mandag den 15. december 2014

Bøger læst i uge 50-2014.

Det er ikke blevet til så meget læsning i denne uge grundet fødselsdags forberedelser. Jeg har lyttet til en lydbog, læst 2 små hyggelige julehistorier og en fantastisk godt skrevet bog om "En mand der hedder Ove" af Fredrik Backman, som jeg har lavet et separat indlæg om.

Anne Brontë - The Tenant at Wildfell Hall. Lyttet til som lydbog købt på Itunes. Jeg har både læst Jane Eyre af Charlotte Brontë og Wuthering Heights af Emily Brontë, så jeg synes jeg manglede at læse noget skrevet af den sidste af Brontë søstrene.

Bogen er meget kontroversiel for sin tid. Historien bliver fortalt af den unge Gilbert Markham i et brev til en bekendt. Han bliver betaget af den unge mystiske kvinde, Miss Graham, der flytter ind på det forfaldne landsted Wildfell Hall med sin søn. Hurtig begynder der, at versere ondskabsfulde rygter, der sætter spørgsmålstegn ved den unge Miss Grahams dyd. Gennem nogle sider fra hendes dagbog, kommer Mr. Markham til at kende, hele hendes ulyksalige historie, som hustru til en utilregnelig, utro og ondskabsfuld alkoholisk mand.

Lige som Jane Eyre og Wuthering Heights har denne fortælling også noget mørkt og dystert over sig. Det er interessant, at læse om kvinders forhold i sådanne sager den gang. Hvor meget deres liv afhang af, at blive gift med den rigtige mand, der ikke blot kunne forsørge dem, men også var gode mod dem. Havnede de i et ægteskab som beskrevet i bogen, var der meget få chancer for at slippe ud af det og mange kvinder sygnede hen under manden tyranni.

Jeg var ikke så vild med denne lydbogsudgave. Det meste af bogen er læst op af en mand, mens dagbogsdelen er læst op af en kvinde. Lige præcis dagbogsdelen, havde jeg ikke noget imod. Hvor imod, jeg bestemt ikke brød mig om den måde den mandlige oplæser læste bogen op på. Han fik de meget følelsesladede udbrud i romanen til at lyde meget vulgære og når han læste de kvindelige udsagn i teksten, gjorde han det med en mærkelig kunstig falset stemme. Han irriterede mig mere og mere hen ad vejen og gjorde det vanskeligt for mig at sætte ordentlig pris på historien. Det hjalp så heller ikke at han ofte lød til, at have for meget mundvand, hvilket var ret distraherende.

3/5 stjerner.

Paloma Estrada - Kanel, en sober og tankevækkende julekalenderkrimi. Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget mellemgaard.

Det er en lidt fjollet og humoristisk lille julekrimi. Jeg vil sammenligne det at læse den, med lidt det samme som, at se tv-kanalernes voksen-julekalendere a la "Jul i den gamle trædemølle" med Flemming og Berit eller "Andersens julehemmelighed" med Putte og gas- og vandmesteren.

Den er sjov nok med lidt samfundskritisk satire, der ikke stikker ret dybt og nogle spøjse personer med juelnavne, men den er desværre lige så hurtig glemt, som den er læst.

2/5 stjerner.

Ole Lund Kirkegaard - Mig og bedstefar - og så Nisse Pok. Det er en sød lille julehistorie, som jeg kan huske fra min egen barndom. Bogen er god til højtlæsning for de lidt mindre børn, men jeg hyggede mig nu og så med at læse den.

Hovedpersonen, der er jeg fortæller i bogen, er blevet sendt på juleferie hos sin bedstefar på landet. Samtidig flytter der også en lille nisse ind, der hedder Nisse Pok. Det er en sjov historie om bydrengens møde med livet på landet og de forviklinger og spas, det kan give, at have en nisse som julegæst i huset.

Som med alle Ole Lund Kirkegaards bøger, er de skrevet i et utroligt flydende sprog med korte sætninger, der er super nemt at læse højt af. Bogen er en kalenderbog med 24 kapitler og det var rigtig fint, at der hen ad vejen blev nævnt ting, der var sket i tidligere kapitler, hvilket er godt for mindre børn, lige at få genopfrisket hvad der er sket tidligere.

4/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Jeg ELSKER The Tenant of Wildfell Hall - det er min yndlings Brontë-bog :-) Hvor er det ærgerligt, at oplæseren ødelægger det sådan, det betyder så meget!

    http://bookwormscloset.com/

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg synes altså der er mange forlag der ikke gør nok ud af deres lydbøger. Oplæseren og udførelsen har så stor betydning for hele oplevelsen af historien.

      Slet