onsdag den 25. februar 2015

Bøger fra hele verden #8 ( Oceanien og Antarktis ).

Dette bliver det sidste indlæg i serien om bøger fra hele verden i denne omgang. Jeg har valgt ikke at lave et indlæg om europæiske bøger og forfattere, da det er et område vi nok alle i forvejen er relativt bekendt med.


Australien:

For mig er Australien et helt ukendt land rent litteraturmæssigt. Jeg har enkelte bestseller bøger der fra, men er egentlig generelt meget uvidende om litteratur fra det område. Så jeg modtager rigtig gerne anbefalinger af forfattere eller bøger derfra.


To bøger jeg har læst.

Colleen McCullough - Morgans Run. Forfatterrinden, der desværre døde i starten af året og nok fik verdens mest respektløse nekrolog, er nok bedste kendt for hendes absolutte bestseller Tornfuglene, som også er blevet lavet til en mini-serie, med alle mormødres drømmemand Richard Chamberlain i hovedrollen.

I "Morgans Run" følger vi en mand, der selv om han er helt uskyldig bliver dømt for mord og som straf bliver han sammen med tusindvis af andre fanger sendt til den rå og barske koloni i Australien. Hvor fangerne arbejder som slaver, men hvor der også er en lille chance for at skabe sig et nyt og bedre liv.

Selv om det er mange år siden jeg læste denne episke fortælling, kan jeg nu flere år efter stadig huske historien i grovetræk. Den bog gjorde stort indtryk på mig.

Jane Campion og Kate Pullinger. Dette er noget så sjældent som et filmmanuskript forarbejdet til en roman.

Den handler om kvinden Ada og hendes illegitime datter, der bliver sendt fra Skotland til New Zealand, hvor hendes far har arrangeret at hun skal giftes med en mand. Ada er stum, men gennem hendes klaver, som hun også har med kan hun udtrykke sine følelser. På New Zealand fascineres hun og forelsker sig i en mand, der desværre ikke er den mand hun har indgået ægteskab med.

Filmen er fantastisk smuk og meget følelsesladet. Nu er det mange år siden jeg både læste romanen og så filmen, men efter hvad jeg kan huske, går bogen mere i dybden med personernes fortid end filmen gjorde. Hvilket var rigtig godt og gav en helstøbt oplevelse.

En bog jeg gerne vil læse:

Eleanor Catton - The luminaries. Jeg har hørt meget om denne bog, Der eftersigende skulle være en yderst kompleksbog, der både indeholder krimi- og paranormale elementer.  Den skulle både være storslået og anderledes i sin opbygning,  men på samme tid utrolig forvirrende og udfordrende.

Marts måneds læseliste kommer til at bestå af krimier og spændingsbøger og "The Luminaries" er helt sikkert en af de bøger jeg vil have med på listen. Den lyder helt vildt spændende.


Antarktis:

Jeg har kun to bøger om Antarktis, men kunne helt bestemt godt tænke mig, at læse flere bøger fra den verdensdel.

En bog jeg har læst (sådan da):

Ilija Trojanow - Isbrud. Forfatteren her født i Bulgarien, men hans familie flygtede til Tyskland i 1965, hvor de fik politiskasyl. Senere da han blev voksen, bosatte han sig i Indien, vendte tilbage til Tyskland efter en del år og er nu bosiddende i Østrig.

Forfatteren livshistorie er en del mere spændende at læse om end hans bog "Isbrud", som han ellers har modtaget nogle litterære priser for.

Den handler om en geolog, der har viet sit liv til at studere en bestemt gletsjer, men da den smelter på grund af den globaleopvarmning, mister han sit forskningsprojekt og bliver guide på arktiske krydstogtskibe.

Bogen er på små 164 sider, som jeg måtte opgive at kæmpe mig i gennem. Hvert andet kapitel består af telegramagtige korte sætninger og resten af historien var så kedelig og intetsigende, at jeg bare ikke gad og bruge mere tid på den. Den var slet ikke for mig.

Hanne Marie Svendsen - Nilaus under isen. Jeg har ejet bogen i flere år, men har egentlig ikke sat mig ind i hvad den handlede om, før Katja fra bloggen Cautious, gjorde mig opmærksom på, at den faktisk foregår i Antarktis.

Bogen følger to drenge, Nilaus og Fergus, der efter endt gymnasietid havner på en ekspedition til Antarktis, sammen med Nilaus rige onkel og det er vist nok en spændende og farefuldfærd, de begiver sig ud på.


7 kommentarer:

  1. Åh, jeg vil rigtig gerne læse The Luminaries, men fordi den virker ret tung (altså ikke fysisk tung), så går jeg og venter på at den bliver oversat til dansk. Jeg kan desværre bare ikke finde noget information om at den er blevet opkøbt af et dansk forloag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har heller ikke hørt om noget forlag, der har købt den og den afskrækker mig godt nok også lidt, når det skulle have noget at gøre med månefaser, stjernetegn og horoskoper at gøre.

      Slet
  2. Åh, jeg må læse 'the piano', jeg holder nemlig utroligt meget af filmen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja. Det er så smuk en film, med en helt unik historie og stemning. Jeg synes den er helt fantastisk.

      Slet
    2. Åh og musikken fra filmen er virkelig også smuk, jeg har lige lyttet til titelnummeret på Youtube.

      Slet
  3. Uhhhh, John Flanagan er fra Australien. Gam med Skyggens Lærling serien. Ikke at bøgerne er særligt australske. Gans verdensopbygning ligner nemlig til forveksling europa i vikingetiden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Interessant, den serie må jeg prøve. Mon han har skrevet andet?

      Slet