onsdag den 7. januar 2015

Bøger fra hele verden #1 (Afrika).

Ideen til indlæggene de kommende onsdage, kommer fra nogle tags jeg har set på Booktube. Der er flere forskellige variationer. Nogen har kaldt det "Read Diversely Tag" andre "Bon Voyage Tag", men konceptet er stort set det samme. Nemlig at fortælle om bøger fra alverdens lande. I det tag jeg har valgt at læne mig op ad, går det ud på, at man skal fortælle om to bøger man har læst og én bog man gerne vil læse.


Afrika:
Karen Blixens "Den afrikanske farm" er et oplagt valgt, den smukke og poetiske fortælling om hendes liv på kaffefarmen i Kenya, er min absolut favorit, når det kommer til bøger der foregår i Afrika. Men jeg har udeladt, vores nok mest kendte forfatter næst efter H.C. Andersen, denne gang.

Det sidste par år er afrikansk litteratur blevet et hit og der er kommet mange nye spændende forfatternavne frem med rødder i det afrikanske kontinent. Chimamanda Ngozi Adicie, Tujo Cole, Tayie Selasi, Helen Oyeyemi og Nnedi Okorafor er nogle af dem jeg har stødt på og gerne vil læse. De bøger jeg har valgt at nævne i dette indlæg, er tre bøger af lidt ældre dato.


De to bøger jeg har læst er:
Corinne Hoffmanns - Den hvide Masai. Der er den schweiziske kvindes selvbiografiske bog, hvor hun beskriver, hvordan hun som 27-årig, på en rejse i Kenya, forelsker sig i Masai krigeren Lketinga og efterfølgende beslutter sig for, at følge sit hjerte og bosætte sig i bushen og stifte familie med ham.

Jeg kan huske, at jeg rystede på hovedet flere gange over hende. Før hun tog af sted havde hun intet begreb om, hvad det vil sige, at leve i bushen eller havde prøvet at sætte sig ind i Masaiernes levemåde og traditioner, jeg opfattede hende som utrolig naiv. Jeg har også læst hendes anden bog "Gensyn i Barsaloi", hvor hun vender tilbage og møder ægtemanden 14 år efter hun forlod Kenya med deres 1½ årige datter.

Ishmael Beah - Den lange vandring. Forfatteren er født og opvokset i det borgerkrigshærgede Sierra Leone. Da oprørerne invaderer landsbyen han bor i bliver han skilt fra sin familie. sammen med et par andre drenge vandrer han formålsløst rundt og som 13-årig falder han i regeringshærens hænder. Han og andre drenge bliver pumpet fulde af stoffer og bliver tvunget til at kæmpe som børnesoldat.

Det er en meget barsk og hjerteskærende fortælling om børn, der er tvunget til at leve et skrækkeligt og umenneskeligt liv.


Den bog jeg gerne vil læse:
Thorkild Hansen - Slavernes Kyst. Det er den første bog i forfatterens Slave-trilogi. De to andre bøger hedder "Slavernes Skibe" og "Slavernes Ø". Bøgerne i trilogien kan læses uafhængigt af hinanden og omhandler en mørk periode i den danske historie. Nemlig den omfattende slavehandel Danmark stod for med slaver der blev hentet og transporteret fra Afrika med sejlskibe til De Danskvestindiske Øer under kummerlige forhold.

Bøgerne er oprindelig udgivet i 1967, 1968 og 1970. Forfatteren fik Nordisk litteraturpris for "Slavernes ø" i 1971. Mine udgaver er genoptryk fra 2004.

Jeg vil rigtig gerne have læst trilogien i år, så jeg kan få streget den ud på min liste over ulæste serier.

4 kommentarer:

  1. Sikken fin ide, det må jeg da holde øje med herinde og se om der kan komme spændende nye bøger på to-read listen. :D

    Hvis du har mod på at gå i gang den syvende omgang, så er der fx Ice Station af Matthew Reilly, Nilaus under isen af Hanne Marie Svendsen og Kold hud af Albert Sánchez Piñol der foregår omkring Antarktis. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for anbefalingerne. Det lyder rigtig spændende med de bøger fra Antarktis, især den danske må jeg helt bestemt læse på et tidspunkt. Har du læst dem alle og er det nogen du kan anbefale?

      Slet
    2. Jeg har ikke læst nogle af dem, men jeg har læst en anden af Matthew Reilly (i samme serie som Ice Station) og den var jeg ret godt tilfreds med, så vidt jeg husker. :) Nilaus under isen er lidt en overset "klassiker". Det er sådan en bog vi som boghandler altid har haft stående og solgt i ny og næ til folk der selv opdagede den eller har hørt om den. Den storsælger ikke, og virker ikke særlig kendt, men går alligevel hist og her.

      Slet
    3. Sjovt, jeg syntes at kunne huske, at jeg havde nogle bøger af Hanne Marie Svendsen og sørme om ikke Nilaus, var i mellem, samt Unn fra stjernestene og Guldkuglen. Ja ja, der kan man bare se :)

      Slet