fredag den 13. februar 2015

#fredagsbog d. 13. februar 2015.

Jeg har valgt at springe over den oplagte mulighed fredag d. 13. giver for at læse horror og er gået direkte til sødsuppen i anledningen af Valentines Day lørdag.

De tre bøger jeg har valgt til denne weekend, har på en eller anden måde alle relationer til Jane Austen.

 
Scott Westerfeld - Afterworlds. Af samme forfatter har jeg læst science fiction trilogien "Uglies" og steampunk trilogien "Leviathan".

Jeg startede på bogen i går. Det er en YA bog med paranormalaspekter. Som sådan ved jeg endnu ikke hvilken forbindelse bogen har til Jane Austen eller om der overhovedet er en forbindelse, men det kan umuligt være et tilfælde, at de to hovedpersonerne hedder Darcy og Lizzie.

Handlingen følger to spor. Den ene er historien om den 17-årige Darcy, som er en spirende forfatterrinde. Hendes første bog er blevet antaget af et forlag og hun tager til New York for at redigere og færdiggøre bogen. Sideløbende følger man så handlingen i Darcys roman, hvor hovedpersonen hedder Lizzie. Hvis ikke det viser sig, at det er Darcy der er den fiktive person og Lizzie, den "virkelige". Med Scott Westerfeld ved man sig aldrig helt sikker.

Claire LaZelnik - The Last Best Kiss. Denne næste bog er en YA Romance bog og det skulle efter beskrivelsen være en genfortælling af Jane Austens Persuasion/ Overtalelse, sat i et high school-miljø. Jeg håber det er en sød lille historie.

Jane Austen - Sense and Sensibility. Ingen Valentines Day uden en Jane Austen bog. Jeg har læst denne bog for mange år siden i den danske udgave, som hedder "Fornuft og følelse". Det er den bog jeg altid har brudt mig mindst om og det bunder i den totalt irrationelle grund at jeg ikke kan udstå Hugh Grant, som spillede Edward i 1995 filmatiseringen, som jeg så inden jeg læst bogen. Med en genlæsning håber jeg, at kunne abstrahere fra dette og forhåbentlig kan danne mig en bedre mening om bogen.

God weekend, god Valentines Day og god læselyst!

2 kommentarer:

  1. Dejlige bøger du har valgt i anledningen af Valentins dag:-) Jeg springet også horror over i dag, og læser i stedet nogle sider i "Ildhav" og nogle sekundære tekster til mit BA.
    Håber at du får en dejlig Valentins dag, og en god weekend:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er spændt på hvad du synes om Ildhav. Jeg kan se den har fået rigtig gode bedømmelser på Goodreads. BA uha, det lyder hårdt :)

      Slet