tirsdag den 17. februar 2015

Scott Westerfeld - Afterworlds.

Bogen handler om den 17 snart 18-årige Darcy. Et stort forlag har købt rettighederne til hendes første bog og nu bosætter hun sig i New York for at få gange i en karriere som forfatter. Parallelt følger vi handlingen i Darcys bog, der er en paranomal kærlighedshistorie og handler om Lizzie, der under et terrorangreb i en lufthavn, finder ud af at hun kan krydse over til forskellige andre verdener, hvor de døde befinder sig.

Den her bog var slet ikke hvad jeg havde forventet. Jeg var flere gange ved at opgive at læse den færdig. Jeg forstod simpelthen ikke hvor forfatteren ville hen med historierne og personerne.

Den "virkelige" del med Darcy og hendes forfatterrejse, var gabende kedelig. Historien fulgte antagelsesprocessen, møderne med andre forfattere, pr-rejser, omskrivningsprocesserne og lidt kærlighed. Men det virkede, på mig, som om hun kom for nemt til det hele. Hun mødte ingen modstand og klarede alt aldeles strålende. Det virkede bare ikke ægte og jeg undrede mig meget over hvad forfatteren ville med det. Darcys del bliver fortalt i tredje-person. Hvilket gav en mærkelig distance til personen. Til gengæld blev Lizzie-afsnittene fortalt af en jeg-fortæller. Det føltes lidt som den omvendte verden.

Det mest spændende i bogen, var efter min mening helt klart Lizzie afsnittene, men de var alt for korte og alt for indviklede. Jeg fandt aldrig ud af, hvornår Lizzie kunne rejse med sin krop og hvornår hun ikke kunne og hvor kroppen i så fald var henne når hun rejste uden. I lufthavnen var kroppen tilbage og bliver fundet af paramedicinerne. Men første gang hun rejste uden krop og kommer tilbage, hvor moderen sidder i hendes værelse, er kroppen der ikke og hun smutter ind i et skab, hvor moderen finder hende. Sådanne unøjagtigheder irriterer mig grænseløst.

Jeg ventede hele tiden på at det hele ville gå op i en større enhed eller at der ville blive åbenbaret noget overraskende og fantastisk, men det skete desværre bare aldrig.

1/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Argh. Jeg kunne ikke snuppe 'Uglies', men havde egentlig planer om at læse 'Leviathan'-serien. Nu ved jeg ikke, om jeg tør kaste mig ud i det. Tror ikke rigtig, at den forfatter er mig generelt.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kunne egentlig meget godt lide både "Uglies" og "Leviathan" trilogierne. Godt nok læste jeg "Uglies", før jeg sådan for alvor fik nok af kærlighedstrekanter og Leviathan om end den føltes lidt ung i sproget, så tilbød den en okay spændende gender-bender historie, som jeg er stor fan af. Men jeg tror altså også jeg springer over næste gang han udgiver noget.

      Slet