torsdag den 18. december 2014

Giveaway #3. Bachs bøger i et år.

I dag d. 18. december er det et år siden, jeg startede min blog op. Det er ikke første gang, at jeg har haft en blog. For et par år siden havde jeg også en bogblog,  jeg på det tidspunkt kaldte "Bøger, bøger, bøger". Efter en lidt træls sygdomsperiode, valgte jeg, at slette bloggen, da den mindede mig om en tid, der ikke var så rar at tænke på.

 
Men sidste år lige før jul fik jeg igen lyst til, at starte en ny blog op og jeg havde aldrig forstillet mig, at jeg gennem den, ville få kontakt med så mange søde mennesker, der kommenterer og læser hvad jeg skriver.

Jeg er også taknemlig for, at forlagene er så gavmilde og sender anmeldereksemplarer, da jeg ellers ville været ruineret for længst af, at skulle holde trit med alle de dejlige bøger, der hele tiden bliver udgivet.

Indholdet på bloggen har ændret sig meget med tiden. Til at starte med var indlæggene mere stikordsagtige, da det sådan set kun var noter til mig selv. Men efterhånden synes jeg, at jeg har fået mere at sige, om de bøger jeg læser og indlæggene er blevet længere, selv om jeg stadig bestræber mig på at være kort og præcis i det jeg skriver.

Jeg hygger mig meget med, at skrive de små indlæg om de bøger jeg køber og læser og med at lave små taglege, der viser min samling af bøger frem på sjove måder og som forhåbentlig kan inspirere andre læsere.

Selv om jeg selv er på bogkøbsstop skal I andre da ikke snydes og jeg har besluttet, at årsdagen skal fejres med en lille giveaway, derfor er der mulighed for én vinder, at vælge bog/bøger for 20 euros fra The Book Depository.

Der vil blive to bonustrækninger, da TURBINE forlaget meget gavmildt har sponsoreret disse to bøger:

Jesper Bugge Kold - Vintermænd.

De to brødre Karl og Gerhard fører en fredelig tilværelse i hjembyen Hamburg. Karl driver familiefirmaet Strangl Kleidenfabrik videre efter faderens død. Han er lykkeligt gift med Ingrid og far til fire. Gerhard er professor i matematik på universitetet. Efter tabet af hustruen Emma og deres lille datter, som begge døde af sygdom, helliger han sig sit arbejde og skriver bøger. Efterhånden som Hitler strammer grebet om landet, begynder jorden dog at skride under brødrene. De bliver begge ufrivilligt involveret i nazistbevægelsen og kastet rundt i et spil, som de hverken kan acceptere eller kæmpe imod. Karl bliver forsyningsofficer ved fronten i både Frankrig og Rusland, mens Gerhard bliver medansvarlig for jødetransporter og senere kommandant i en koncentrationslejr.

 Begge tvinges de derud, hvor grænsen mellem godt og ondt bliver diffus, og sindet slår dybe revner.Der fortælles både fra familielivet i hjembyen Hamborg, fra fronten i Rusland, fra Frankrig og fra koncentrationslejren. Således tegnes bevægelsen fra det normale, civiliserede liv før krigen, til den absurde, sprængte virkelighed under og efter.



Mette Reinholdt Jakobsen - Farmerhjerte.

Farmerhjerte er en let, lille kærlighedshistorie fortalt i en underfundig tone. Men under humoren lurer alvoren og den smertelige erkendelse af, at man som menneske af og til må acceptere de benspænd, tilværelsen byder på.  

 Bogholderen Mona forsøger at komme sig efter et brutalt brud med sin kæreste, rigmandssønnen Theis, som er fast forsidestof i sladderbladene.  

 For at slippe væk fra storbyen, pressen og sit følelsesmæssige nederlag drager Mona lidt tilfældigt i eksil hos Claus, der er 10. generations landmand på Bredstensgaard i provinsen. Men Monas ankomst forstyrrer i den grad den landlige idyl.                       

Reglerne for at deltage er simple. Alle deltagere skal skrive et par ord om sig selv, eller sin blog i kommentarfeltet, samt huske e-mail adresse, så jeg kan kontakte vinderen, der skal have dansk adresse. Da der er så mange konkurrencer her i december stopper denne giveaway først d. 10. januar 2015 kl. 12.00. hvorefter vinderne vil blive udtrukket.

Held og lykke til alle!

14 kommentarer:

  1. Tillykke med dit nye 1 års jubilæum.
    Min blog nærmer sig også snart den milepæl (The Small Wonders of Life), som jeg startede op efter at have blogget på engelsk førhen. Men syntes det var på tide at jeg blev en del af det danske bogbloggerland, og det er simpelthen bare så hyggeligt og fantastisk at være blevet det.

    mhlind87@gmail.com

    SvarSlet
  2. Tillykke!
    Jeg glæder mig virkelig også til, at jeg kan holde fødselsdag med min blog. Der er dog lige lidt tid endnu. Ligesom din, har min blog også ændret sig en smule, og der er endnu flere ændringer på vej. Jeg tror det er godt med nogle nye ting en gang i mellem :)

    SvarSlet
  3. Tillykke!!
    Jeg glæder mig til et år mere. :0)

    SvarSlet
  4. Stort tillykke med bloggens 1 års fødselsdag! :)
    Skrive et par ord om mig selv er jo virkelig svært. Hvad skal jeg skrive? Jeg er 20 år, bor sammen med min kæreste og kat i en skøn lejlighed i Aalborg Øst. Jeg læser informationsvidenskab og kulturformidling, og kunne virkelig godt tænke mig at komme til at arbejde på et forlag, når jeg engang er færdig. Jeg elsker bøger (surprise!!), men er virkelig også en stor film og serie nørd :)
    funny94girl@hotmai.com

