lørdag den 27. december 2014

Fokus 2015: Ulæste bøger.

Jeg har gjort mig nogle tanker om året der er gået og året der kommer og  det helt store fokuspunkt for mig i 2015, vil være at få reduceret antallet af ulæste bøger.

Bogkøb og ulæste bøger:

De sidste par måneder af 2014 har jeg været på et selvvalgt bogkøbsstop. fordi min TBR ( min liste af ulæste bøger ), efterhånden nærmer sig 300 bøger.

Når jeg kigger i min lille kinabog, hvor jeg skriver mine bogkøb op kan jeg se, at de bøger der står tilbage, mest er bøger fra boghandlernes bogudsalg i februar og bøger som er ren og skære impulskøb. Bøger som jeg har købt på lagersalg eller til loppemarkeder, ikke fordi jeg brændende ville læse dem, men fordi de var billige.

 
Så meget tyder på, at jeg skal gøre en indsats for at holde mig fra impulskøb og at lade være med at købe bøger, fordi de er billige. Den store prøve kommer her til februar, hvor jeg skal forsøge at lade være med, at blive revet med af udsalgsstemingen igen, når landets boghandlere slår dørene op til det årlige bogudsalg.

Et andet tydeligt hængeparti i forbindelse med mine ulæste bøger, er alle trilogierne og serierne. Der har jeg stadig et fuldstændig uoverskueligt antal stående på hylden, som jeg bare ikke kan komme i gange med.

Det synes ikke muligt for mig, at finde den helt rigtige måde at angribe disse mange bøger og serier på. Som regel venter jeg med, at læse serierne til sidste bog er udkommet, for ellers kan jeg ikke huske hvad det hele handler om, hvis der går flere år mellem bøgerne udkommer. Men når jeg så går i gang med sådan en komplet trilogi eller serie, så ender det altid med, at bøgerne hænger mig langt ud af halsen, inden jeg får læst dem alle.

Jeg har også flere gange det seneste års tid, købt en bog, for bagefter at finde ud af, at det er den første i en serie/trilogi. Det hader jeg totalt meget, for jeg føler mig narret til, at læse flere bøger end jeg oprindeligt regnede med. For eksempel vidste jeg ikke, da jeg købte "Amerikanske guder" af Neil Gaiman, at det var første bog ud af to, samt at der også hører et hav af korte noveller med og nu her jeg helt mistet lysten til at læse den.

Udfordringer i 2015:

På grund af min meget lange TBR-liste har jeg valgt at deltage i dette års Mount TBR Reading challenge, som går ud på, at få gjort et stort indhug i de ulæste bøger på hylden. Jeg er med på det niveau, der hedder Mount Kilimanjaro og det betyder, at jeg skal læse 60 bøger fra min TBR-liste i løbet af næste år og jeg håber at kunne springe et niveau op i løbet af året.

Sidste år deltog jeg i et par Read-A-Thons, det var en rigtig sjov oplevelse og jeg vil rigtig gerne være med til sådan noget igen.

Blandt andet håber jeg på, at være med i Deweys 24 hour Read-A-Thon næste gang det bliver, selv om det ikke altid er nemt, at få til at passe med børn og sager.

Bente fra bogbloggen Trolderier har luftet ideen om et par fælleslæsninger på bøger vi begge har stående ulæste på hylden og som måske kræver lidt ekstra motivation til at få læst. Så det glæder jeg mig også til at være med til.

Hvis der er nogen der har sjove og kreative ideer til at reducere antallet af ulæste bøger, så skriv det endelig i kommentarfeltet.

8 kommentarer:

  1. Det kender jeg godt, og det præger også mine bogudfordringer for næste år. Jeg har dog ikke nær så mange ulæste stående - jeg tror, det er et sted mellem 50 og 65 - men det irriterer mig nu alligevel. Jeg har grebet det an på en lidt anden måde. Allerede for et par måneder siden indførte jeg et delvis bogindkøbs-stop. Det fungerer på den måde, at jeg først må købe en bog, når jeg har læst tre af de ulæste fra hylden. Indtil videre har det fungeret rigtig godt (og har optimeret mine bogindkøb endnu mere, så jeg kun køber bøger, jeg virkelig glæder mig til at læse :)).

    En af mine udfordringer for i år var at færdiggøre flere serier, og det lykkedes sådan set også, men jeg vil stadig gerne være bedre til at læse serier færdige noget hurtigere, så det vil jeg også prøve at huske på i 2015.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Planen er at mit totale bogkøbsstop bliver løsnet op igen til februar og så må jeg prøve at holde mig til at begrænse mine køb mest mulig. Det lyder som en rigtig god ide sådan som du gør det med et køb for hver tredje læste bog.

      Måske vi kunne støtte hinanden lidt i det serie-læsning i det nye år?

      Slet
    2. Det er en aftale! Jeg er blandt andet udfordret af, at jeg er begyndt på et par serier som pt. er hhv. 8 bøger lang og 14 bøger lang (!), og det kræver altså lidt tid at komme ajour med dem :-)

      Slet
    3. Hold da op! Hvad er det for nogle serier du er i gang med, der er så lange?

      Slet
    4. 'Temeraire'-serien (fantasy, drager) og 'Dresden files'-serien (urban fantasy) :)

      Slet
    5. Spændende, dem tror jeg slet ikke jeg har hørt om før :)

      Slet
  2. Åh... det det med bogkøbestop.. Jeg tror i hvert fald, at du har klaret det en del bedre jeg jeg gjorde :D Men når jeg kigger på min bogreol, er det også mange af impulskøbene der står ulæst. Det er lidt ærgerligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, det er altså svært med de impulskøb. Jeg ved ikke helt hvordan man kommer det til livs?

      Jeg tror bogkøbsstoppet er gået så godt, fordi jeg har været så heldig at få en del gode anmelderbøger og derfor ikke har haft lyst til at købe flere bøger:) Men det har da også været svært. Jeg har mange gange de sidste måneder, puttet bøger i indkøbskurve og slettet dem alle igen på diverse bog-webshops :)

      Slet