver et kærligt og jordnært billede af, hvordan det er at være teenager med en dødelig sygdom. Jeg kunnen helt sikkert lære noget af hvordan pårørende og udefrakommende opfører sig over for dødeligt syge og de tabuer, der er.

Chimamanda Ngozi Adichie - Americanah. Bogen er lyttet til på engelsk. Denne lydbogsudgave er fabelagtig indlæst. Oplæseren giver personerne liv og personlighed ved hjælp af forskellige accenter, der på skønneste vis også understreger bogens tema om racisme og det med at være sort i vestlige lande.

Bogen handler om den nigerianske kvinde Ifemelu og hendes ungdoms kæreste Obenze, der begge rejser til henholdsvis USA og England. Hvor de møder racisme og fordomme i mange forskellige former.

Bogen sætter fokus på mange problemstillinger som jeg slet ikke vidste fandtes.

Elizabeth Gaskell - North and South. Bogen er lyttet til på engelsk. Det var en okay lydbogsudgave, der var intet oplæseren gjorde der var enestående, men heller ikke noget der tog opmærksomheden fra den skønne victorianske roman.

Bogen handler om den unge kvinde Margaret, der flytter fra det landlige Sydengland til det industrielle Nordengland, hvor hun oplever den store forskel mellem arbejderklassen og fabriksejerne i skikkelse af den dystre og alvorlig Mr. Thornton. Hun oplever selv store livsændrende kriser undervejs i historien. Det er en dejlig kærlighedshistorie.

Haruki Murakami - Kafka på stranden. Bogen er lyttet til på dansk. Jeg har intet at udsætte på oplæseren af denne lydbog. Jeg elsker Murakamis bøger, jeg kan godt lide hans absurde indfald og hans brug af film noir effekter.

Historien følger både drengen Kafka Tamura, der er stukket af hjemme fra og manden Nakata, der kan tale med katte. Der er brutale mord, mystiske hændelser fra anden verdenskrig og det regner med fisk. Det er en herlig forvirrende og spændende historie.

J.R.R. Tolkien - Hobbitten. Bogen er lyttet til på dansk. Oplæseren gør et rigtig godt arbejde og jeg synes hans dybe stemme passer rigtig godt til historien uden at det bliver monotont og søvndyssende.

Den lille hobbit har et en helt speciel plads i mit hjerte, da det var den bog der for alvor introducerede mig for fantasygenren og jeg elsker historien om hobbitten og dværgenes eventyrrejse. Jeg har slet ikke tal på, hvor mange gange jeg har læst bogen og nu har jeg så også lyttet til den.

J.K. Rowling - Ein Plötzlicher Todesfall. Bogen er lyttet til på tysk. Jeg kan egentlig slet ikke huske, om det er en mand eller dame der er oplæser, men oplæseren tog i hvert fald ikke opmærksomheden fra den fantastisk gode historie. Min hjerne skulle lige vende sig til at lytte til tysk i stedet for engelsk og der var nogle enkelte ord jeg ikke helt fik fat i, men ellers synes jeg ikke det var svært at forstå det talte.

Bogen er en socialrealistisk fortælling om tabuer, fortielser og spændinger i en lille engelsk landsby. Normalt er socialrealisme noget jeg holder mig langt væk fra, men J.K. Rowling er en fantastisk historiefortæller og jeg blev helt grebet af historien. Hvis temaer helt bestemt er meget aktuelle og de kom helt ind under huden på mig.

6 kommentarer:

  1. Jeg synes Lars Lippert der læser Eragonbøgerne er heeel suveræn!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, hvor dejligt med en anbefaling. Det vil jeg helt sikkert tage til efterretning næste gang jeg skal vælge lydbog. Tak for det :)

      Slet
  2. Hvor har du fået læst mange fine bøger i år. Hvor får du fat i de lydbøger du hører? Både dem på dansk og engelsk? Er ved at undersøge mulighederne for at lytte lydbøger på en let måde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er endt op med at købe mine lydbøger på itunes, fordi det er det nemmeste. Jeg kan lytte til en lille bid af bogen og tage stilling til om det er en oplæser jeg kan holde ud at lytte til og så slipper jeg også for al hurlumhejet med at indlæse mp3 cder og lave spillelister. Hvilket nogle gange har været noget af et cirkus. På itunes kan du finde bøger på alverdens sprog, dansk, tysk, engelsk, spansk, you name it! Ulempen er at priserne godt kan være lidt pebrede.

      Mofibo har varslet, at de i nær fremtid vil tilbyde lydbøger, hvilket jeg glæder mig til og det vil nok være det der endelig får mig til at investere i en Iphone ;)

      Slet
    2. Tak for dit svar. Ja jeg synes også at det kan være besværligt med mp3 og at overfører til mobilen hele tiden, så indtil videre har jeg ikke fået hørt ret meget lydbog selvom jeg har masse af køretid at høre dem i.

      Jeg håber at Mofibo snart får lydbøgerne på. Det vil helt klart være en klar fordel og nu har de jo skrevet at det bliver i år.

      Slet
    3. Selv tak. Jeg krydser fingre for at Mofibo får lydbøgerne på snart :)

      Slet