onsdag den 28. januar 2015

Bøger fra hele verden #4 (Japan).

Jeg fortsætter min litterære jordomrejse, med min samling af bøger, der enten foregår i Japan eller er skrevet af japanske forfattere. Lige som med Kina, synes jeg Japan er et ufattelig interessant land og så meget anderledes end vesten, hvad angår den voldelige og blodige historie, samt kulturelt og mentalt.


Det er også uhyre interessant, at mange ungdomsbøger de seneste år foregår i eller er inspireret af Japan. Hvilket faktisk er en kærkommen afveksling fra de nogle gange lidt trivielle amerikanske set-ups.


To bøger jeg har læst:

Giles Milton - Samurai William. Bogen er købt på bogudsalg for mange år siden.

Dette er den rigtige historie om den engelske søfarer Williams Adam, der kom til Japan med en flåde af handelsskibe i 1600 og blev den første vestlige mand, der opnåede at blive Samurai. Forfatteren har skrevet bogen ud fra gamle søfartslogbøger og dokumenter.

Forfatteren, James Clavell, har hentet inspiration fra historien om William Adams til hans hovedperson John Blackthorne i hans bestseller roman Shogun, som også er blevet filmatiseret.

Emnet er utrolig spændende, men udførelsen lidt for kedelig. Forfatteren har gjort meget ud af at gengive kilder og gamle tekststykker, så det bliver så korrekt som muligt, men det var en anelse tørt at komme i gennem.

Haruki Murakami - Trækopfuglens Krønike. Bogen har jeg fået af min søster.

Som nævnt utallige gange er jeg vild med Murakamis bøger, hvor ingenting er sikkert og alt kan ske.

"Trækopfuglen" er meget kompleks, men handler i store træk om manden Turo Okada, der en dag modtager et telefon opkald og fra den dag er intet i hans liv som før.

Forfatteren operere tit i paralleluniverser og er også kendt for at benytte okkulte og Film Noir elementer. Jeg har nu læst hans trilogi samt to bøger og jeg skal helt sikkert læse mere fra ham i fremtiden.

En bog jeg gerne vil læse:

Jennifer Cody Epstein - Når himlen falder ned. Bogen er købt i Bog & Idé Brønderslev for et par år siden.

I bogen møder vi fire personer, hvis skæbner vikler sig ind i hinanden. De tre er amerikanske soldater og den sidste er den 15 årige Yoshi.

Jeg er lige ved at være færdig med at læse den "Ukuelige" af Laura Hillenbrand og selv om  "Når himlen falder ned"  er opdigtet, tror jeg de to historier minder om hinanden og behandler nogle af de samme temaer, bare set fra begge sider denne gang.

6 kommentarer:

  1. Spændende. Har du egentligt dine bøger delt op på denne måde på reolen - efter verdendel? Eller er de blot sat sådan op for billedets skyld?

    SvarSlet
    Svar
    1. Både og. Til at starte med da der var god plads i reolen, var det en af inddelingerne i min reol. Krimier står sammen, børnebøger og bøger om forskellige lande og verdensdele står sammen. Men nu da jeg ikke har mere plads er det desværre gået helt fløjten, så for at lave disse billeder har jeg måttet rykke lidt rundt :)

      Slet
    2. Okay. Jeg havde faktisk aldrig overvejet at sorterer bøger på den måde. Men det er da en god ide :)
      Og ja, efterhånden som der kommer alt for mange bøger på reolerne, så går ethvert system vist i stykker.

      Slet
    3. Meget høje bøger, der ikke passer ind i reolen, på den hylde hvor de egentlig skulle have stået. Er enormt irriterende og ødelægger også systemerne ;)

      Slet
  2. Jeg må indrømme, at jeg også har en svaghed for historier, der tager udgangspunkt i Asien. Jeg ved ikke hvorfor, men sådan har jeg haft det i mange år.

    Har du læst Stormdancer? Den købte jeg for et stykke tid siden - den lyder ret interessant.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke læst Stormdancer endnu og jeg købte den netop også, fordi jeg synes den lød rigtig spændende.

      Min forkærlighed for Asien, kan jeg heller ikke helt forklare, for jeg havde den også inden jeg rejste med rygsæk rundt i flere lande derude, da jeg var i starten af tyverne. Måske skyldes den en fascination af den enorme forskel der er på vores og deres kultur.

      Slet