fredag den 27. februar 2015

Valentine Goby - Kinderzimmer.

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget Lindhardt og Ringhof.

Romanen har forfatteren stykket sammen ud fra historiske dokumenter og interviews med overlevende og efterkommere af tidligere fanger fra den berygtede koncentrationslejr Ravensbrück, der var en lejr forbeholdt kvindelige fanger fra de tyskokkuperede europæiske lande. Man regner med, at der fra 1939 til 1945 passerede 130.000 kvindelige fanger i gennem lejren, af dem overlevede under 40.000.

Historien følger den unge franske kvinde Mila/ Suzanne, der koder beskeder for modstandsbevægelsen. Hun bliver stukket, arresteret og sendt som politiskfange til Ravensbrück. Hun er godt klar over, at hun er gravid da hun ankommer, men prøver at skjule det. Der er ingen spædbørn at se i lejren, men hun får at vide, at der er noget der kaldes "Kinderzimmer".

Det er absolut ingen fornøjelse at læse denne bog og forstå mig ret, det er heller ikke meningen, at den skal være. Det er en ufattelig barsk fortælling, der råt for usødet beskriver de horrible og uhumske forhold fangerne levede under. I det hele taget er det ufatteligt at nogen kunne overleve under sådanne ekstreme forhold.

Jeg må nok tilstå, at jeg synes der var skruet rigeligt op for beskrivelsen af urin og afføring, der blev nævnt på hver eneste side og jeg væmmedes ved det. Jeg ved godt, at det må have været sådan, hvor mange svage, underernærede og syge mennesker var stuvet sammen. Men efter de første 100 sider tænkte jeg, at nu havde jeg forstået budskabet og følte det var lidt synd , da personerne og deres historie blev helt væk, i denne fokuseren  på kropsvæsker.

Det er skrækkeligt og helt uforståeligt at sådan noget har fundet sted og stadig finder sted rundt omkring i verden. Det er en skræmmende historie og en der bliver hængende længe efter man har lagt bogen fra sig.

4/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar