lørdag den 28. februar 2015

Læseliste for marts 2015.

Jeg kan vist godt indrømme, at jeg ikke fik læst en eneste af de bøger, jeg havde planlagt, at jeg skulle læse i februar måned, som var de bøger jeg indkøbte på sidste års bogudsalg. Hver gang jeg kiggede på bøgerne i reolen, havde jeg lyst til at læse alt muligt andet end lige dem og jeg valgte at se stort på læselisten og læse lige det jeg havde lyst til.

De første mange måneder af 2014, valgte jeg et læsetema for hver måned. Det har jeg savnet lidt her på det sidste og derfor har jeg valgt at genindføre temalæsningen, i hvert fald for marts måned, hvad der derefter sker har jeg ikke fastlagt endnu.

Valget af temaet for marts var meget let, da der er Krimimesse i Horsens i slutningen af måneden, er det jo helt oplagt, at temaet skal være krimier og spændingsbøger. Det er genrer som jeg normalt ikke læser så meget af, men af en eller anden grund bliver jeg ved med at købe krimier alligevel og har efterhånden fået samlet en pæn lille bunke læseværdige bøger sammen.


Jeg har hørt rigtig meget om forfatteren Sissel-Jo Gazan og hendes to krimier "Svalens graf" og "Dinosaurens fjer", der skulle have en meget videnskabelig tilgang til opklaringen. Det lyder rigtig spændende og de to bøger ligger øverst på min liste.

Med i bunken af krimier jeg gerne vil læse, er blandt andet en af bøgerne fra bogudsalget i 2014. Det er "Fanden af løs" af forfatterteamet Hamann og Jørgensen. Jeg overværede et interview med de to forfattere til krimimessen 2013 og det lød som et spændende samarbejde.

Robert Galbraith aka J.K. Rowlings seneste bog der hedder "Silkeorm" og er den anden bog i Comoran Strike-serien, er også på denne måneds læseliste. Sidste år læste jeg "Gøgens kalden", som jeg fløj lige i gennem. Rowling er en excellent historiefortæller og forstår at bygge en fortælling op, med et levende og interessant persongalleri. Jeg glæder mig til at møde Comoran Strike igen.


Jeg har læst de to første bøger i Linda Castillos Kate Burkholter-serie og siden er der udkommer tre bøger, hvor af den seneste "Sidste åndedrag" udkom her d. 28. februar. Jeg har alle bøgerne og vil rigtig gerne også have læst dem i løbet af måneden. Normalt er jeg ikke så vild med den form for krimier, men det at Linda Castillo, lader handlingen foregå i et Amish-samfund og at hovedpersonen selv har været Amish, gør at jeg har lyst til at læse dem.


Fire bøger fra min Mount TBR Reading Challenge passer også ind i krimi-temaet. Det er de fire Nancy Drew-bøger skrevet af Carolyne Keene. Disse mysteriebøger er meget populære amerikanske børnebogsklassikere og der er udkommet langt over 40 bøger i serien. Jeg har ikke tidligere læst Nancy Drew-mysterie bøgerne, men faldt for disse flotte vintage udgaver.

Udover de viste bøger  har jeg lidt anmelderbøger og der bliver også tilføjet et par bøger fra Læseklubben og Læsegruppen i løbet af måneden, som jeg også skal have læst. Den ene bog, den til Læsegruppen er det min tur til at vælge og jeg har jo en million forslag, så det bliver nok noget med at jeg bestemmer mig i sidste sekund inden jeg skal ud af døren.

Jeg er ikke til de blodige, voldelige og meget socialrealistiske krimier, men hvis der er nogen der har en anbefaling på en anderledes slags krimi med et spændende og interessant twist, så vil jeg meget gerne have nogen anbefalinger.

8 kommentarer:

  1. Åh, en hel måned afsat til krimier. Det lyder virkelig skønt :) Og hvor burde jeg virkelig også snart selv få læst Gazans krimier - de har efterhånden stået og ventet på min reol alt for længe. Især fordi jeg ifm. undervisning skulle læse de første ca. 40 sider af "Svalens Graf", og på de sider nåede jeg at blive ret hooked. Men så tænkte jeg, at jeg nok burde læse den anden først, og så er jeg af en eller anden grund bare ikke kommet længere end til tanken :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er meget spændt på at læse Gazans bøger. Da jeg ikke havde sat mig ordentlig ind i hvilken bog der var etteren, fik jeg startet på "Svalens graf" som lydbog fra Mofibo i dag, men fandt så ud af at det er toeren. Desværre har Mofibo ikke etteren som lydbog og jeg kan ikke hente flere lydbøger hos ereolen i øjeblikket, så det ser ud som om jeg må læse den som fysiskbog.

      Slet
  2. Man skal også helst læse bøger, man har lyst til - ingen grund til at 'tvangslæse' i fritiden :-)

    Er du til krimier, der samtidig hører til i dark fantasy-genren?

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Da jeg jo ikke har noget studie at læse til og sådan set bare har frilæsning hele tiden, kan jeg rigtig godt lide at sætte mig selv nogle udfordringer, så kan jeg nemlig også skrive nogle lister og krydse noget af ;) Men det er ikke mere tvunget end at jeg kan skrotte det hele og skrive en ny liste af bøger jeg hellere vil læse.

      Altså jeg er åbent for alt. Det eneste jeg har problemer med at læse er de almindelige krimier a la Slaughter, Katz Krefeld og i den dur. Jeg kan bedre lide de anderledes krimier. "Eremitten" synes jeg var spændende fordi hovedpersonen var en antihelt og "Flavia de Luce"-serien kan jeg godt lide fordi de handler om en tolv årig pige.

      Jeg tror aldrig jeg har læst noget dark fantasy i krimigenren.

      Slet
    2. Jeg spekulerede blot på, om Dresden Files-serien er noget for dig. Det er som sagt dark fantasy med et twist af noir, og den er yderst underholdende og meget actionramt. På ingen måde som de voldelige og socialrealistiske skandinaviske krimier.

      Slet
    3. Jeg har godt nok set Jim Butcher nævnt i flere booktube videoer og det kan da godt være at Dresden Files er en serie jeg skal prøve. Den lyder i hvert fald spændende :)

      Slet
  3. Du kan godt glæde dig til Silkeorm! På højde med den første, hvis ikke bedre! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, det lyder godt. Jeg var meget begejstret for den første :)

      Slet