lørdag den 21. februar 2015

Bogudsalg 2015. Anbefalinger?

Lige et hurtigt indlæg for at høre jer derude, om der er nogen der har spottet nogen bøger, jeg bare ikke må gå glip af i dette års bogudsalgskataloger?

Selv har jeg blandt andet disse bøger på ønskelisten:

Fra Bog & Idé.

- Den illustrerede "Det forsvundne tegn" af Dan Brown, ikke hans bedste bog, men jeg kan godt lide, at se kunstværkerne der bliver skrevet om, samtidig med at jeg læser.

- Philip K. Dick samlingen af hans "Filmatiserede historier". Det må være pænt træls, at hedde Dick til efternavn, når man er opvokset i USA. Jeg er stor Blade Runner fan. Filmen er udsprunget af forfatterens sci fi roman "Drømmer androider om elektriske får?", som er en af historierne i denne samling af romaner.

- Så er der en fotobog om "Solskinsøen Bornholm", jeg får altid sådan en hjemve af at se noget fra Bornholm, så den skal jeg da have.

- "Fri hjerter" af Heidi Korsgaard, der er en bog om kvindeskæbner i Tibet, lyder meget interessant.

- Der er også et par danske klassikere fra Herman Bang og Vita Andersen, som jeg er ret meget i tvivl om jeg skal købe. Jeg føler, jeg burde gøre mere ud af de danske forfattere, men de interessere mig ærligt talt ikke så meget.

- Erling Pedersens "Kongens kvinder" også en tvivler, jeg kan godt lide at læse om kongerækken, men gider ikke læse opsexede historiske romaner.

Fra Arnold Busck.

- Der er en bog om Berlinmuren af Jan Bo Hansen, som jeg synes kunne være interessant og lærerig at læse.

- En, som jeg tror, der er en flot fotobog af Torben Thim om Christian IV og renæssancen i København.

- "Farvel Tibet" af Torre Grønne, endnu en bog om Tibet, denne gang er det en rejsebeskrivelse.

- Så er det et par romaner jeg er lidt i tvivl om, den ene der hedder "Glas og aske" og  foregår i Rusland og kunne være en potentiel god og spændende bog og Herta Müller bogen "I dag havde jeg helst ikke mødt mig selv", foregår i Rumænien under Ceausescu. Jeg har aldrig læst en bog om Rumænien, så det kunne være også være en interessant bog.

- Så er det en Holocaust fortælling "Clara krig" af Clara Kramer, som jeg meget gerne vil læse.

Det var udsalgsbøgerne på min ønskeliste. Hvis der er nogen I synes jeg har overset eller nogen af de bøger jeg har nævnt I kender til, så skriv endelig en kommentar.

12 kommentarer:

  1. Jeg syntes ikke der var nogen overhovedet som jeg ville have.
    Jeg er utroligt skuffet over årets bogudsalg, men går ned og håber på at se om de har lagt noget ekstra ud som bonus udsalg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er godt nok meget sølle i år. Sidste år kom jeg hjem med over 20 bøger. I år har jeg en håndfuld bøger, jeg helt sikkert vil købe og en fire fem jeg er i tvivl om, så det siger lidt om niveauet. Om nogle år er det årlige bogudsalg en saga blot. Nu kører de fleste boghandler og supermarkeder med tilbud hele året og følger mere samme udsalgstider som resten af detailhandelen. Lidt ærgerligt, jeg har altid synes det var så hyggeligt, at gennemgå kataloget og møde tidligt op for at få del i tilbuddene.

      Slet
  2. Jeg er desværre enig med Michelle. Det er simpelthen så kedeligt i år! Der er et par spændende bøger, men dem ejer jeg allerede, så jeg regner ikke med, at jeg køber noget denne gang. Så skal det i hvert fald være fordi, jeg falder over et eller andet godt tilbud, eller hvis/når resterne fra bogudsalget bliver sat yderligt ned, og jeg der skulle falde over noget, der er for billigt til at lade være :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig, der er ikke de store litterære skatte at komme efter i år.

      Slet
  3. Jeg kan kun anbefale Dicks Filmatiserede noveller! En rigtig god samling, som jeg selv ejer, og som jeg også har anmeldt her: http://kaeredig.blogspot.dk/2014/08/kre-philip-k-dick-filmatiserede-noveller.html

    Jeg synes også det er nogle sløve tilbud i år. Det eneste jeg har skrevet på købelisten er Arnold Buscks 3 for 100 af engelske bøger, hvor jeg godt kunne tænke mig Memoirs of a Geisha, The Green Mile og Fight Club. Men med så lidt på købelisten, så sparer jeg jo også penge ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis, jeg var helt nervøs for at jeg ville komme af sted med 20 bøger igen, men det er der vist ingen fare for.

      De engelske bøger Arnold Busck har med på deres udsalg er tit pocket bøger og dem er jeg ikke så vild med, så vil jeg hellere bestille dem i hardback på nettet.

      Den samling af Dick noveller du har anmeldt ser anderledes ud, end den der er på udsalg, men det ser ud som om det er de samme historier i, så kært barn har nok mange udseender...øh eller noget ;)

      Slet
  4. Claras krig er virkelig en barsk fortælling

    SvarSlet
    Svar
    1. De er så hårde at læse alle de skrækkelige fortællinger der er fra Anden Verdenskrig, men så vigtige at læse!

      Slet
  5. Jeg kan desværre mærke at jeg har været boghandler for længe, for de bøger der er bare lidt interessante i udsalget, har jeg allerede. :P Men generelt synes jeg at udvalget falder i kvalitet år for år. Det eneste jeg skal have købt denne gang, er en engelsk-dansk elektronisk ordbog. :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis det er sådan noget man står og mangler er det da heldig den er på udsalg, for sådan nogle ordbøger plejer at koste det hvide ud af øjnene.

      Slet
  6. Jeg har kun fået bladret Bog og Idés katalog - og det var en skuffelse, men jeg kan se på kommentarerne, at jeg ikke er ene om at være skuffet over årets udvalg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, der synes at være generel enighed om, at der ikke er noget særligt at komme efter. Det er lidt ærgerligt, for det årlige bogudsalg, plejer at være rigtig hyggelig.

      Slet