torsdag den 4. december 2014

C. Evytt - Den Fredløse.

Denne smukke hvide bog, er et anmeldereksemplar fra forlaget Tellerup. Bogen mindede mig meget om fortællingen om Robin Hood. Den har en følelse af legende eller folkeeventyr over sig og det kunne jeg rigtig godt lide. Jeg elsker historisk fantasy. Selv om fantasydelen var meget lille i dette tilfælde, kun repræsenteret af nogle enhjørninger, men med stor symbolsk værdi.

Lige fra første side var jeg fanget ind af denne smukke historie om Anna og Rham. Anna er datter af en af egnens storbønder og Rham er tater, der er et nomadefolk, der rejser rundt og finder arbejde på de gårde, hvor det nu fås. Anna føler sig anderledes end de hvide folk omkring hende og da enhjørningeføllet Tigan, fører hende sammen med Rham, tiltrækkes hun af det frie liv, taterne lever. En ny rådsformand indfører strikse love, der begrænser taterne i deres naturlige levemåde og forholdet mellem de hvide og taterne får store konsekvenser for Anna og Rhams forhold.

Bogen var let at læse og den gav en kompleks fortælling om et folkeslags undertrykkelse af et andet og hvordan mennesker reagerer og handler forskelligt på den samme oplevelse. Forholdet mellem Anna og Rham var meget anderledes end hvad jeg hidtil har læst og jeg kunne rigtig godt lide at alle personerne havde både gode og mindre pæne sider.

Jeg har kæmpet meget med denne anmeldelse, da jeg ikke helt kan finde de rigtige ord, at udtrykke mig med. For selv om jeg er ovenud begejstret for bogen, synes jeg også der var nogle mangler, som jeg ikke helt kan sætte ord på. Blandt andet var jeg lidt skuffet over Anna, da det synes som om hun står helt stille i hendes udvikling, mens Rham vokser og udvikler sig sammen med de dæmoner han kæmper med. Det er kun til sidst, at man aner en voksende selvstændighed og vilje hos Anna. Jeg manglede også at få samlet nogle tråde omkring Annas søster og Rhams bror.

Efter at have vendt sidste side i bogen, har jeg ikke kunnet slippe historien. Mine tanker har kredset om relationerne mellem de forskellige personer og hele handlingsforløbet, så man kan vel sige, at det er en bog, der har givet mig stof til eftertanke.

4/5 stjerner.

8 kommentarer:

  1. Hvor lyder det virkelig godt, at du var så glad for den. Desuden giver din anmeldelse mig virkelig meget lyst til at læse den straks! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan varmt anbefale den og kunne rigtig godt tænke mig at høre din mening om den :)

      Slet
  2. Den lyder interessant. Er det en selvstændig bog eller første del i en trilogi? (for dem er der jo voldsomt mange af for tiden :-))

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Bestemt meget interessant og meget anderledes end hvad jeg hidtil har læst.

      Jeg ved ikke lige hvad forfatteren har tænkt sig, men for mig virker historien til at slutte her. Hvilket er fint med mig, for ja, der er alt for mange trilogier, at skulle holde styr på lige for tiden.

      Slet
  3. Historien slutter, der kommer desværre ikke en to'er:(
    Jeg synes den var virkelig god og fængslende!! Er virkelig trist over at der ikke kommer en mere.. øv øv!

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er jeg altså ikke enig, jeg kan rigtig godt lide slutningen. For mig var det den perfekte slutning på en rigtig god historie. Det kunne bare ikke være anderledes :)

      Slet
    2. Jamen jeg vil jo have meeeeere!!!;) hihi

      Slet
    3. Det kan jeg godt forstå, der var sådan en fin stemning i bogen og læsningen flød bare helt gelinde.

      Slet