    SvarSlet
  5. Tillykke med 1 årsdagen for bloggen!
    Min blog Kære Dig har "kun" eksisteret i 7 måneder, men det har været nogle helt fantastiske måneder. Især fordi det har givet mig en undskyldning for at læse endnu mere end jeg gjorde før ;) Udenfor bloggen er jeg i gang med at studere Informationsvidenskab og kulturformidling, og skal begynde på mit speciale til februar, og derudover arbejder jeg som tilkaldevikar på Aalborg Bibliotekerne, hvilket er helt fantastisk for mig, da jeg efter endt studie ønsker at arbejde som folkebibliotekar :)

    louisehede1989@gmail.com

    SvarSlet
  6. Et kæmpe tillykke til dig og bloggen Birgitte!
    Trods det, at jeg kun har haft min blog i ca. 5 måneder, har den allerede givet mig så meget! Det er en fryd at dele sin lidenskab med andre, og skabe sit eget lille "univers" af bøger:) Jeg glæder mig til at min blog runder sit første år:)
    Når jeg ikke blogger, så er jeg mor til to smukke og dejlige prinsesser! Sammen med min forlovede, bliver der renoveret hus for fuld skrue. Udover det, er jeg pædagogstuderende - et studie som jeg virkelig holder af!:D

    SvarSlet
  7. Stort tillykke med et-års-fødselsdagen! :-)

    Jeg tror også min blog snart runder et år - måske har den allerede gjort det? Men ligesom dig, synes jeg også, at jeg får utrolig meget ud af at blogge om bøger! Det sociale er fantastisk, og det er skønt at mærke, hvordan man bliver klogere og klogere og har mere og mere på hjerte

    idamoelmer (at) gmail (dot) com

    SvarSlet
  8. Tillykke med din blog :)

    Min blog http://livetidukkehuset.blogspot.dk/ er egentlig en hverdagsblog, men flere og flere indlæg handler om bøger, så er inde i en overvejelsesperiode om hvor vidt den skal forblive som den er eller laves om til en bogblog.

    saspigen2@live.dk

    SvarSlet
  9. Tillykke til bloggen og til dig! :D
    Jeg kan så fortælle om mine blog-flips, som kommer indimellem:
    Jeg elsker at skrive blogs og har gjort det i mange år, men efter noget tid, så når jeg til et punkt, hvor jeg har været irriteret over alt det jeg har skrevet (da det jo ikke længere var mig, fordi man udvikler sig) og derfor slettet det hele igen.. Eller er blevet sur over min idé omkring bloggen - og derfor slettede den. Men efter jeg startede clean på min bogblog, så har denne lyst heldigvis været væk! (nok fordi jeg ikke fortæller om personlige ting som sådan mere) :D

    rikkestavski@gmail.com

    SvarSlet
  10. Stort tillykke med bloggens første år! Jeg nyder at følge dig og dine hyggelige boglige indlæg! :)
    Jeg foretrækker at leve i litteraturens verden frem for den virkelige. Så længe jeg kan huske, har jeg brugt bøger til at undslippe den triste og grå hverdag og jeg nyder virkelig at dykke ind i det ene nye og spændende univers efter det andet.
    Min blog har haft sine op- og nedture, men jeg føler selv, at den endelig er på rette vej og jeg glæder mig over at skrive indlæg både til mig selv og til mine læsere. :)

    Mail: hulgaard92@hotmail.com

    SvarSlet
  11. Tillykke! Jeg kan virkelig godt lide at følge med hos dig.

    Min blog er på papieret lidt over 2 år, men reelt set har den fungeret som bogblog siden efteråret 2013.

    Glædelig jul!

    benteskou (a) gmail.com

    SvarSlet
  12. Tillykke med det første år.
    Min egen blog har faktisk lige rundet 4 år. En begivenhed der skete i fuldstændig stilhed - jeg tror vidst at jeg glemte det - ups :)

    Uden for bloggen er jeg landinspektør og kæmper hårdt for at finde mig til rette på arbejdsmarkedet. Jeg synes godt nok at vi har travlt og det er hårdt at kommer i gang. Men bortset fra det, så elsker jeg det jeg laver og håber at det med tiden bliver knap så hårdt. Rygter siger at de første 6 måneder er værst, så skulle det begynde at vende. Jeg håber. Nu går vi også snart mod lysere dage, så det kan forhåbentligt også være med til at give lidt mere energi når jeg kommer hjem fra arbejdet.

    SvarSlet
  13. Tillykke med det første år!
    Åh lidt om mig selv - jeg elsker et rengjort og ryddeligt hjem, men er sjældent indehaver af netop det. Jeg bilder mig selv ind, at jeg kan tabe mig når som helst jeg vil, men hvorfor spiser jeg så konstant usunde sager? Og nå ja, så elsker jeg selvfølgelig bøger, og kan altid bruge nogle flere :)! Gittewinneche@hotmail.com

    SvarSlet
  14. Stort tillykke med det 1 år :)

    Lidt om mig selv eller bloggen? Hmm, jeg elsker selvfølgelig at læse, men derudover elsker jeg at spille violin. Jeg har haft min blog omking 3 år nu, og jeg elsker den stadig lige meget, jeg har mødt så mange nye mennesker jeg ikke ville have mødt var det ikke for bloggen, og fået nogle oplevelser jeg ellers ikke havde fået. Det vil jeg ikke være foruden :)

    Sabrina - http://sabrinasblog.dk - samhain4000@gmail.com

    SvarSlet