onsdag den 21. januar 2015

Bøger fra hele verden #3 ( Mellemøsten inkl. Afghanistan og Pakistan).

I mine onsdags indlæg med bøger fra hele verden er jeg kommet til bøger fra Asien og jeg har valgt at dele det enorme Asien op i flere mindre indlæg.

Mellemøsten inkl. Afghanistan og Pakistan:

(På billedet af min Mellemøstlige boghylde, har der sneget sig en bog med der ikke hører til, som jeg først opdagede efter fotoet var taget. Er der nogen der kan se hvilken det er?)


Landene i Mellemøsten, samt Afghanistan og Pakistan er nok de lande jeg har flest fordomme om og som jeg via medierne hører flest dårlige ting om, som igen hovedsageligt skyldes religionen i de områder. Derfor synes jeg det er enormt spændende, at opleve disse lande på helt andre måder gennem litteraturen.

 
To bøger jeg har læst:

Nafisa Haji - Skriften i min pande. Bogen er købt på sidste eller forrige års bogudsalg og kan sammenlignes med Khaled Hosseinis bøger.

Bogen omhandler en pakistansk familie, der er immigreret til USA og den kvindelige hovedpersons splittede liv mellem det amerikanske og det traditionelle muslimske liv hendes forældre ønsker hun skal leve. På en tur hjem til hjemlandet for at deltage i et bryllup. Begynder hun at bore i nogle familie uenigheder der altid har været i familien og opdager en hemmelighed, der har stor betydning for hendes eget liv.

Greg Mortenson - Tre kopper te. Jeg kan ærlig talt ikke huske hvor jeg har bogen fra, jeg har haft den en del år. Måske er det også en bogudsalgsbog?

Bogen er en selvbiografisk bog, hvor forfatteren fortæller om sit store arbejde for at bygge skoler og forbedre forholdene, især for kvinderne i små landsbysamfund i Pakistan. Det hele starter med at forfatteren sammen med en kammerat bliver reddet af indbyggerne i en lille bjerglandsby efter et mislykket forsøg på at bestige K2. Han lærer indbyggerne at kende og engagerer sig i deres dagligliv.

Det er en utrolig inspirerende historie, som giver en stor respekt for forfatteren og andre ildsjæle, der ikke et sekund opgiver, det der for andre synes som et Sisyfos arbejde, men tvært imod bare bliver ved med at klø på, på trods af alle forhindringerne.

En bog jeg gerne vil læse:

Zoë Ferraris - En verden af fremmede. Bogen er købt på Saxo.com for nogle år siden. Det er tredje bog i forfatterens krimiserie, der udspiller sig i Saudi Arabien, hvor den amerikanske forfatterinde selv har boet i et år hos sin tidligere svigerfamilie i byen Jedda, hvor hendes krimier også foregår.

Bogens hovedpersoner er den unge kvindelige retsmediciner Katya og den mandelige ørkenguide Nayir, der begge forsøger den svære balancegang mellem den moderne vestligprægede tendenser og de gamle religiøse regler og begrænsninger.

Jeg har læst de første to bøger i serien flere gange og jeg synes de giver et rigtig spændende kig ind i en for mig helt ukendt verden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar