fredag den 13. februar 2015

Bogkøbsstop, hvordan er det gået?

Onsdag d. 25. februar slutter mit fire måneder lange selvvalgte bogkøbsstop og hvordan er det så gået?

Jeg synes det er gået rigtig godt, selv om jeg ikke har overholdt det 100%. Jeg har købt en enkelt bog her og der, men overordnet har jeg reduceret mine bogkøb betydeligt. Det hjalp helt sikkert på motivationen, at jeg havde lidt forudbestillinger at se frem til, samt at jeg har været så heldig at vinde et par anmelderkonkurrencer på facebook og har fået en hel del anmelderbøger fra diverse forlag, hvilket jeg altid er meget taknemlig for.


Fra starten valgte jeg med hård hånd, at slette alle tilbuds- og rabat e-mails fra diverse bogpushere, som kunne friste mig til at købe bøger. Jeg valgte også, ikke at føre nogen form for ønskeliste, med den tanke, at hvis jeg ikke kan huske om et par måneder, hvilken bog jeg så gerne ville have, ja, så kan den ikke have været så vigtig igen. Jeg troede heller ikke det kunne ske, men jeg har sågar hele to gange bestilt noget fra Amazone, UDEN at bestille bøger. Første gang var det en drone til min søn og anden gang et cover til min ældste datters nye mobiltelefon. Det var en helt ny og anderledes fornemmelse.

Min beslutning om et bogkøbsstop udsprang også af, at jeg ikke havde plads til flere bøger i min reol, så en ny var meget tiltrængt. De penge jeg har sparet ved ikke at købe nye bøger, plus julegavepengene, blev i sidste uge brugt på at bestille en ny reol, som skulle være her om 14 dage. Reolen er bestilt gennem Bog & Idé i Brønderslev og er en BBB-reol og magen til den jeg har. Den nye reol kommer til at stå i en anden stue og allerede nu snurrer mit hoved med planer for, hvordan bøgerne skal organiseres. Det kan jo gøres på en million forskellige måder.

Nu nærmer bogudsalget, som lige fra starten har været min slutdato, sig med hurtige skridt og jeg har "lov" til at købe bøger igen. Jeg har allerede luret lidt i de forskellige udsalgskataloger og jeg må tilstå, at jeg er lidt skuffet over udvalget og ikke mindst priserne. En bog til 150,- kr. er altså ikke spor billig i mine øjne. Jeg ville godt nok ønske, at man her i landet ville gøre som i Sverige og lave mindre moms på bøgerne.

Fremadrettet vil jeg nok forsøge at opretholde, om end ikke et bogkøbsstop, men så et bogkøbsminimum. For det første vil jeg forsøge at undgå impulskøb helt. Jeg bliver ofte fristet af flotte forsider og købte tit bøger fra Saxo.com lagersalg, uden at ane hvad bogen handler om og når jeg gennemgår min liste med ulæste bøger, er det de impulskøb der står tilbage. Men det er svært for nogle gange kan sådan en ukendt bog overraske positivt og andre gange er det nogle fæle skuffelser man møder.

Jeg vil stadig gerne kunne købe bøger i serier eller trilogier jeg følger, derfor har jeg overvejet, stærkt inspireret af andre bogbloggere, at lave den regel at jeg må købe én ny bog for hver femte læste bog og derved arbejde hen imod at få reduceret min liste med ulæste bøger gevaldigt.

11 kommentarer:

  1. Jeg glæder mig og ser altid frem til årets bogudsalg, men jeg synes faktisk heller ikke rigtigt der er det helt store i år at komme efter, så er spændt på om jeg kommer hjem med nogen bøger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt nok sølle i år. Jeg så også, at der var nogle gengangere fra sidste år. Jeg har fundet en håndfuld bøger i Bog & Idé katalog, men hos Arnold Busck, var der ikke en eneste, det er lidt usædvanligt.

      Slet
  2. Fedt at det gik så godt! Jeg har en lidt anden form for bogkøbsbegrænsning - nemlig at jeg skal have læst tre ulæste bøger fra hylden, før jeg må købe en ny, og det har fungeret fint i snart fire måneder. Jeg har ikke sat en slutdato på, men jeg forestiller mig, at det er i slutningen af året - så skulle antallet af ulæste bøger på hylderne også være ret lille :-D

    Jeg har ikke fundet noget i katalogerne, der frister, men det overrasker mig ikke - det er efterhånden en del år siden, at jeg kunne begejstres over bogudsalget, for jeg synes sjældent, der er så meget spændende. Jeg glæder mig til gengæld til at købe en god stabel bøger om en måneds tid - så har jeg efterhånden 'sparet op' til en pæn portion på én gang ;-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønt at kunne se frem til en stak nye bøger, jeg er spændt på at se hvad du får købt. Når man ikke selv må købe, må man jo opleve suset gennem andre ;)

      Har du tal på hvor mange ulæste bøger du har? Og har du et bestemt antal du gerne vil have de ulæste bøger ned på?

      Slet
    2. Over 70 bøger, men det kommer lidt an på, hvordan man tæller dem, for der er også nogle af gemalens, jeg gerne vil læse, og jeg kan ikke finde ud af, om jeg skal tælle dem med eller ej :-)

      Jeg har ikke et bestemt antal, jeg vil ned på. Det drejer sig mere om en følelse af at have nået ned på et 'overskueligt niveau'.

      Mvh.
      Den lille Bogblog

      Slet
    3. Okay. Nej, den med din kærestes bøger den er svær, en af de mange boglige dilemmaer, man møder ;) Jeg tror ikke jeg ville tælle dem med.

      Min liste af ulæste bøger består af de bøger jeg har købt siden starten af 2013 og jeg tæller ikke anmelderbøger med. Jeg tror jeg ville være tilfreds med at komme ned under 20 ulæste bøger, men det er vist utopi :)

      Selv om jeg læser og læser, så synes jeg det går med snegle fart og der er liiige, den og den bog jeg lige bliver nødt til at købe:)

      Slet
    4. 20 bøger lyder som et fint mål - tror også jeg vil være ret tilfreds med at nå ned på det :-)

      Slet
  3. Wow hvor har du klaret det godt! Det hjælper heldigvis lidt på det, når man er så heldig at modtage de skønne anmelder eks. 😜
    Kommer der ikke et billede af den nye reol - når den er samlet og stakket op med bøger??😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, hvis jeg skulle gå totalt Cold Turkey, ville det vist ikke gå så godt ;) og mon ikke der dukker et billede op af den nye reol på et tidspunkt :)

      Slet
  4. Bogkøbsstop?!? Det svarer vist til mit garnkøbsstop, som ikke lykkedes 100% 😃 det er en god regel at have, at der skal læses nogle fra reolen, inden der kommer nye ind. Glæder mig til at se den nye reol.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er bare nogle ting der er umulige at lade være med at købe. Mon ikke reolen når at komme inden vi skal hjem til mig :)

      Slet