søndag den 21. december 2014

Bøger læst i uge 51-2014.

Udover bøgerne jeg har læst i forbindelse med XmasBooktubeAThon, der foregik i denne weekend, har jeg læst fire bøger i ugen der er gået og har måttet opgive en.
 
Næste uge holder jeg julepause og hygger sammen med familien og der vil derfor ikke være nogen nye indlæg på bloggen hele ugen.



Kate Forsyth - Bitter Greens. Bogen byder på en spændende blanding af eventyret Rapunzel og historien om den kvindelige poet og historieskriver Charlotte-Rose de Caumont de La Force, som var forfatter til eventyret "Persinette", som Brødrene Grimm senere omdøbte "Rapunzel"

Historien følger Mademoiselle de La Forces liv ved det franske hof, som det kunne have set ud under Louis XIV ekstravagante og overdådige regeringsperiode. Samtidig med at vi også får en genfortælling af eventyret om pigen med det lange hår.

Jeg kunne rigtig godt lide eventyrdelen af historien. Genfortællingen af Rapunzel, var meget opfindsom og nytænkende og jeg kunne egentlig godt lide sådan som hele fortællingen blev samlet til slut. Men store dele af historien om Charlotte-Rose fandt jeg desværre meget kedsommelige og uinteressant. Jeg var også meget overrasket over de meget hotte sex scener, det havde jeg ikke forventet og jeg synes ikke helt det passede sammen med eventyrstemningen.

Katie McGarry - Take Me on. Bogen er købt på The Book Depository og er fjerde bog i Pushing the Limits-serien.

Bogen handler om Haley og West, hvis veje tilfældigt krydser hinanden en aften, hvor Haley er tæt på at blive overfaldet af to unge mænd, som det viser sig at hun udmærket kender. West træder galant til og redder Haley, tror han, men han ender med, at gøre tingene mere indviklet for hende.

Jeg har med stor fornøjelse læst de tre andre bøger i serien og den første bog om Echo og Noah, har jeg genlæst flere gange. Desværre var "Take me on" ikke på højde med de andre bøger i serien og jeg er ikke sikker på, at jeg vil læse videre i serien. Der er efterhånden (alt for) mange personer, at holde styr på, hvilket gør det hele en anelse forvirrende, fordi jeg hele tiden sad og tænkte, "ham der, er det en jeg burde vide hvem er?".

Denne udgave indeholdt også en novelle, men jeg må indrømme, at jeg overhovedet ikke gad at læse den. Personerne sagde mig intet og deres historie interesserede mig på ingen måde.

Lars Henrik Olsen - Hygge, historien om en gårdnisse. Bogen er en julekalenderbog med 24 kapitler.

Bogen handler om en dreng, der skal på juleferie hos sin mormor, der bor i et hus i Hellerup og her bor så også den tidligere gårdnisse Hyggen. Sammen med ham passer drengen mormorens kæledyr og hører sjove historier om Hyggens mange nissefætre.

"Hyggen" er et godt bud på hvordan man integrerer nisser i vores moderne liv nu til dags og idet hele taget i vor tids levevis. Men jeg manglede rigtig meget noget julehygge og nissemagi. Desuden blev de mange fætter-historier om drillerier meget ensformige.

Janet Evanovich - Top Secret twenty-one. Købt hos Saxo.com. Som titlen hentyder, er dette bog nummer 21 i serien. Jeps nr. 21! Og nummer 22 er allerede på trapperne.

Jeg ejer mange af bøgerne, men ikke dem alle. Jeg har troligt fulgt med i Stephanie Plums liv som dusørjæger, siden første bog udkom engang i 90´erne og de har altid kunnet levere hurtig og nem underholdning.

Bøgerne er forudsigelige og har en lidt plat form for falde-på-halen humor, men nogle gange er det altså lige den slags historie der skal til. Kvaliteten af bøgerne er meget svingende, men jeg må sige at denne her er en af de bedre.

Denne uge har jeg måttet opgive en bog. Det er Jostein Gaarders The Christmas Mystery. Jeg har for mange år siden ( midt i 90´erne) med stor fornøjelse læst hans succes roman "Sofies Verden". Men jeg måtte opgive at læse hans bog "Maya" og nu må jeg altså opgive denne.

Den fangede mig slet ikke og jeg synes hele rejse historien var utrolig uinteressant. Måske kom jeg ikke langt nok ind i historien, men den tiltalte mig slet ikke at fortsætte, så den ryger ulæst tilbage på hylden.

2 kommentarer:

  1. Hvor ærgeligt, at du ikke fandt Bitter Greens ligeså god som jeg gjorde, men vi har jo heldigvis alle sammen forskellig smag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes bestemt heller ikke den var dårlig og jeg er sikker på jeg gerne vil genlæse den på et tidspunkt. Det var en rigtig spændende fortolkning af Rapunzel, som jeg sjovt nok aldrig har læst. Rigtig god jul :)

      Slet