søndag den 25. januar 2015

Yes! Gratis lydbøger.

Mens jeg sidder og får (flere) grå hår i hovedet over, at Bloglovin ikke vil kendes ved min blogadresse, så kan jeg da lige lave et hurtigt lille indlæg om mit seneste indkøb:

En Ipod Touch købt i Elgiganten i Hjørring, som jeg medbragte for første gang i sommerhuset her i weekenden.

Jeg lytter nok til mellem tre og fire lydbøger om måneden, som jeg hidtil har købt på Itunes.

Fordelen ved at købe på Itunes har været, at jeg har kunnet vælge mellem lydbøger på flere sprog og at jeg har undgået, at skulle indlæse mp3-cder. Hvilket tit har været meget tidskrævende, når det ikke lige kører som det skal. Jeg har været ude for at den kun ville indlæse hvert andet afsnit eller at den har shufflet rundt i bogens afsnit efter forgodtbefindende.

Ulempen har helt klart været, at det er vanvittigt dyrt, for der er sjovt nok aldrig tilbud på lydbøger på Itunes og når jeg så har hentet en dyr bog ned, har jeg så pine død måttet lytte til den, selv om oplæseren har drevet mig til vanvid.

Det er så slut nu. En Ipod Touch kan gå på nettet og den er udelukkende anskaffet med henblik på, at spare penge, ved at hente lydbøger gratis på Ereolen og på Mofibo, når de engang i løbet af året får deres lydbøger op at køre. Jeg er allerede i gang med at lytte til den første bog fra Ereolen, som er Leif Davidsens "Min broders vogter" læst af forfatteren selv. Den kan godt anbefales.

Jeg har to Ipods i forvejen en Classic og en Nano og jeg synes Apples produkter er ekstremt nemme at finde ud af. Det eneste jeg synes er svært med den nye Touch er, at tastaturet har nogle meget små taster som jeg døjer med at ramme. Hvilket kunne ses på de kommentarer jeg har efterladt på diverse blogs i weekenden. Men der skal nok bare lidt øvelse til.

I bund og grund er min Ipod Touch magen til en Iphone 5, man kan bare ikke ringe til den. Jeg overvejede at købe en Iphone, men da jeg er for nærig og har en ganske udmærket mobiltelefon i forvejen, syntes jeg det ville være spild af penge og nøjedes med en Ipod.

Hørebøfferne på billedet er fra Skullcandy og de er uundværlige for mig. Jeg købte dem sidste år for nogle af mine fødselsdagspenge. De er helt lydtætte og guld værd, når jeg støvsuger ( hvilket man gør konstant med fire børn i huset ).

12 kommentarer:

  1. Tillykke med den!
    Det irriterer mig lidt, at jeg fremover skal bruge min mobil i stedet for min mp3-afspiller til at høre lydbøger, for afspilleren er noget mere handy til træning end en smartphone er. Og så har de kun lavet løsningen til Apple-produkter først - app'en til Android-telefoner er stadig ikke færdig, så det er nok begrænset, hvad jeg får hørt af lydbøger, indtil det er fikset. Men jeg glæder mig til, at det bliver ordnet, for det ser ud til, at jeg fremover kan låne 4 lydbøger om måneden og ikke kun 3 som tidligere.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Jeg overvejede også at købe en Android-telefon, men jeg synes altså at der er flest muligheder med et Apple produkt, især når jeg allerede har Itunes med flere års musik på. Det er vist nok også fire bøger man kan låne om måneden fra bibliotekets Ereol og når Mofibo kommer i gang med lydbøger, har jeg rigeligt med muligheder, selv om jeg nok kommer til at savne de engelske lydbøger. Hvis du har nogle lydbogsanbefalinger vil jeg rigtig gerne høre dem :)

      Slet
    2. Bøger indtalt af Torben Sekov - han er en god oplæser, og han har indtalt mange af fantasybøgerne, der er uploadet som lydbog. Kenneth Bøgh er også en god oplæser, så har du ikke allerede læst hans djævle-serie, så snup den som lydbog!

      Slet
    3. Jeg har lyttet alle Ringenes Herre bøgerne og Hobbitten med Torben Sekov og ja han er en fantastisk oplæser. Jeg har aldrig lyttet til noget med Kenneth Bøgh, det er hermed noteret :)

      Slet
  2. Åhhhh. Jeg glæder mig til ereolens app til android kommer til at fungere. Det har irriteret mig at jeg skulle overføre den til mobil inden jeg kunne høre den. Men når deres app kommer, så burde det jo blive lettere og forhåbentlig får jeg så hørt lidt mere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg godt forstå, så vi må krydse fingre for at den snart er klar. Jeg er i hvert fald oven ud tilfreds med så nemt det er at hente bøger og mest af alt, med det jeg kommer til at spare ved det :)

      Slet
    2. Jeg kan se på facebook i dag, at android appen er oppe nu. Så nu kan du bare hive lydbøger hjem :D

      Slet
    3. ja, jeg så det godt lige, og skal faktisk til at hente den nu. Bliver spændende at se hvordan det virker og om jeg får hørt noget mere.

      Slet
  3. Den bliver du glad for - det er bare så nemt (og fremfor alt billigt) at kunne bruge ereolens app! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er allerede så super glad for det :) Som en ægte nærig nordjyde med bornholmske aner, skriver jeg op i en bog hvad de lydbøger jeg henter ville have kostet mig på Itunes, så jeg kan se sort på hvidt, hvornår prisen på Ipoden er tjent ind igen :)

      Slet
  4. Tillykke med købet. Så må vi se om de 4 max. downloads fra ereolen pr. måned er nok for dig, det kniber i hvert fald lidt for mig :-) Jeg er derfor meget bevidst om ikke at hente bøger ned, som er meget korte, eller bruger jeg min kvote alt for hurtigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Jeg tror fire bøger nok, men jeg håber altså også på at Mofibo snart får gang i deres lydbøger, så jeg kan få brugt mit medlemskab hos dem. Jeg har ikke udforsket ereolen så meget endnu, men er der også bøger på andre sprog, jeg tror jeg kommer til at savne de engelske bøger lidt.

      Slet