mandag den 16. februar 2015

Bøger læst i uge 7-2015.


Endnu en dejlig læseuge er slut. Det er blevet til fire bøger og én lydbog. Jeg har mest bevæget mig i Young Adult og New Adult genrene, som tit er lette at læse og meget underholdende. Veronica Mars bogen "Mr. Kiss and Tell" har jeg lavet et separat indlæg om.

Simone Elkeles - Perfect Chemistry og Rules of Attraction. Den første bog har jeg købt for nogle år siden, den anden bog købte jeg sidste år i Politikens Boghal i København.

Det er tit at jeg bedre kan komme over ens med Young Adult bøger end New Adult bøger. Jeg bryder mig ikke så meget om at NA-bøgers fokus ofte hovedsageligt ligger på hovedpersonernes forhold og seksuelle frustrationer og ikke ret meget andet. I YA romance er der tit en sød, sjov og underholdende historie tilknyttet, som gør historierne læseværdige.

"Perfect Chemistry" handler om den rige Brittanny, med det lyse hår og de stålblå øjne, hvis familie er perfekt ud ad til, men i virkeligheden er yderst dysfunktionel og den mørke mexicanske bad boy Alejandro, kaldet Alex, der er medlem af en farlig gadebande, men har et tæt forhold til sin mor og to brødre. Alex og Brittany bliver tvunget til at være partnere i et fysikprojekt ( get it!? fysikprojekt) og på trods af deres forskelle og fordomme over for hinanden, begynder der at opstå varme følelser mellem dem.

"Rules of Attration" handler om den lidt forsigtige Kiara, der hele livet har kæmpet med sin selvtillid på grund af at hun stammer voldsomt og Alex fra "Perfect Chemistry" lillebror, den oprørske og hårdkogte Carlos. Carlos bliver sendt til USA for at gå i skole og for at komme væk fra bandemiljøet i Mexico. Efter at være blevet taget med nogle stoffer der ikke er hans, bliver Kiaras far hans værge og Carlos skal bo sammen med Kiaras familie.

Bøgerne er nemme at læse, men de fungerede desværre slet ikke for mig. Mange steder, i sær i den første bog, var teksten direkte usammenhængende og der var flere ting/hændelser, som blev sat stort op, men som ikke blev fulgt til dørs. Generelt synes jeg bare ikke, at jeg kunne få følingen for hovedpersonerne, som efter min mening i en sådan grad, var sat op som åbenlyse og helt overdrevne modsætninger af hinanden, at det kom til at virke som en parodi.

Der er en sidste bog i serien der hedder "Chain Reaction", der handler om Alex og Carlos yngste lillebror Luis og den har jeg ingen planer om at læse.

Begge bøger får 2/5 stjerner.

Kristin Walker - A Match made in High School. Bogen er købt på saxo.coms lagersalg.

Bogen handler om den tilnærmelsesvise helt normale! og meget selvsikre Fiona. Efter sommerferien har skolen indført et vanvittigt eksperiment. Alle eleverne fra de ældste klasser, skal indgå en fake ægteskabspagt med en partner, som skolen har valgt og sammen skal de løse nogle opgaver og på den måde forberedes til voksenlivets forhindringer. Fiona bliver parret sammen med skolens populæreste dreng, Todd og Todds kæreste, den afblegede cheerleader Amandas falske ægtemand bliver Gabe, som Fiona har været hemmeligt forelsket i siden 7 klasse.

Plottet virkede lidt forlorent og det fungerede ikke for mig nogle steder. Men til min store overraskelse, synes jeg faktisk generelt bogen var ganske sjov og underholdende. Det der irriterer mig mest ved nogle af de tidligere ungdomsbøger og især NA bøgerne jeg har læst er, de karikerede stereotyper de ofte kører med. De typer fik forfatteren i denne bog rystet godt og grundig sammen og nogle af personerne overraskede mig. Det var dejligt til en afveksling at læse en lidt anderledes ungdomshistorie.

3/5 stjerner.

Nanna Foss - Leoniderne. Bogen er den første bog i forfatterens science fiction-serie "Spektrum".

Jeg læste bogen sidste år ( anmeldelse kan læses her) og har nu efter anbefaling fra Bente, der har bogbloggen Trolderier, lyttet til bogen som lydbog og lod mig endnu en gang imponere af forfatterens kunnen.

Lydbogen fungerer utrolig godt, forfatterens fortællerstil og billedrige og flydende talesprog gør sig godt som højtlæsning og oplæseren er fantastisk indlevende og god til at give de forskellige personer, hver sin personlighed og stemme.

Persongalleriet og hele opbygningen af bogen er usædvanligt godt udført og lover godt for resten af serien. Jeg er meget spændt på de kommende bøger, da jeg har på fornemmelsen, at man kan forvente sig lidt af hvert fra forfatterens side. Hun har allerede varslet nogle Veronica Roth-agtige plottwists.

Den næste bog i serien Geminiderne, skulle komme engang i løbet af foråret, rygter vil vide, at det er Pi, der er hovedpersonen i den bog og jeg kan næsten ikke vente med at finde ud af mere om hende og hendes tvillinge bror Noah.

5/5 stjerner.

4 kommentarer:

  1. Jeg glæder mig virkelig også til næste bog i Spektrum serien!

    SvarSlet
    Svar
    1. Så spændt! Kan slet ikke vente :)

      Slet
  2. Anede ikke, at der var en Veronica Mars bog! Sejt! Elskede tv-serien!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo jo der er startet en hel nye bog serie om Veronica Mars, der fortsætter hvor tv-serien og filmen slutter. Bøgerne er samme fortæller stil og stemning, de er rigtig gode :)

      Slet