fredag den 30. januar 2015

Læseliste for februar 2015.

De fleste af landets boghandler starter bogudsalg d. 25. i denne måned og derfor vil jeg gerne have læst så mange bøger som muligt, af dem jeg købte på sidste års bogudsalg. Jeg har disse 20 ulæste bøger fra udsalget sidste år.


Alle er gode og spændende bøger, købt med de bedste intentioner om, at de skulle læses. Men her er vi næsten et år efter de er købt og de står stadig ulæste på hylden. Så nu hvor et nyt udsalg står for døren, vil jeg have lettet min samvittighed lidt. Derfor vil læselisten for februar består af disse bøger. Jeg får nok ikke læst dem alle, men målet er at få læst mindst fem. Hvis der er nogen, der kan anbefale en af dem, så skriv det gerne i kommentarerne.
 
I forbindelse med Læseklubben og Læsegruppen har jeg selvfølgelig også et par spændende bøger jeg skal have læst.
 
Sammen med Læseklubben skal jeg læse Leif Davidsens spændingsroman "Min broders vogter" som jeg har læst en gang for nogle år siden, men som jeg overhovedet ikke kan huske hvad handler om.

Jeg har flere af Leif Davidsens bøger og jeg er altid imponeret over hans letforståelige skrivestil og ikke mindst hans enorme viden om udenlands politiske forhold.

Bogen til Læsegruppen, må i den grad siges at være månedens udfordring, da det er "Det syvende mord" af Paul Cleave. Det er en kriminalroman og jeg har på fornemmelsen, at det er en af de meget voldelige og socialrealistiske en af slagsen og det er slet ikke mig. Bogen er valgt i forbindelse med et arrangement d. 20. februar på Hjørring Bibliotek, hvor Rikke fra bogbloggen Andrups Bookshelf skal interviewe den New Zealandske forfatter.

12 kommentarer:

  1. Jeg har læst de første kapitler i Philip Pulmans historie, de virker lovende, men nåede aldrig videre pga. andre bøger :p

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kender det godt :) So many books. So Little time!

      Hele ideen med at dele Jesus Kristus op i to personer, lyder helt vildt spændende. Det kan godt være, at den er en af de bøger jeg skal læse :)

      Slet
  2. Hr. Tourette er god. Læs den :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan være jeg skal vælge den til Læseklub-bog når det bliver min tur til at vælge :)

      Slet
  3. God idé mht. at få læst de ulæste bogkup fra sidste år. Jeg mener, jeg har en enkelt stående, jeg endnu ikke har læst (jeg købte kun nogle få bøger på udsalget sidste år) - det kan være, jeg også skal se at få den læst i løbet af de næste uger :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gik vist også lidt over gevind sidste år til bogudsalget. Man kan vist godt sige, at jeg blev grebet af stemningen. Forhåbentlig kan jeg styre det lidt bedre i år!?

      Hvilken bog er det du har fra sidste år?

      Slet
    2. Jeg mener, den hedder 'Iranske erindringer' - handler om livet i Iran og er skrevet af en iransk kvinde. Det er en lidt atypisk bog ift. hvilke bøger, jeg plejer at købe, men jeg syntes, den lød så interessant (og lærerig), at jeg købte den :-)

      Slet
    3. Den købte jeg også og jeg fik læst halvdelen sidste år, inden jeg måtte lægge den væk igen. For den fangede mig desværre slet ikke lige på det tidspunkt. Jeg kunne læse den samme side igen og igen uden at huske hvad der stod.
      Men så langt som jeg nåede, var det rystende læsning om hvordan kvinderne blev frataget uddannelses og jobmuligheder, da det muslimskestyre kom til under ayatollah Khomeini. Jeg får faktisk helt lyst til at tage den op igen.

      Slet
  4. Jeg læste Griberen i rugen (på engelsk) sidste år. Den er hurtigt læst og faktisk rigtig god.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har hørt at den ikke er så god i den danske oversættelse og det har gjort, at jeg har været lidt nervøs for at starte på den. Men det er vel bare at gribe tyren ved hornene og komme i gang, for som du skriver, så er den jo ikke så tyk :)

      Slet
  5. Var det ikke det gamle version (Forbandede Ungdom)? Den du har, er det ikke den nyere oversættelse af Rifbjerg? Som vist skulle være langt bedre?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan godt være. Under titlen på forsiden, står der Forbandede Ungdom i parentes. Men der står også at den er oversat af Rifbjerg, så mon ikke det er den nye :)

      Slet